مجلس یازدهم، پیش‌قدم در امر شفافیت

حسن شجاعی ، نایب‌رئیس کمیسیون اصل 90 در گفت‌وگو با افکار نیوز ضمن اشاره به بازگشت دوباره طرح شفافیت آراء نمایندگان در دستور کار مجلس بیان کرد: در مورد شفافیت چند نکته‌ای وجود دارد. استحضار دارید که همین امروز بر اساس ماده 130 بنا شد مجدداً این طرح شفافیت در دستور کار مجلس قرار بگیرد.

وی افزود: پیش‌بینی بنده هم این است که اگر در صحن مطرح شود رأی لازم را کسب خواهد کرد که دوسوم آرا خواهد بود و ان شاالله این طرح در مجلس یازدهم تصویب خواهد شد.

*شفافیت را باید به تدریج به سایر نهادها و دستگاه ها توسعه داد

این نماینده مجلس یازدهم تصریح کرد: نکته دیگری که وجود دارد این است؛ به نظر من مجلس انقلابی بایستی پیش‌قدم در شفافیت باشد. طبیعی است که این موضوع را می‌توان به‌تدریج به سایر نهادها و دستگاه‌ها هم توسعه داد که واقعاً شفافیت برای تمام دستگاه‌ها یک امر ضروری و ضد فساد است و به افزایش کارآمدی، مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی کمک خواهد کرد.

نایب‌رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس تأکید کرد: نکته بعدی این است که برخی از دوستان نماینده دغدغه‌ای در مورد شفافیت دارند، ممکن است به‌هرحال در هر طرحی یا لایحه‌ای که در مجلس مطرح می‌شود طبیعتاً در بین مردم موافقین و مخالفانی داشته باشد، لذا نمایندگان نگران این هستند که ممکن است این طرح برای آن‌ها مشکلاتی را به وجود بیاورد.

شجاعی گفت:  می‌خواهم تأکید کنم این نگرانی قابل‌رفع است. شفافیت ممکن است که در اوایلش عوارضی داشته باشد اما به‌تدریج و به‌سادگی قابل‌حل است. بنابراین جای نگرانی ازاین‌جهت وجود ندارد.

نماینده مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه در مجلس در انتها خاطرنشان کرد: برای آغاز و تقویت مسیر کارآمدی تمام قوا، نهادها و مسئولان باید این طرح را در ابتدا در مجلس تصویب و اجرا کنیم. ازآنجاکه مجلس ریل‌گذار کشور است این شفافیت در سایر ارکان نیز ریشه می‌دواند و به‌تدریج رانت، فساد، شبهه و شائبه از بین می‌رود.