وضعیت خوزستان از امروز «ویژه» اعلام شد

عبدالرضا رحمانی فضلی ">عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور عصر امروز در پایان جلسه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: امروز جلسه قرارگاه ستاد ملی مبارزه با کرونا را داشتیم.

فرمانده ستاد ملی مبارزه با کرونا بیان داشت: گزارشی را از مصوبات قبلی ستاد و قرارگا را ارایه کردند. ما تا به امروز در زمینه اجرای مصوبات ستاد و قرارگاه کاملا به روز هستیم و لازم است از تمام دستگاه ها و اعضای قرارگاه تشکر کنم.

وی در مورد آخرین وضعیت بیماری کرونا گفت: گزارشی از روند بیماری در کل کشور داده شد که الحمدالله بجز خوزستان در بقیه استان های کشور روند ثابت کاهشی را در زمینه بیماری کرونا شاهد هستیم. که این نشان از زحمات و تلاش دوستان ما در وزارت بهداشت، و همه دستگاه های معین آنها، استانداران و فرمانداران هستند و بویژه رعایت، مشارکت و همکاری همه مردم؛ انصافا هر چه از مردم قدردان باشیم بازهم نمی‌توانیم همکاری و هماهنگی آنها را جبران کنیم.

وی تاکید کرد: مردمی که از نوروز ۹۸ درگیر مسئله سیل شدند مشکلاتی که به همراه داشت و حداقل عیدشان را نتوانستند برگزار کنند و در سال ۹۹ درگیر کرونا شدند ‌و یکسال ۹۹ را تا به الان درگیر این بیماری هستند‌ و با محدودیت ها و رعایت مسایل بهداشتی، مسائل اجتماعی و اقتصادی روبرو بودند . هر چه میتوانیم باید از مردم تشکر کنیم و  همراهی مردم کلید موفقیت در مبارزه با این معضل خواهد بود. 

وی با اشاره به گزارش ارائه شده در قرارگاه پیرامون استان خوزستان اظهار داشت: به لطف خداوند اقدامات بسیار خوبی در خوزستان طرف یکی دو هفته گذشته انجام شده است.  رعایت پروتکل ها در خوزستان از ۲۰ تا ۲۵ درصد به ۸۰ درصد رسیده و رعایت محدودیت های تردد بین شهری و استانی به شدت انجام می شود.

وی افزود: مغازه داران، کسبه و اقشار تولیدی ما در خوزستان بهترین و بیشترین همکاری را دارند‌، تقاضاهایی آنها در زمینه حمایتی و دادن فرصت پرداخت اقساط داشتند که همه آنها مورد بررسی قرار گرفت.

فرمانده قرارگاه ملی مبارزه با کرونا تاکید کرد: مرزها در خوزستان کاملا بسته است. فقط ایرانی هایبی که به عراق رفتند وقتی بر میگردند با شرایط خاص همه آنها تست می شوند آنهایی که مثبت است به بیمارستان ها هدایت می شوند و قرنطینه می شوند آنهایی هم که منفی هستند به خانه هایشان می روند. خواهش ما این است که با وزارت بهداشت همکاری کنند.

وی بیان داشت: قاعدتاً وقتی مرزها بسته می شود فشار آن به استان های همجوار مانند ایلام، کرمانشاه و کردستان میرود. مقرر شد در این استانها نیز همین مقررات و محدودیت ها اعمال شود.

وزیر کشور تصریح کرد: این مسأله تا دو هفته دیگر حتما ادامه خواهد داشت ما باید تلاش کنیم وضعیت خوزستان به حالت عادی برگردد. الان می توانیم بگوییم روند رشد بیماری در این استان کاهشی بوده است.

وزیر کشور اظهار داشت: الان در خوزستان روزانه وزارت بهداشت ۱۲۵۰۰ تست گرفته می شود که این بسیار خوب است و بیماری یابی و رهگیری بیماران را بصورت جدی انجام می دهد. 

وی با تاکید بر اینکه نیروهای مسلح اعلام آمادگی کردند و همه امکانات بهداشتی و درمانی خود را در اختیار قرار دهند، اظهار داشت: ما از امروز وضعیت خوزستان را ویژه اعلام کردیم. ویژه از این منظر که تمامی دستگاه های عضو قرارگاه باید تمام ظرفیت ها، منابع و  امکانات خود را به این استان سرازیر کنند و کمک کنند خوزستان دچار هیچگونه کمبودی در زمینه اکسیژن و اکسیژن ساز در بیمارستان نداشته باشند‌ حتی آنجا دستور صادر شد که در صورت لازم بتوانیم ایجاد و احداث بیمارستان ها و آماده کردن آنها را در اولویت خاصی قائل شویم.

وی با اشاره به نزدیکی عید نوروز تاکید کرد: قرار شد بسیج و طرح محله محور شهید سلیمانی یک مانور دو هفته ای در کشور داشته باشند که بیش ۱ میلیون و پانصد هزار تست خواهند داشت و بازهم اولویت این مانور قرار شد در خوزستان باشد. 

رحمانی فضلی با اشاره به ارتباط مستقیم با مسئولین استانی در خوزستان گفت: مسائل خوزستان بررسی شد و تصمیمات خوبی امروز گرفته شد امیدواریم مجموعه تصمیماتی که قرارگاه گرفته و پیگیری هایی که بعمل خواهد آمد بزودی شاهد توفیق در خوزستان باشد. ما واقعا به مردم خوزستان مدیون هستیم و دین ما به مردم این استان با هر نوع کار و اقدامی که انجام دهیم قابل جبران نیست. حداقل در این سه سال گذشته سیل بسیار بزرگی در خوزستان داشتیم که آثار آن سیل تا شش ماه در خوزستان باقی ماند و تمام زمین های کشاورزی و خانه ها زیر سیل رفت و در آن نوروز هیچ مسافرتی به خوزستان نشد و در سال ۹۹ هم با توجه به وضعیت کرونا بازهم بازار نتوانست کار کند و مسافرت ها کاهش پیدا کرد امیدوارم با کمک مردم، کسبه و مسئولین ملی و منطقه ای ایمنی لازم را در سلامتی بدست آوریم.