ابراز تاسف فرانسه از مخالفت ایران درباره این موضوع

فرانسه روز دوشنبه اعلام کرد که از خودداری ایران برای شرکت در گفت‌وگوهای غیررسمی با کشورهای اروپایی و آمریکا در راستای احیای توافق هسته‌ای 2015 متاسف شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، فرانسه تایید کرد که همچنان به اقدام در راستای یافتن راه‌حلی برای این بن‌بست ادامه می‌دهد.

روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» شامگاه یکشنبه در گزارشی به نقل از دیپلمات‌های ارشد گزارش داد ایران پیشنهاد اتحادیه اروپا برای گفت‌‌وگوی مستقیم با آمریکا درباره برجام را رد کرده است.

این روزنامه آمریکایی اضافه کرد: «دو دیپلمات ارشد غربی گفتند که ایران فعلاً پیشنهاد برگزاری جلسه در اروپا را رد کرده و گفته که نخست خواستار ضمانتی برای رفع تحریم‌ها از سوی آمریکا در خصوص رفع تحریم‌ها پس از این دیدار است.»

«ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز یک اسفند اعلام کرد دعوت مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای حضور در جلسه گروه ۱+۵ و ایران را خواهد پذیرفت. 

در این بیانیه آمده است: «ایالات متحده آمریکا دعوت مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را برای شرکت در جلسه گروه ۱+۵ و ایران جهت بحث درباره یافتن یک مسیر دیپلماتیک در خصوص برنامه هسته‌ای ایران خواهد پذیرفت.»

منابع خبری در آن زمان گزارش داده بودند قرار است یک جلسه غیررسمی کمیسیون مشترک برجام برگزار شود و از آمریکا دعوت شده به عنوان میهمان در آن جلسه حضور پیدا کند. 

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال دیروز (یکشنبه) گزارش داد که جمهوری اسلامی ایران این پیشنهاد طرف اروپایی را رد کرده است.