ظریف: دیپلماسی فعال ایران به پیش می‌رود

محمد‌جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که بعدازظهر امروز (دوشنبه) در تهران میزبان «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر بود، امشب در توئیتی نوشت: دیپلماسی فعال ایران به پیش می‌رود.

ظریف افزود: در هفته گذشته با «مارتین گریفیتس» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن و امروز هم با «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر دیدار داشتم.

ظریف با اشاره به نشست نمایندگان ویژه سه کشور ضامن روند آستانه در سوچی روسیه نوشت: معاونان وزرای امور خارجه ایران، ترکیه و روسیه روز سه‌شنبه در سوچی در خصوص پیشبرد فرآیند آستانه دیدار خواهند کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین افزود:‌منطه ما اولویت ما است.

وزیر خارجه قطر امروز (دوشنبه) در رأس هیأتی متشکل از وزیر راه این کشور به تهران سفر و بعدازظهر با حضور در محل وزارت امور خارجه با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. وی در دیدار با ظریف از کمک‌های جمهوری اسلامی ایران در دوران محاصره این کشور قدردانی و آمادگی دوحه را برای ایفای نقش کلیدی در راستای همکاری‌های منطقه‌ای اعلام کرد.

 سفر وزیر خارجه قطر به تهران در حالی انجام می‌شود که او چندی پیش در مصاحبه‌ای با یک رسانه آمریکایی از کشورهای حاشیه خلیج فارس خواست وارد گفت‌وگو با ایران شوند و آمادگی کشورش را برای میانجی‌گری به منظور برگزاری نشستی بین اعضای ۶ کشور شورای همکاری خلیج فارس و جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.

وزیر امور خارجه ایران هم در پیامی توئیتری از پیشنهاد وزیر خارجه قطر درباره گفت‌وگو بین ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس استقبال کرد.

وزیر خارجه قطر همچنین در اظهاراتی دیگر با بیان اینکه ایران کشور همسایه قطر است و مسائل منطقه بر این کشور بازتاب دارد، گفت که ارتباطات با ایران و آمریکا متوقف نشده و همچنان در جریان است.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه نیز امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره آمادگی کشورها برای میانجیگری بین ایران و آمریکا از جمله اظهارات مقامات قطری در این زمینه گفت: ما از کمک همه استقبال می‌کنیم و قطر در بین دوستان و همکاران نزدیک منطقه‌ای ایران قرار دارد و همواره رایزنی‌های بسیاری نزدیکی بین دو کشور در سطوح مختلف برقرار بوده است. ما از هر حرکتی که به کاهش تنش‌ها کمک کند، استقبال می‌کنیم. اجرای تعهدات آمریکا خیلی نیازمند پیام بردن نیست، آمریکا فردای روزی که بخواهد از مسیر شکست خورده دولت قبلی فاصله بگیرد، راهش باز است و به سادگی می‌تواند چنین کند. 

لازم به ذکر است، «مارتین گریفیتس» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن نیز هفته گذشته در سفری ۲ روزه به تهران ضمن دیدار و گفت‌وگو با «علی اصغر خاجی» دستیار ارشد وزیر امور خارجه ایران در امور ویژه سیاسی با ظریف و همچنین سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد. وی با معاون دبیرخانه شورای عالی امنیت و رئیس شورای راهبردی روابط خارجی نیز دیدار کرده بود.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران  با اشاره به سفر گریفیتس عنوان کرد: گفت‌وگوها و رایزنی‌های خوبی درباره حل و فصل موضوع یمن انجام شد و امیدواریم نتایج این سفر به حل و فصل بهتر موضوع یمن که غم بزرگی برای منطقه است، کمک کند.

لازم به ذکر است علی اصغر خاجی همچنین در هفته گذشته سفری به دمشق داشت و با بشار اسد رئیس جمهور سوریه دیدار و درباره ادامه پیگیری حل و فصل بحران سوریه به رایزنی پرداخت.