الهیان: احزاب سیاسی حقوق مردم را از مسئولین مطالبه نکرده‌اند

 زهره الهیان نماینده مجلس شورای اسلامی به اهمیت انتخابات پیش‌رو و حساسیت‌های مربوط به آن پرداخت و گفت: انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ کسی را مشخص می‌کند که احتمالاً هشت سال بر صندلی ریاست‌جمهوری خواهد نشست و زمام امور را به دست خواهد گرفت. همچنین انتخابات شورای شهر که همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار خواهد شد به جهت تعیین نمایندگانی که مدیریت شهری را بر عهده خواهند داشت، از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است.

نماینده مجلس شورای اسلامی عملکرد احزاب را در انتخاب اصلح موثر دانست و اظهار کرد: قاعدتاً احزاب و گروه‌های سیاسی نقش موثر و تعیین‌کننده‌ای در افزایش مشارکت خواهند داشت، به این دلیل که این تشکل‌ها مرتبط با بدنه و توده مردم و نخبگان جامعه هستند. بنابراین احزاب و تشکل‌ها می‌توانند با ساماندهی، ارائه اطلاعات و تحلیل‌های دقیق به بدنه جامعه در وهله اول سطح مشارکت را بالا ببرند و همچنین به انتخاب افراد اصلح کمک کنند.

الهیان شیوه صحیح عملکرد تشکل‌ها و جریان‌های سیاسی را تشریح کرد و گفت: همه جریان‌ها و گرایش‌های سیاسی باید با ارائه بینش، آگاهی، تحلیل و اطلاعات لازم و صحیح، بدنه اجتماعی مرتبط با خود را مطلع کنند تا در انتخابات ۱۴۰۰ شاهد انتخاباتی پرشور باشیم و مردم بتوانند با حضور و مشارکت فعالانه و آگاهانه آینده کشور را رقم بزنند.

وی از بین بردن خلأ ایجاد شده بین احزاب و بدنه جامعه را ضروری برشمرد و بیان کرد: نیازمند احزابی پرقدرت هستیم که بتوانند بلندگوی مردم باشند و صدای جامعه را به مسئولین برسانند. شاید در هشت سال گذشته که معضلات جدی معیشتی گریبان‌گیر مردم بود، احزاب به درستی وظایف خود را در مطالبه‌گری از مسئولین انجام ندانند. همین باعث شد مردم احزاب را به نحو شایسته‌ای کارآمد نبینند و صدای مطالبه‌گر ملت ندانند.

نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت مطالبه‌گری همه جریان‌های سیاسی از مسئولین خاطرنشان کرد: خلأ بین مردم و احزاب سیاسی باید اصلاح شود. گروه‌های مختلف باید در ساختار سیاسی جایگاهی پیدا کنند که مطالبه از مسئولین را هدف اصلی خود قرار دهند، اگر به دنبال احیا حقوق مردم باشند به برش و نفوذ اجتماعی گسترده‌ای در بدنه مردم دست پیدا خواهند کرد.