گفت وگوی سفیر ایران با تلویزیون کرد زبان عراق

  ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد، در گفت وگو با تلویزیون کردزبان «روداو» عراق افزود: ایران خواهان آن است که امنیت به طور کامل در عراق برقرار شود و هرگز کسانی را که درصدد تضعیف امنیت عراق هستند حمایت نمی کند و در این راستا حتی آماده کمک به عراق در زمینه امنیتی است.

وی با بیان اینکه وجود نیروهای خارجی نه تنها امنیت برای عراق به ارمغان نمی آورند بلکه باعث ناامنی و تنش بیشتر در عراق و منطقه می شوند تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران معتقد است که نیروهای امنیتی دولت مرکزی و اقلیم کردستان عراق می توانند امنیت کشور را حفظ کنند و نیازی به نیروی خارجی ندارند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد که روابط جمهوری اسلامی ایران با تمامی دولت های بعد از سقوط رژیم صدام در عراق سازنده بوده است.

مسجدی گفت که جمهوری اسلامی ایران در وقت حاضر روابط خوبی در بخش های مختلف با عراق دارد و رابطه با دولت «مصطفی الکاظمی» به ویژه بعد از سفر اخیر او به تهران و رایزنی ها و توافقات صورت گرفته، مثبت و سازنده است.

توافق جدید برای ترسیم مرزها با عراق نداریم

سفیر جمهوری اسلامی ایران در خصوص ترسیم مرزها بین دو کشور گفت که قرار داد ۱۹۷۵ الجزایر در سازمان ملل نیز ثبت شده و در وقت حاضر ترسیم جدید مرز بین دو کشور مطرح نیست.

به گفته وی، آنچه وجود دارد مسئله تنظیم و اجرای کامل قرارداد ۱۹۷۵ با همکاری مشترک دو کشور است و برخی نقاط کوچک فقط باقی مانده است.

وی ادامه داد که توافق یا مرزکشی جدید بین دو کشور مطرح نیست.

ایران مخالف تعرض به مراکز دیپلماتیک در عراق است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در خصوص حملات موشکی به سفارتخانه آمریکا گفت: با صراحت می گویم جمهوری اسلامی ایران با هرگونه حمله یا تعرض به مراکز دیپلماسی ضد هر کشور در داخل عراق مخالف و آن را محکوم کرده است.

وی ادامه داد که باید همه مراکز دیپلماتیک از امنیت لازم برخوردار باشند و هیچ فرقی نمی کند سفارت آمریکا یا هر کشور دیگر باشد.

ایرج مسجدی افزود که مراکز دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران درعراق با حملات شدیدتری مواجه شدند که نمونه آن کنسولگری ایران در نجف اشرف و کربلای معلی هستند که در معرض حملات به مراتب بیشتر از سفارت آمریکا و در معرض اتش سوزی قرار گرفتند برای همین ایران موضع جدی نسبت به حمله به سفارتخانه ها و مراکز دیپلماتیک دارد.

عراق نیازی به ناتو و غیر ناتو ندارد

سفیر جمهوری اسلامی ایران در خصوص وجود نیروهای خارجی در عراق گفت که ایران معتقد است که هر شهروند عراقی در کشورش باید امنیت داشته باشد و ایران برای برقراری امنیت در عراق واقلیم کردستان عراق آماده همکاری است.

وی ادامه داد که موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال حضور نیروهای خارجی در منطقه کاملا واضح است ونیازی به وجود نیروهای خارجی ناتو یا غیر ناتو در اقلیم یا عراق و منطقه نمی بیند.

مسجدی تاکید کرد که امنیت منطقه چه عراق، اردن، قطر، عربستان سعودی یا کشور دیگر در منطقه باید از طرف کشورهای منطقه تامین شود.

به گفته وی، همه کشورهای منطقه قدرت و نیروهای مسلح لازم و ارتش در اختیار دارند و در اقلیم کردستان عراق نیز نیروهای پیشمرگ، قوی هستند.

وی خاطر نشان ساخت که جمهوری اسلامی ایران معتقد است امنیت منطقه را باید خود کشورهای منطقه تامین کنند و نیازی به نیروهای خارجی خواه ناتو یا آمریکا و یا هر کشور دیگر نیست.

تنش آفرینی نیروهای خارجی در منطقه

سفیر جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که نیروهای خارجی نه تنها عامل کمک و برقراری امنیت نیستند بلکه باعث تنش می شوند.

وی گفت: بر ضد نیروهای آمریکایی، نیروهایی وجود دارند بنابراین وجود اینها (نیروهای بیگانه) اسباب ناامنی مشکلات شده است. جمهوری اسلامی ایران بر همین اساس به هیچ وجه حضور نیروهای خارجی را در عراق یا خارج از عراق قبول ندارد.

سفر موفقیت آمیز آیت الله رئیسی به عراق

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ادامه سفر اخیر آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» رییس قوه قضائیه را به عراق را موفقیت آمیز و بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: این سفر منجر به همکاری قضایی و حقوقی بین دو کشور شد و چند یادداشت همکاری به امضا رسید که از جمله همکاری در زمینه پیگیری پرونده قضایی فرماندهان شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس است.

وی همکاری در زمینه زندانیان و مسایل مرزی و پشتیبانی قضایی در بخش تجارت از دیگر یادداشت های همکاری مفید امضا شده در این سفر خواند.

