حضور گریفیتس در تهران نشان از جایگاه مهم ایران در منطقه دارد

 «مارتین گریفیتس » فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن برای رایزنی و تبادل نظر با مقامات جمهوری اسلامی ایران در خصوص حل بحران یمن وارد تهران شد.

عربستان با تشکیل ائتلافی از چند کشور عربی و با همراهی آمریکا و رژیم صهیونیستی از فروردین سال ۹۴ کشور فقیر و اسلامی یمن را مورد حمله نظامی از زمین، دریا و هوا قرار داد. این تجاوز نظامی تاکنون هیچ دستاوری برای ریاض نداشته و تنها به ویرانی کشور یمن و کشته شدن هزاران غیر نظامی در این کشور منجر شده است.

پیرو این سفر با محمد پارسا نجفی کارشناس مسائل خاورمیانه درباره اهمیت سفر مارتین گریفیتس و بحران یمن به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

حضور گریفیتس در ایران نشان از جایگاه مهم ما در تحولات منطقه دارد/ سازمان ملل به جای بی طرفی از عربستان سعودی حمایت کرده است

سفر فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن به ایران در این برهه نشان دهنده چیست؟

نجفی: این سفر نشان می‌دهد که ایران در جایگاه مهمی در تحولات منطقه غرب آسیا قرار دارد و اینکه نماینده سازمان ملل از ایران در خصوص مسائل مرتبط بحران یمن تقاضای کمک می‌کند، نشان دهنده جایگاه مهم ایران در تحولات منطقه است.

درباره شخصیت آقای مارتین گریفیتس که از اتباع انگلیسی است، بفرمایید که آیا او می‌تواند تاثیری در بهتر شدن شرایط یمن داشته است؟

نجفی: مارتین گریفیتس در مدتی که به عنوان نماینده سازمان ملل در خصوص تحولات یمن حضور داشته است، بیشتر طرف رژیم سعودی را گرفته است و کم‌ترین کمکی را به ملت یمن انجام نداده است، به عنوان مثال هنگامی که عربستان سعودی خانه‌ها، مردم عادی، غیر نظامیان، کودکان و زنان یمنی را بمباران می‌کند، سازمان ملل سکوت اختیار می‌کند، زمانی که یمنی‌ها پاسخ تجاوز آنها را می‌دهند و حتی در مواقعی که به مراکز نظامی دشمن متجاوز خود یعنی دولت عربستان سعودی حمله می‌کنند خود شخص مارتین گریفیتس اعتراض می‌کند این یک واقعیت بسیار عجیبی است که سازمان ملل به جای بی طرفی از عربستان سعودی حمایت کرده است.

 یمن در ۶ سال گذشته در محاصره کامل حلقوی آمریکا، انگلیس، عربستان سعودی و امارات متحده عربی قرار داشته است، یعنی در زمین، هوا و دریا محاصره بودند و نمی‌توانید حتی یک جعبه شیر خشک برای نوزادان یمنی ارسال کنید، چرا سازمان ملل در این زمینه ساکت است و چرا ملت یمن باید اینطور در محاصره باشند.

توافق سوئد در مورد سواحل الحدیده نقض شد

در اواخر سال ۲۰۱۸ میلادی شهر استکهلم سوئد از ششم تا سیزدهم ماه دسامبر سال ۲۰۱۸ میلادی میزبان رایزنی‌ها بین نمایندگان دولت صنعا (جنبش انصارالله) و نمایندگان دولت مستعفی یمن بود که مورد حمایت ائتلاف تحت رهبری سعودی بود. در پایان چند روز رایزنی دوطرف در نهایت به توافقنامه‌ای دست یافته شد که به توافقنامه سوئد مشهور شد،  از این توافقنامه برامون بگید و چرا به نتیجه نرسید؟

نجفی: توافقی که با میانجی‌گری سازمان ملل در خصوص سواحل الحدیده در یمن در سوئد امضا شد بین دولت نجات ملی یمن به رهبری انصارالله و طرف‌های درگیر در پرونده از جمله عربستان سعودی بود، قرار بر این بود که سواحل یمن آزاد باشد و کشتی‌های تجاری و کمک‌های انسان دوستانه امکان این را داشته باشند که بار خود را به بندر استان الحدیده تخلیه کنند و از فشار محاصره بر مردم و فشار معیشتی کاسته شود در حالی که این کار را انجام ندادند و روزانه شاهد نقض توافق سوئد در مورد سواحل الحدیده هستیم و سازمان ملل هم هیچ اقدامی در این زمینه انجام نمی‌دهد.

