قالیباف: ۴ هزار پیشنهاد برای لایحه بودجه ۱۴۰۰ مطرح شده است

 محمدمهدی مفتح نماینده تویسرکان در صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ ،  اظهار کرد: نمایندگان پیشنهادهایشان  را درباره لایحه بودجه در موعد مقرر ارائه می‌کنند، هر چند ما ملزم نبودیم، اما به روشی که هیئت رئیسه پیشنهاد داد، عمل شد و علاوه بر اینکه پیشنهاد در سیستم و مانیتور ثبت شد، در یادداشتی نیز درج شد و به هیئت رئیسه دادیم؛ این موضوع خلاف آیین نامه است.

وی با بیان اینکه پیشنهادی در بند الحاقی ۳ تبصره ۸ داشتم که این پیشنهاد چاپ و یادداشت نیز ارائه شده بود، افزود: در زمان رأی گیری آقای امیرآبادی مطرح کردند اصل تبصره رأی گیری می‌شود، در حالیکه اصل و بند‌های الحاقی رأی گیری شد.

مفتح اظهار کرد: از صبح از صحن علنی مجلس خارج نشدم و بر اساس آیین نامه در موعد مقرر پیشنهاد خود را مطرح کردم. آقایان در روز روشن و در برابر ۲۷۰ نماینده خلاف آیین نامه عمل می‌کنند که پذیرفتنی نیست. باید در اجرای آیین نامه دقت کنید تا حق وکلای مردم تضییع نشود. ما می‌خواهیم برای کل کشور نظر دهیم،  فکر نکنم دبیران هیئت رئیسه بتوانند از پیشنهادهای نمایندگان جلوگیری کنند. از آنجایی که طبق روال عمل کردم، انتظار دارم فرصتی برای طرح پیشنهادم فراهم شود.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس هم در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: پیشنهادهایی مانند بازگشت به لایحه، اصلاح کل، اصلاح جزء، الحاق کل، الحاق پیوست و... مطرح شده، در واقع حدود ۴ هزار پیشنهاد درباره لایحه طرح شده که اگر بخواهیم به همه آن‌ها رسیدگی کنیم، زمان بسیار زیادی باید صرف شود.

وی افزود: اکنون در تبصره ۸ بخش درآمدی بودجه هستیم و مسلماً زمان زیادی باید صرف رسیدگی به تبصره‌های باقیمانده در بخش دآمدی شود. از سوی دیگر بررسی بخش هزینه‌ای بودجه از درآمدی آن زمان بیشتری می‌برد، با توجه به صرف زمان بررسی مصوبات مجلس درباره بودجه سال آینده در شورای نگهبان می‌شود و اصلاح ایرادها در کمیسیون تلفیق و صحن علنی، با روند فعلی نمی‌توانیم لایحه بودجه را در ۲ ماه نیز جمع بندی کنیم.

قالیباف گفت: برخی نمایندگان ۳۰ یا ۴۰ رأی می‌آورد، من برای عبور از پیشنهادات نمایندگان اجازه گرفتم. اگر بخواهیم آیین نامه را رعایت کنیم، بررسی و تصویب تبصره ۸ تا روز یکشنبه ادامه داشت که این امر امکانپذیر نیست.