بلینکن به نشست دیپلمات‌های اروپایی درباره ایران دعوت شد

 دیپلمات‌های اتحادیه اروپا از آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا دعوت کردند تا هفته آینده در ویدئو کنفرانسی مشترک با آن‌ها به رایزنی درباره مسائلی از جمله ایران بپردازد.

سه دیپلمات اروپایی اعلام کردند از آنتونی بلینکن برای شرکت در ویدئو کنفرانسی در دوشنبه هفته آینده دعوت به عمل آورده اند. در صورت قبول این دعوت از سوی وزارت خارجه آمریکا، این اولین مذاکره بلینکن با همتایان خود از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا خواهد بود.

سه منبع دیپلماتیک دیگر نیز اعلام کردند ایران، روسیه، چین و ترکیه از موضوعاتی هستند که در دستور کار این نشست قرار دارند. وزارت خارجه آمریکا و نیز دفتر امور خارجه اتحادیه اروپا تاکنون به درخواست پولیتیکو برای اظهارنظر درباره این خبر پاسخی نداده اند.

وزیر امور خارجه آمریکا در تازه‌ترین اظهارات خود درباره برجام در مصاحبه‌ رادیویی «نشنال پابلیک» مدعی شد: در حال حاضر مسیر دیپلماسی باز است و ایران نیز همچنان با پایبندی درست به توافق فاصله دارد. در حقیقت توانایی‌های هسته‌ای این کشور در حال حرکت به سمت و سویی غلط است.

بلینکن ضمن ابراز تاسف از خروج این کشور از برجام مدعی شد: صرف از سرگیری برجام دیگر کافی نیست و در هرگونه توافق آتی باید به موضوعات چالش برانگیز دیگری همانند اقدامات ایران در سایر کشور‌های خاورمیانه پرداخت.

وزیر خارجه آمریکا پیش از این نیز با نادیده گرفتن بدعهدی‌های کشورش در قبال برجام مدعی شده بود ایران در حال حاضر تعهدات خود را اجرا نمی‌کند. در صورتی که ایران پایبندی به توافق هسته‌ای را ثابت کند، آمریکا نیز با متحدان خود در جهت انعقاد توافقی طولانی‌تر و قوی‌تر همکاری خواهد کرد.

این در حالی است که حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب پیش از این درباره اظهارنظر‌های مقامات اروپایی و آمریکایی درباره برجام و همینطور تحریم‌های آمریکا فرمودند: «اگر می‌خواهند ایران به تعهدات برجامی برگردد، آمریکا باید در عمل تحریم‌ها را کلاً لغو کند و این لغو تحریم‌ها مورد راستی‌آزمایی ایران قرار گیرد. این سیاست قطعی و غیرقابل برگشت جمهوری اسلامی و مورد اتفاق همه مسئولان است و هیچ‌کس از آن عدول نخواهد کرد.»

دولت بایدن از مدت‌ها پیش از روی کار آمدن داعیه بازگشت به برجام را سر داده است، ولی در تمامی موارد با نادیده گرفتن بدعهدی دولت پیشین، بازگشت ایران به تعهدات برجامی و نیز لحاظ شدن برنامه موشک‌های بالستیک و اقدامات منطقه‌ای ایران را شرط پیوستن دوباره واشنگتن به این توافق عنوان کرده است.