با این حال اگر سازمان ملل یا سایر طرف‌ها و مجموعه‌ها علاقمند هستند که بحران یمن کاهش پیدا کند باید فشار را به عربستان که رژیمی متجاوز است و ۶ سال از زمین، هوا و دریا به یمن حمله کرده است و هر روز در این کشور عملیات تروریستی انجام می‌دهد فشار وارد کند.

چرا سازمان ملل اقدامی در برابر جنایت های یمن انجام نمی‌دهد؟

نجفی: سازمان ملل به دلیل فشار آمریکا، انگلیس و دلار‌هایی که عربستان و امارات برای آن هزینه می‌کنند، بر برخی مسائل در خصوص یمن چشم پوشی می‌کند، عربستان و امارات هم در ابعاد رسانه‌ای تلاش می‌کنند که جنایات های خود را وارونه نشان دهند، خود را تطهیر می‌کنند و خود را مظلوم نشان می‌دهند.

در حقیقت اطلاعاتی که از یمن منتقل می‌شود جوری است که انگار دولت نجات ملی یمن کشور یمن را اشغال کرده است، یعنی طرفداران انصارالله یمن را اشغال کرده اند، در حالی که این‌ها یمنی هستند و در خانه، کاشانه، شهر‌ها و زمین‌های اجدادی خود زندگی می‌کنند. در سال ۲۰۱۵ انقلاب اسلامی در یمن اتفاق افتاد و زمینه برای ایجاد دموکراسی برای اولین بار در یمن تحقق پیدا کرد. لذا عربستان سعودی به شدت از این مسئله نگران است.

سعودی‌ها از تحقق دموکراسی در کشور‌های همسایه نگرانند/ همواره یک سر دعوا‌ها در لبنان زیر سر عربستان است

چرا عربستان سعودی از بروز دموکراسی در یمن نگران است و چرا به جنگ یمن پایان نمی‌دهد؟

نجفی: عربستان سعودی همواره از تحقق دموکراسی در کشور‌های همسایه و منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا نگران بوده و خواهد بود، اقداماتی که عربستان سعودی بر ضد انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی در ۴۰ سال گذشته انجام داده یک نمونه از این مسئله است. به محض اینکه دموکراسی یعنی حکومت مردم بر پایه انتخابات و تشکیل مجلس و نظر مردم و همگرایی و مردم سالاری در یمن تحقق پیدا کرد، عربستانی‌ها اعتراض کردند.

 همواره در شهر صنعا حکومت پادشاهی بود و زمانی که علی عبدالله صالح که وابسته به عربستان سعودی بود کودتا می‌کند یک حکومت ۳۰ ساله شبه پادشاهی را پیاده می‌کند که یک دیکتاتوری کامل بود و صدای مردم شنیده نمی‌شد. این برای عربستان، امارات و شیخ نشین‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس که همه از فرقه وهابیت و نگران دموکراسی هستند، موضوع قابل اتکایی بود.

در واقع رژیم عربستان سعودی همواره علیه ملت‌هایی که دارای تمدن و فرهنگ غنی هستند اقدام می‌کند؛ یمن، ایران، عراق و مصر دارای تمدن غنی هستند. عربستانی‌ها تمایل دارند که دیکتاتوری مانند صدام در عراق باشد. در مسائل سیاسی لبنان هم دخالت می‌کنند و تلاش کردند که این کشور در تشکیل دولت دچار مشکل شد و همواره یک سر دعوا‌ها در لبنان زیر سر عربستان است.

