«کرونای ایرانی» چیست؟/ کرونای جهش یافته ایرانی تائید شد

کرونای ایرانی چند روزی هست که در محافل مختلف درباره آن صحبت می شد و اینکه کرونای ایرانی نیز مانند کرونای انگلیسی و یا دیگر ویروس های کرونای جهش یافته به وجود آمده است.

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا که به ریاست رئیس جمهور برگزار شد با ابراز تأسف از وضعیت قرمز در استان خوزستان اظهار داشت: حجم ابتلائات در استان خوزستان بالا است و نزدیک به نیمی از فوتی‌ها برای این استان است. درحالی‌که اگر خوزستان کنترل می‌شد تعداد فوتی‌ها به 40 نفر کاهش پیدا می‌کرد.

تائید به وجود آمدن کرونای ایرانی

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا از وجود کرونای جهش‌یافته در داخل کشور با عنوان «کرونای ایرانی» خبر داد و گفت: علاوه بر موتاسیون‌های (جهش ژنتیکی) آفریقایی و انگلیسی و کالیفرنیایی، باید کرونای جهش یافته ایرانی را هم اضافه کرد؛ البته هنوز کاملا تائید نشده ولی شواهدی از آن در قزوین و آن نواحی هست.

وی از تصمیم‌گیری در مورد نحوه سفرها در ایام تعطیلات نوروزی نیز اظهار داشت: در این جلسه، در خصوص موضوع مسافرت‌ها و محدودیت‌ها مباحثی مطرح شد که مسافرت چگونه باشد و کدام شهرها آزاد و کدام شهرها آزاد نباشند و کجاها تراکم وجود دارد و یا ندارد و قرار شد قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا بر روی این کار کند.

قاضی‌زاده هاشمی بحث واکسیناسیون را از دیگر مباحث مطرح‌شده در این جلسه بیان کرد و گفت: پرستاران باید در اولویت واکسیناسیون باشند. به‌خصوص بعضی از این پرستاران که باردار هستند بیشتر درخطرند و آن‌هایی که با بیماران کرونایی به‌طور مستقیم در ارتباط‌اند باید در اولویت باشند.

وی تأکید کرد: واکسن‌ها قسمت به قسمت وارد می‌شود و به همین ترتیب طبق دستورالعملی که ذکرشده واکسیناسیون انجام خواهد شد.

همچنین مسعود مردانی عضو کمیته کشوری کرونا گفت: کرونای ایرانی در راه است. اما آیا واکسن‌های کووید-۱۹ در برابر این نوع ویروس مقاوم‌اند؟ پاسخ این سوال را در ویدئوی زیر ببینید.

 

 

استاد بیماری‌های عفونی: کرونای ایرانی نداریم

مسعود مردانی،استاد بیماری‌های عفونی، در پاسخ به این پرسش که «آیا ویروس کرونا در ایران دچار جهش شده و ویروسی بنام کرونای ایرانی داریم؟»، گفت:جهش کروموزومی یک پدیده‌ای است که در هرکجا و مکان که تسهیل انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر صورت گیرد؛یعنی زنجیره انتقال تشدید شود، امکان جهش کروموزومی وجود دارد..

وی افزود:البته جهش کروموزمی امکان پذیر است و ایران هم از این موضوع مستثنی نیست و ممکن است جهش کروموزمی کرونا اتفاق بیفتد و اتفاق هم افتاده؛ متخصصان ژنتیک دانشگاه‌ نیز تایید کرده‌اند اما این جهش که منجر به پدیده‌ای بشود؛ مانند جهش انگلیسی، در ایران اتفاق نیافتاده و اگر اتفاق بیفتد توسط مراجع رسمی اطلاع داده می‌شود.

این استاد بیماری‌های عفونی با طرح این پرسش که چرا این موضوع اهمیت دارد؟، بیان داشت: برای اینکه مردم بدانند راه انتقال و پیشگیری از ویروس تغییر نکرده و همان اقداماتی برای ویروس چینی وجود دارد، برای  ویروس کرونای انگلیسی هم باید مورد توجه قرار گیرد.

مردانی یادآور شد:واکسنی که اکنون استفاده می‌شود روی دو نوع ویروس کرونای قبلی و انگلیسی اثر گذار است؛ به جز نوع جهش یافته آفریقایی که خوشبختانه تاکنون در ایران گزارش  نشده است.

 

حجم ویدیو: 7.80M | مدت زمان ویدیو: 00:02:00