پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا، راهبردی برای مهار امریکا و اروپا

  ابراهیم عزیزی ، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مورد پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا به‌واسطه سفر رئیس مجلس به مسکو و رایزنی‌های اقتصادی برای همکاری‌های راهبردی اقتصادی در گفت‌وگو با «افکار نیوز» مطرح کرد: کشور ایران در سپهر سیاسی، اقتصادی و تحولات بین‌المللی بوده است. باور ما این است که امروز به برکت اندیشه‌های بلند انقلاب اسلامی آفریننده تحولات جدی در قریب به 42 سال از عمر بابرکت این کشور و انقلاب هستیم. استمرار این حرکت به‌طور طبیعی نیازمند خودباور و خوداتکایی، دیپلماسی قوی و فعال اقتصادی و تجاری است.

وی افزود: بدون شک بهر گیری از ظرفیت‌های منطقه‌ای می‌تواند این نقش محوری را پررنگ‌تر کند و باید تلاش کنیم تا این نقش محوری به‌عنوان یک بازیگر اصلی تحولات همه‌جانبه جدی‌تر باشد.

عزیزی بیان داشت: به همین خاطر ورود به معادلات بین‌المللی و منطقه‌ای یکی از این فرصت‌ها است. اوراسیا یکی از ظرفیت‌ها و فرصت‌های ضروری است که ایران می‌تواند در آن نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای داشته باشد به‌ویژه‌اینکه کشور ایران با یک شرایطی که برخاسته از روحیه کینه‌توزانه نظام سلطه آمریکایی‌ها و هم‌پیمانان اروپایی آن‌ها مواجه است، به‌نوعی برای خنثی‌سازی و بی‌اثر کردن تحریم‌ها قطعاً ورود به این اتحادیه‌های اقتصادی و تجاری اوراسیا می‌تواند راهکاری مؤثر و تأثیرگذار باشد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: ما باور داریم باید با تشکیل تجارت و ایجاد بازار مشترک نگاهی به تحول بخشی به اقتصاد درواقع با کشورهایی که دارای منافع مشترک هستیم وارد میدان شویم و با ورود به مجموعه اتحادیه اوراسیا نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشیم.

این نماینده مجلس یازدهم تصریح کرد: ازاین‌جهت که کشور ما موقعیت ویژه ای در جنوب اوراسیا دارد و ما در ساختار اوراسیا می‌توانیم بر روابط اقتصادی تجاری و حتی امنیتی اثرگذار هم باشیم. بدون تردید کشور ایران که دومین کشور دارای ذخایر گازی و چهارمین کشور دارای ذخایر نفتی است، اگر یک دیپلماسی فعال و اثرگذار چه در حوزه‌های عمومی و چه در حوزه اقتصادی در پیش گیرد، می‌تواند ضمن حضور در اتحادیه اوراسیا به‌عنوان یک‌قطب مؤثر و تعیین‌کننده در اوراسیا هم قرار بگیرد.

این نماینده می‌گوید که قطعاً اگر این تلاش جدی برای حضور در اتحادیه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با یک رویکرد فعال دیپلماسی دنبال کنیم می‌توانیم نقش پررنگی را در آن‌ها ایفا کنیم.

*همکاری با اتحادیه اوراسیا، راهبرد مهار امریکا و اروپاست

عزیزی تصریح کرد: باید ضمن بهره‌گیری مشترک این امکان را فراهم کنیم تا تلاش مشترک بین پکن، مسکو و تهران برقرار شود که این می‌تواند یک راهبرد تعیین‌کننده برای مهار آمریکا و اروپا هم باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تشریح کرد: با پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا این امکان مؤثر و جدی برای تحول بخشی به اقتصاد منطقه و اقتصاد ایران و هم برای مهار آمریکا و برخی کشورهای اروپایی یک موقعیت بسیار جدی و مؤثر خواهد بود و لازمه کار این است که یک نگاه واقع‌گرایانه و به‌دوراز سیاست زدگی‌های سطحی داشته باشیم تا این کلیدر شمال جنوب و یا جاده ابریشم و یا ارتباط با شرق را به‌عنوان یک راهبرد تعریف کنیم.

وی افزود: اگر به دنبال این هستیم که یک پیوند حیاتی بین کشورهایی که دارای منافع مشترک برگزار کنیم یکی از راه‌های آن ورود به همین اتحادیه‌ها و بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت آن‌ها است. البته همان اندازه که ما می‌توانیم بهره ببریم کشورهای عضو اوراسیا هم از این فرصت‌های بی‌نظیر و ظرفیت‌های تعیین‌کننده ایران می‌توانند استفاده کنند و این اقدام مشترک می‌تواند یک بهره مشترک برای همه اعضا داشته باشد.