در ۱۰۰ سال گذشته تمام مناصب حکومتی عربستان در اختیار برادران سعودی بود/ پایان بحران یمن؛ در صورت  محدودیت عربستان سعودی

عربستانی‌ها همیشه علیه دموکراسی در ایران، یمن، لبنان، عراق و مصر اقدام کرده‌اند، چراکه حکومت آل سعود یکی از عجیب‌ترین حکومت‌های تاریخ است. در ۱۰۰ سال گذشته تمام مناصب حکومتی از فرمانداری تا وزارت فقط در اختیار فرزندان عبدالعزیز بن سعود بوده است و تمام پادشاهان در ۱۰۰ سال گذشته با هم برادر بودند به عبارت دیگر مردم عربستان سعودی هیچ نقشی در این حکومت ندارند، حتی در یک دهکده هم اجازه نداده است یک انتخابات به صورت فرمایشی برگزار شود. با این حال شاهدیم که تمام روسای جمهور آمریکا از عربستان سعودی حمایت کرده اند.

سفر فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن به ایران تغییری در شرایط یمن به وجود می‌آورد؟

نجفی: تغییر شرایط در یمن بستگی به این دارد که عربستان سعودی تجاوز خود را متوقف کند، عربستان سال گذشته هر روز اعلام می‌کرد ما آتش بس می‌کنیم، اما روزی ۱۰۰ حمله هوایی به یمن انجام می‌دهد، فقط در زمانی می‌توان در خصوص تحولات یمن شاهد تغییری باشیم که عربستان سعودی محدود شود.

آمریکایی‌ها برای ادامه امپراتوری خودشان به استمرار جنایت‌های حکومت متجاوز عربستان  نیازمند هستند

آمریکا ممنوعیت معامله با انصارالله یمن که به دلیل قرار دادن در فهرست تروریستی از سوی ترامپ اعمال شده بود، به مدت یک ماه متوقف کرد، ارزیابی شما از این اقدام آمریکا چی هست؟ آیا نشان از تغییر رویکرد آمریکا با توجه به قدرت رسیدن جو بایدن نیست؟

نجفی: اینکه گفته می‌شود که فروش سلاح را شامل یک سری از محدودیت‌ها کرده یا تحریم یمن و قرار دادن انصارالله به عنوان یک گروه تروریستی را به مدت یک ماه متوقف کرده است، مواردی برای موضوعات تبلیغاتی به منظور افزایش وجهه آمریکا و شخص بایدن است، اگر رئیس جمهور آمریکا در این زمینه جدی بود باید فشار شدیدی را به عربستان اعمال می‌کرد تا خونریزی و نسل کشی در یمن به پایان برسد.

رژیم آل سعود ۳ کشور را در جزیرة العرب اشغال کرده است که هیچ سنخیتی با نظام طایفه‌ای آل سعود ندارد، کشور‌های حجاز، امارت حائل و بحران که با کمک انگلیسی‌ها در اوایل قرن بیستم اشغال کرد و یک حکومت دیکتاتوری را ایجاد کرد و این حکومت عجیب و غریب باید از نظر تاریخی بررسی شود. هنوز که هنوز است آنچه ما در ایران به آن عربستان می‌گوییم، دارای اسم نیست فقط گفته می‌شود کشوری که متعلق به خاندان سعودی است یعنی عربستان سعودی تنها کشور در جهان است که اسمی ندارد. مردم عربستان سعودی همانند رعیت‌ها و برده‌های خانواده آل سعود هستند، اگر آمریکا در خصوص مسائل جزیرة العرب جدی بود باید به این موضوع می‌پرداخت که چرا دموکراسی در عربستان تحقق پیدا نمی‌کند و چرا واشنگتن از کشوری با این شدت وحدت حمایت می‌کند.

چرا عربستان انقدر برای آمریکا اهمیت دارد؟

نجفی: واشنگتن از طریق مدیریتی که بر بازار نفت می‌کند، می‌تواند قدرت دلار خود را در جهان همچنان حفظ کند، عربستان سعودی با فروش نفت به دلار و با حمایتی که به آمریکا می‌کند و در نقاط استراتژیک شرق و غرب جزیرة العرب یعنی در تنگه باب المندب زمینه را برای حفظ قدرت آمریکا پایه ریزی کرده است، بنابراین آمریکایی‌ها برای ادامه امپراتوری خودشان به استمرار جنایت‌های حکومت خون ریز و متجاوز عربستان سعودی نیازمند هستند.