مناقشه ایران و آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی

 رویترز گزارش داده که ایران در واکنش به اقدام احتمالی آمریکا برای تصویب قطعنامه توبیخی علیه تهران، تهدید کرده است که توافق موقت با آژانس بین المللی انرژی اتمی را لغو خواهد کرد.

رویترز ابتدا در گزارشی نوشت که آمریکا درصدد است که از اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بخواهد در راستای فشار بر ایران برای عمل به تعهدات هسته‌ای خود، قطعنامه‌ای توبیخی علیه جمهوری اسلامی تصویب کنند.

طبق این گزارش، آمریکا در نامه‌ای به اعضای شورای حکام نوشته است که خواهان صدور قطعنامه‌ای در «خصوص میزان همکاری  ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی است».

به گزارش رویترز، آمریکا اعلام کرده است: شورای حکام می‌بایست از ایران بخواهد که تا تمامی تعهدات برجامی خود را اجرا کند و در خصوص کشف آثار ذرات اورانیوم در دو سایت اعلام نشده توضیح دهد.

رویترز می‌گوید ایران نیز در نامه‌ای به اعضای آژانس گفته است که چنین اقدامی را غیر سازنده ارزیابی می‌کند و آن را به مثابه پایان بیانیه مشترک ۲۱ فوریه بین جمهوری اسلامی و آژانس بین المللی انرژی اتمی ارزیابی می کند.

ایران همچنین در این نامه خود تاکید کرده است که این اقدام جدید آمریکا باعث «پیچیدگی‌های بیشتر در رابطه با توافق هسته‌ای برجام خواهد شد».

رویترز می نویسد: ایران در این نامه تصریح کرده است فرانسه آلمان، انگلیس و آمریکا از قبل برنامه‌های خود را درباره این قطعنامه فاش کرده‌اند.