همکاری جانسون با دولت بایدن درخصوص ایران

 علی‌رغم امتناع دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن » از بازگشت به توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها ی ایران، لندن نسبت به سیگنال‌های واشنگتن درخصوص تهران خوش‌بین است.

«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس شامگاه یکشنبه در مصاحبه با شبکه آمریکایی «سی‌بی‌اس» ضمن اشاره به دو تماس تلفنی «مثبت و سازنده‌ای» که با بایدن داشته، گفت شاهد نزدیک شدن اولویت‌های واشنگتن و لندن طی هفته‌های اخیر بوده است.

به نوشته وبگاه «پالتیکو» به نقل از این مصاحبه، جانسون درباره نزدیک شدن دیدگاه‌های آمریکا و انگلیس درخصوص موضوعات مختلف از جمله ایران، توضیح داد: «تحولات مهمی طی چند هفته اخیر درخصوص نزدیک شدن نحوه تفکر آمریکا و انگلیس درباره موضوعات خاصی مانند ایران، ناتو و تغییرات اقلیمی رخ داده است».

وی در ادامه از پاسخ به سوال مجری سی‌بی‌اس درباره اظهار نظر قدیمی و منفی بایدن در مقایسه کردن رهبر حزب محافظه‌کار انگلیس (شخص جانسون) با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا، طفره رفت.

نخست‌وزیر انگلیس حوزه‌های تغییرات اقلیمی و سیاست درقبال ایران را از جمله حوزه‌هایی دانست که واشنگتن و لندن می‌توانند در آنها همکاری کنند و افزود: «به نظرم بعضی از بیانیه‌هایی که از کاخ سفید و دولت جدید آمریکا می‌شنویم، به‌طرز شگفت‌آوری دلگرم‌کننده است».

روز گذشته نیز «دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس در تماس تلفنی با «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی خود، درباره تقویت روابط دوجانبه و برنامه هسته‌ای ایران صحبت کرد. (جزئیات بیشتر)

۲۱ فوریه (سوم اسفند ماه) زمان اجرای بند ششم قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران و توقف نظارت‌های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی خواهد بود و تاکنون تحولی در اجرای تعهدات طرف‌های برجامی و لغو تحریم‌ها مشاهده نشده است.

 سه کشور اروپایی امضاکننده توافق هسته‌ای ایران روز جمعه با صدور یک بیانیه مشترک بار دیگر اتهام‌‎زنی به تهران در موضوع پایبندی به تعهدات توافق هسته‌ای برجام را تکرار کردند.