زاکانی: مجلس با رد کلیات بودجه مانع تورم و کاهش ارزش پول ملی شد

علیرضا زاکانی در جلسه  علنی امروز(یکشنبه)  در نطق میان دستور خود، با بیان اینکه حضور رئیس مجلس در روسیه و تقدیم پیام مقام معظم رهبری و حضور رئیس دستگاه قضایی در عراق حاوی نکات بسیار مهمی بود، گفت: همه دنیا غرب نیست و همه غرب نیز آمریکا نیست.

وی با بیان اینکه دوران جدید انقلاب در گام دوم آن در شرایطی آغاز شده است که نگاه به شرق و همسایگان یک اولویت قطعی است، اظهار داشت: با توجه به شرایط امروز جهان و نقش ملت رشید ایران در سازندگی آن یک اولویت خاص را برای ما هموار کرده و آن اینکه با خودباوری و ابتکار عمل بتوانیم معاملات قدرت را در سطح جهان تغییر دهیم و شرایط را به سمت و سویی ببریم که نقش فزاینده ایران اسلامی را درجهان آینده روز به روز پر رنگ‌تر ببینیم؛ از هر دو رئیس قوه تشکر می‌کنیم و به هیئت های همراه خدا قوت می‌گویم.

دوره تحمیل ننگ‌نامه ها تمام شده است

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه برجام سندی است که جز به رفع تحریم‌ها باقی نخواهد ماند، تصریح کرد:  همانگونه که دوره بزن در رو تمام شد، دوره تحمیق ملت‌ها و تحمیل ننگ‌نامه‌ها نیز تمام شده است، لااقل برای ایران اسلامی دیگر قابل تکرار نخواهد بود.

زاکانی اضافه کرد: رهبری هوشمند و فرزانه، ملتی آگاه و در صحنه، نخبگانی شجاع و مبتکر شرایطی را برای ما فراهم کرده که به واسطه آن ننگنامه هایی که توسط دشمنان به ما تحمیل می‌شد را در مسیر لغو شدن می‌بینیم.

وی خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی با هوشمندی لازم در ۱۲ آذر امسال با تصویب طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌های ظالمانه، مبنی بر گام به گام عمل کردن توانمندی‌های هسته‌ای و رجوع به توانمندی‌ها شرایط جدیدی را رقم زد.

نماینده مردم قم در مجلس با بیان اینکه معنی این حرف راس امور بودن مجلس است، گفت: بنابراین دست دولت را باز گذاشت و اگر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان حرکت نکنند، اسفند ماه خداحافظی با پروتکل الحاقی و خروج ناظران افزون بر آنچه که در ان پی تی اعلام کرده ایم را شاهد خواهیم بود.  

زاکانی تصریح کرد: از این رو گره برجام فقط با رفع تحریم‌ها باز خواهد شد از این جهت ابتکار عمل مجلس، میدان عمل را برای مسئولان کشور باز کرد.

مجلس قائل به شفافیت است

وی با اشاره به اینکه مجلس یازدهم اصلاحات را از خودش شروع کرد، اظهار داشت: تعارض منافع، عدم شفافیت و رانت سه ویژگی خاصی است که به کشور آسیب می‌زند، لذا اگر مجلس طرح شفافیت آرا را با سه رای تصویب نکرد مجددا توسط نمایندگان امضا شده و در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با تاکید براینکه مجلس قائل به شفافیت است و بخش عمده‌ای از همکارانی که رای ندادند، قائل بودند که شفافیت کم است، به همین جهت دو نفر از سه سخنران مخالف طرح این نکته را اذعان داشتند، افزود: ما به مردم قول می‌دهیم در این مسیر هیچ کوتاهی نخواهیم کرد و در آینده نزدیک با تصویب این طرح آغاز شفافیت و اصلاح را از مجلس خواهیم داشت.

زاکانی همچنین با اشاره به رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰، گفت:مجلس دهم و دولت کنونی اشتباه بزرگی را انجام دادند و در سال ۹۸، مبلغ ۱۶۷ هزار میلیارد کسری بودجه برای دولت به ارمغان آمد و سال ۹۹ این رقم به ۲۷۳ هزار میلیارد رسید.

وی اضافه کرد: آنچه که در مجلس رخ داد شفافیت و جبران کسری بودجه و مواجهه با لایحه سیاسی بود که دولت به مجلس تقدیم کرده بود،  کمیسیون تلفیق با همه مجاهدت‌ها و تلاش‌های خودش اصلاحاتی را انجام داد، گر چه آن تمام اصلاحات نبود، اما اصلاحات بسیار مهمی بود. دولت اعلام کرد این بودجه را اجرا نخواهد کرد، برای جلوگیری از این تعارض، نمایندگان مجلس تشخیص دادند که کلیات را رد کنند و لایحه به دولت برگشت و مجددا دولت با در نظر گرفتن شفافیت، رفع تعارض منافع و ایجاد رانت  لایحه را تنظیم و به مجلس تقدیم کند.

مجلس با رد کلیات بودجه مانع تورم و کاهش ارزش پول ملی شد

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس خاطرنشان کرد: امیدواریم لایحه تقدیمی دولت در روزهای آینده حاوی پیام بسیار مثبتی در جهت رفع مشکلات، تناقضات و کسری بودجه باشد که در لایحه اولیه به مجلس ارائه شد.

زاکانی با بیان اینکه آنچه که مجلس انجام داد خدمت به مردم و جلوگیری از تورم و کاهش ارزش پول ملی بود، گفت: امیدواریم بتوانیم در پاسخ معتبر به نیاز جامعه و حرکت در مسیر تحقق اهداف عالیه انقلاب اسلامی با همکاری سایر قوا، گام های بلندی را برداریم؛ مجلس جز به مصالح انقلاب و منافع ملت نمی‌اندیشد.