ند پرایس: دیپلماسی می‌تواند ایران را از سلاح هسته‌ای بازدارد

 ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اظهاراتی مدعی شد دیپلماسی مؤثرترین ابزار برای بازداشتن ایران از کسب هرگونه تسلیحات هسته‌ای است.

او همچنین مدعی شد: امید ما در خصوص پاسخ ایران با مخالفت آن‌ها با مسأله میانجی گری اروپا در خصوص مذاکرات هسته ای، نقش بر آب شد. ما پایبندی دائم و کامل داریم که ایران نمی‌تواند سلاح و یا بمب هسته‌ای به دست آورد.

وی همچنین گفت: ما به شکل واضح توضیح داده ایم که آماده مذاکره با ایران در چارچوب ۵+۱ هستیم.

ند پرایس همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دولت بایدن پیامی روشن برای عربستان در خصوص تعیین ویژگی‌های روابط فرستاده است. دولت بایدن به دنبال شراکتی مسئولانه با عربستان سعودی است. فرستاده آمریکا به یمن از نزدیک در منطقه به امید پایان درگیری‌ها فعالیت می‌کند.

ند پرایس در ادامه افزود: بایدن بر ضرورت توقف فروش تسلیحات تهاجمی به به عملیات یمن تأکید کرده است. مسیر سیاسی در یمن باید مسیر نظامی را حمایت کند. ما خواهان تضمین قدرت عربستان در دفاع از خود در برابر حملات خارجی هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: باید جنایت ترور خاشقجی تکرار نشود. ما در گزارش‌های مان اطلاعات در خصوص نقض‌های صورت گرفته علیه روزنامه نگاران و افراد حقوقی را تقویت می‌کنیم. ما اقداماتی را برای اعمال محدودیت بر ۷۶ سعودی که در قتل خاشقجی دست داشته اند، اجرا خواهیم کرد. ما از عربستان می‌خواهیم تا یگان حمایت سریع وابسته به گارد پادشاهی را منحل کند. آنچه برای منافع آمریکا مهم است، آن است که عربستان در روند اصلاح گام بردارد.

او در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد: باید اقداماتی اتخاد شود تا منطقه از لبه جنگ با ایران دور گردد. ما به دنبال ایجاد رابطه با عربستان در مسیر صحیح هستیم. مشارکت ما با عربستان در حال اصلاح است و نه قطع همکاری. هدف از اقدامات مان، شکل دادن روابط مان با عربستان به شکلی جدید در آینده است.

ند پرایس همچنین مدعی شد: ما سران کشور‌هایی را که با آن‌ها اختلاف و یا مشکلات داریم، تحریم نمی‌کنیم. ما به مسأله ایستادن در کنار عربستان در برابر حملات حوثی‌ها تأکید کردیم. ما یگان واکنش سریع گارد پادشاهی عربستان را در چارچوب تحریم‌هایی که شامل قانون ماگمیتسکی می‌شود، قرار دادیم.