رایزنی‌ ایران و ایرلند درمورد برجام و مباحث دوجانبه

«سید عباس عراقچی » معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و خانم «سونیا هایلند» مدیر سیاسی  وزارت امور خارجه  و تجارت ایرلند دیروز (سه‌شنبه) دور جدید گفت‌وگوهای سیاسی ایران و ایرلند را از طریق ویدئو کنفرانس برگزار کردند.

در این گفت‌وگوها که سفیر جمهوری اسلامی ایران در دوبلین نیز حضور داشت، آخرین تحولات مربوط به برجام و همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

گفتنی است ایران در حال حاضر عضو غیر دائم شورای امنیت و تسهیل‌گر قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل است. ایرلند از اول ژانویه (۱۲ دی) در کنار نروژ کرسی خود در شورای امنیت به عنوان عضو غیردائم را تحویل گرفت و تا دو سال عهده دار این سمت است.

نماینده دائم ایرلند در سازمان ملل  اخیرا در اظهاراتی گفته بود که این کشور همه تلاش خود را در این نهاد برای حفظ و ارتقای برجام به کار خواهد بست. 

عراقچی دیروز همچنین در نشست سیاسی با همتای افغانستانی خود که به صورت مجازی برگزار شد، شرکت کرد.

* تصمیم ایرلند برای بازگشایی مجدد سفارت این کشور در تهران

 وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ایرلند نیز اول بهمن ماه به صورت مجازی گفت‌و‌گو کردند و در این گفت‌وگو موضوعات مربوط به روابط دو کشور، مسائل مرتبط با برجام و دیدگاه‌های ایران و ایرلند در موضوعات مهم منطقه مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.

وزیر خارجه ایرلند در طی اظهارات خود از تصمیم کشورش برای بازگشایی مجدد سفارت این کشور در تهران خبر داد. ظریف نیز با تشکر از ابتکار عمل طرف ایرلندی برای برقراری این تماس از همتای ایرلندی خود برای سفر به ایران دعوت کرد.

 سفارت ایرلند در تهران در سال ۲۰۱۲ بسته شد.