موافقت کمیسیون تلفیق بودجه با نرخ ارز 4200 تومانی در سال آینده

  رحیم زارع  سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 1400 کل کشور در نشست خبری امروز خود با تشریح مصوبات اخیر کمیسیون تلفیق بودجه در جریان بررسی جزئیات لایحه اصلاحی بودجه ، اظهار داشت: با توجه به اصرار دولت و درخواست مکرر درباره قیمت ارز برای کالاهای اساسی با نرخ ارز 4200 برای سال آینده موافقت شد.

وی افزود: البته کمیته ای متشکل از رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزرای اقتصادی دولت تشکیل خواهد شد تا با نظارت این کمیته کالاهای اساسی با ارز ترجیحی به دست مردم برسد.

زارع در همین راستا ادامه داد: براساس مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه 1400 کمیته ای متشکل از رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس کل بانک مرکزی، وزرای اقتصاد و دارایی، صمت و کشاورزی بر نحوه تخصیص ارز 4200 تومانی به کالاهای اساسی و دارو نظارت داشته و گزارش آن را به صورت مرتب به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ارائه خواهد کرد تا ما در سال آینده شاهد توزیع کالا با این ارز باشیم تا از تورم و افزایش قیمت جلوگیری شود.

وی عنوان کرد: براساس پیشنهاد دولت و تصویب این کمیسیون، سهم صندوق توسعه ملی تا سقف فروش یک میلیون بشکه نفت در روز، 20 درصد و در صورت فروش بیشتر از این میزان در روز، سهم صندوق 38 درصد خواهد بود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ خاطرنشان کرد: مبلغ مابه التفاوت 18 درصد و 20 درصد هم به عنوان بدهی و استقراض دولت از صندوق توسعه ملی برای آینده محسوب می شود.

زارع تاکید کرد: همچنین به موجب مصوبه کمیسیون تلفیق، منابع حاصل از مازاد فروش بیش از 1.5 میلیون بشکه نفت در روز برای طرح های تملک دارایی سرمایه و توسعه زیرساخت های آموزشی و دانشگاهی، حمل و نقل عمومی، تولید، دولت الکترونیک، سلامت، حفظ محیط زیست، آب و فاضلاب، بافت فرسوده، بازآفرینی شهری و تحقیقات بخش کشاورزی به ویژه در حوزه دانش بنیان هزینه خواهد شد.