مخالفت مجلس یازدهم با مالیات بر تراکنش های بانکی

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ درباره پیشنهاد وضع مالیات بر تراکنش‌های بانکی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

ابراهیم رضایی نماینده دشتستان در پارلمان پیشنهاد داد تا بر اساس بخشی از آن، برای تراکنش‌های بانکی ۱۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان، ۱۰ هزار تومان، برای تراکنش‌های ۱۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان ۵۰ هزار تومان و برای مبالغ یک میلیارد تومان و بیشتر به نسبت یک ۱۰ هزارم مالیات وضع شود.

در پاسخ به این نماینده، مجتبی یوسفی نماینده اهواز، باوی، حمیدیه و کارون مخالفت کرد و گفت که «قانون‌های مالیاتی جدید برای درآمد دولت است و نباید در بودجه سنواتی قرار داده شود. در نتیجه لازم است به صورت طرح جداگانه مورد بررسی قرار گیرد».

وی ادامه داد «اگرچه باید از پردرآمد‌ها مالیات گرفت، اما برای کسی که ارزش پولش کاهش یافته است، نباید برای مبالغی مانند یک میلیون تومان مالیات دهد. همچنین وضع این مالیات موجب خروج سرمایه از بانک‌ها خواهد شد.»

اما مهدی طغیانی نماینده اصفهان به عنوان موافق این مالیات پشت تریبون اظهار کرد که «کسری بودجه را می‌توان به صورت تورم، اوراق یا مالیات بر درآمد مرفهان جبران کرد. این مالیات برای تراکنش‌های ۱۰۰ میلیون تومان برای چند درصد از مردم است؟»

وی افزود: «مالیات این چنینی برای اقشار مرفه و ایجاد پایه‌های مالیاتی جدید می‌تواند در سال آینده مسیر جدیدی باشد و فرار‌های مالیاتی را هم به صفر برساند».

در مرحله رأی گیری، این پیشنهاد اثرگذار در کشور با ۱۴۹ مخالف و حدود ۳۰ موافق روبه‌رو شد و مانند بسیاری دیگر از پیشنهاد‌های بودجه‌ای نمایندگان، نتیجه‌ای در بر نداشت.