وضعیت پیرامون برجام در چند ماه آینده پیچیده خواهد بود

« رافائل گروسی »، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، وضعیت پیرامون توافق هسته‌ای برجام در چند ماه آینده را «پیچیده» توصیف کرد.

گروسی در مصاحبه با وبگاه شبکه خبری بلومبرگ گفته تحقیقات بین‌المللی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران ممکن است سال‌ها ادامه داشته باشند.

او در ادامه با بیان ادعاهای اثبات‌نشده گفت حتی در صورت شفاف‌سازی تهران درباره منشأ ذرات اورانیوم کشف‌شده در سال گذشته در چند سایت اعلام‌نشده نمی‌توان گفت که کار تیم بازرسی او در ایران به پایان رسیده است. 

وبگاه شبکه خبری بلومبرگ نوشته تلاش‌های «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا برای از بین بردن برجام به شکست منجر شد، اما دولت‌های ایران و آمریکا هر دو اعلام کرده‌اند خواستار حفظ توافق هستند. دولت «جو بایدن» گفته قصد دارد آمریکا را به برجام بازگرداند اما از ایران خواسته که نخست اقدامات جبرانی‌اش پس از خروج آمریکا از برجام را به عقب برگرداند.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «چند ماه آینده وضعیت پیچیده خواهد بود. آنها باید در یک سطح سیاسی بالاتر، توافق‌نظر داشته باشند.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی روز گذشته (دوشنبه) گفته بود ایران غنی‌سازی اورانیوم با سومین آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته IR-2M را در سایت نطنز آغاز کرده است.

آژانس در این گزارش به اعضای این نهاد بین‌المللی نوشته است: «روز ۷ مارس، آژانس اتمی تأیید کرد که... ایران ایران تزریق UF6 به سومین آبشار شامل  ۱۷۴  دستگاه سانتریفیوژ IR-2m را آغاز کرده است.»

در ادامه این گزارش آمده است: «چهارمین آبشار سانتریفیوژی نصب شده اما هنوز UF6 طبیعی به آن تزریق نشده است؛ نصب پنجمین آبشار سانتریفیوژهای IR-2m در جریان است و نصب ششمین آبشار سانتریفیوژهای IR-2m هنوز آغاز نشده است.»

 «بهروز کمالوندی» سخنگو و معاون رئیس سازمان انرژی اتمی حدود یک ماه پیش گفته بود ایران در کمتر از سه ماه هزار ماشین سانتریفیوژ IR2m در نطنز نصب خواهد کرد. 

وی روز ۹ بهمن‌ماه در پاسخ به سوالی درباره نصب سانتریفیوژهای IR2m در نطنز براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی گفت: «الان آمار دقیق را ندارم ولی با قاطعیت می‌گویم قبل از سه ماه هزار ماشین سانتریفیوژ IR2m را نصب شده خواهیم داشت. تعدادی از ماشین‌ها را باید تولید می‌کردیم و همزمان در حال تولید و نصب این ماشین‌ها هستیم. قبل از سه ماه هزار ماشین را مستقر خواهیم کرد.»

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل  نکردند.جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد.

ایران و آژانس اخیراً تفاهم کردند اجرای پروتکل الحاقی و دسترسی‌های برجامی به طور کامل متوقف شود و صرفا تعهدات پادمانی ایران اجرا می‌شود. بر این اساس، طبق قانون مجلس هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس اعطا نخواهد شد و هیچگونه بازرسی فراپادمانی نیز انجام نمی‌شود.

آذرماه امسال نیز مجلس شورای اسلامی طرح دوفوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران را تصویب و پس از تصویب آن در هیأت وزیران، جمهوری اسلامی هفته گذشته قصد خود برای توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و نظارت‌های فراتر از پادمان را در نامه‌ای به آژانس اطلاع داد.