ایرج مسجدی افزود که دعوتی از دوستان در اقلیم کردستان عراق برای سفر آیت رئیسی به اربیل در مدت حضور ایشان در بغداد مطرح شد که به دلیل اینکه سفر از قبل فقط برای بغداد برنامه ریزی شده بود امکان رفتن ایشان به کردستان عراق میسر نشد اما امیدواریم در شرایط آتی آیت الله رییسی یا سایر مقامات ایران از اقلیم کردستان عراق بازدید داشته باشند.

وی تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران مشکل قضایی با اقلیم ندارد بلکه امکان همکاری های قضایی و حقوقی بین دو طرف وجود دارد.

مسجدی افزود، اعتقاد داریم همان طور که روابط در بخش های اقتصادی و سیاسی و فرهنگی خوب است می توانیم در زمینه حقوقی و قضایی نیز این همکاری ها را تقویت کنیم.

سنجار ارتباطی با ترکیه ندارد

سفیر جمهوری اسلامی ایران در خصوص توافق سنجار بین دولت مرکزی و اقلیم کردستان عراق گفت که از نگاه جمهوری اسلامی ایران اصل مهم در قضیه سنجار، اهالی سنجار هستند.

مسجدی افزود که باید امنیت و خدمات برای اهالی سنجار فراهم شود زیرا اهالی این منطقه بسیار اذیت و آزار متحمل شده اند و ایران می خواهد اهالی سنجار و عشایر آن در امنیت زندگی کنند و هر چیزی که منجر به این مسئله شود ایران از آن حمایت می کند.

وی ادامه داد که در خصوص توافق اخیر (بین اربیل و بغداد)، شنیدیم اختلافاتی وجود دارد و برخی موافق و برخی مخالف هستند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاسخ سوال خبرنگار در خصوص دخالت ترکیه در شمال عراق به بهانه سنجار گفت که سنجار چه ارتباطی با ترکیه دارد این قضیه کاملا داخلی خاص عراق است و باید خود عراقی ها آن را حل و فصل کنند.

وی گفت، جمهوری اسلامی ایران مخالف هرگونه تعرض یا تهدید از طرف ترکیه یا هر کشور دیگر برضد عراق است.

مسجدی با بیان اینکه نباید نیروهای ترکیه عامل تهدید برای عراق باشند ادامه داد که موضع ایران مخالفت با هرگونه دخالت نظامی در عراق است.

وی خاطر نشان ساخت که مسوول برقراری امنیت درعراق نیروهای عراقی هستند و باید نیروهای کردستان عراق نیز امنیت را در منطقه خود برقرار کنند.

مسجدی افزود که ترکیه باید به مرزهای بین المللی خود عقب نشینی کند و امنیت عراق توسط خود عراقی ها تامین شود.

روابط ایران با اقلیم کردستان عراق

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از این گفت وگو، روابط بین جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق از جمله رهبران سیاسی کرد عراقی را با نشاط توصیف کرد و گفت: هیچ گونه سردی در روابط وجود ندارد و روابط بسیار خوب و بانشاط است.

وی با بیان اینکه روابط امری نسبی است گفت که روابط بین جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق می تواند بهتر باشد و فرصت های خوبی بین ایران و اقلیم کردستان عراق برای تقویت و ارتقا روابط وجود دارد.

سفیر ایران در عراق خاطرنشان کرد، رهبران و مقامات اقلیم کردستان عراق همواره مورد تقدیر جمهوری اسلامی ایران هستند و هیچ مشکلی با اقلیم نداریم.

مسجدی افزود که فقط در مرحله قضیه شهادت سپهبد قاسم سلیمانی باید ایران به آمریکایی ها به خاطر به شهادت رساندن این فرمانده عزیز ایرانی پاسخ می داد و چون این اتفاق در داخل عراق افتاد، ایران به آن پاسخ داد.

وی تاکید کرد: ما اعلام کرده ایم در صورتی که بخواهند ایران را تهدید کنند و یا عملیات انجام دهند ما پاسخ می دهیم.

مسجدی افزود که حمله جمهوری اسلامی ایران متوجه آمریکایی ها بود و نه اربیل یا هیچ منطقه دیگر و اساسا آنها حمله را شروع کردند و فرمانده عزیز ما را به شهادت رساندند.

وی ادامه داد که رهبران و مقامات در اقلیم کردستان عراق دوست ما هستند و ایران هرگز حمله ای ضد اربیل یا هر منطقه دیگر در اقلیم نخواهد داشت.

وی همچنین گفت که جمهوری اسلامی ایران مخالف هرگونه حمله به اربیل یا مراکز دیپلماتیک در آنجا است. مسجدی تاکید کرد که سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به وضوح موضع ایران را در قبال حمله راکتی اخیر به اربیل اعلام کرد و معتقدیم این گونه تحرک ها اسباب نگرانی است.

وی ادامه داد که جمهوری اسلامی ایران این حمله را محکوم کرده و با ناامن کردن اربیل مخالف است و خواهان امنیت آن است.

مسجدی گفت که با هر تلاشی که منجر به تضعیف دولت اقلیم کردستان عراق یا باعث ایجاد ناآرامی در اربیل یا مناطق دیگر کردستان عراق از جمله سلیمانیه یا حلبچه شود، مخالف است.