سلیمی: مجمع تشخیص نظر مشورتی خود را به شورای نگهبان باید دهد

 علیرضا سلیمی در صحن علنی امروز (سه‌شنبه ۲۶ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی، در تذکر و اخطاری، گفت: تذکر ماده ۱۹۷ و اخطار اصل ۹۴ قانون اساسی دارم.

وی ادامه داد: آقای رئیس و نمایندگان محترم براساس اصل ۹۴، کلیات مصوبات مجلس باید به شورای نگهبان فرستاده شود و شورای نگهبان موظف است ۱۰ روز این مسائل را با موازین شرعی و قانون اساسی انطباق دهد و چنانچه آن را مغایر ببیند برای تجدیدنظر آن را به مجلس برگرداند.

عضو هیئت رئیسه مجلس ادامه داد: اگر شورای نگهبان مغایرتی با قانون اساسی ندید مصوبه قابل اجراست و اخطار من این است که مجمع تشخیص نامه‌ای داده است و گفته لایحه بودجه چند مورد مغایرت با سیاست‌های کلی دارد و مجمع اگر نظری داشته باشد باید این نظر مشورتی را به شورای نگهبان بفرستد؛ مجمع نمی‌تواند به صورت مستقیم و بر اساس اصل ۹۴ به مجلس نامه دهد به این سبک که الان آقایان عمل کرده اند اگر نظر مشورتی دارد باید به شورای نگهبان دهد.

وی تاکید کرد: طبق اصل ۱۹۷ آئین نامه مجلس کلیه مصوبات مجلس رسما به شورای نگهبان فرستاده می‌شود و تا ۱۰ باید بررسی شود دقیقا همانند اصل ۹۴ قانون اساسی. این روشی که آقایان انجام دادند باید اصلاح شود، اگر مسئله‌ای دارند باید درموعد مقرر نظرات خود را بیان کنند و این سبک که نامه بنویسند و در فضای رسانه‌ای اعلام کنند و موارد و اشکالات خلاف سیاست‌ها را از ۱۷ مورد تا ۱۰ مورد بگویند، روش درستی نیست.

نماینده محلات تاکید کرد: طبق اصل ۱۹۷ آئین نامه و ۱۹۴ قانون اساسی آقایان می‌توانند نظرات مشورتی خود را به شورای نگهبان آن هم در موعد مقرر ارائه دهند.

قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار سلیمی گفت: اخطار شما وارد نیست، چراکه طبق بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی، اگر موردی باشد هیئت نظارت براساس قانون این وظیفه را دارد که نظرات خود را اعلام کند.

وی افزود: هیئت نظارت نمایندگان اگر موردی درباره سیاست‌های کلان داشته باشد از طریق شورای نگهبان باید آن را اعلام کند. هیئت نظارت هم هیچ مکاتبه‌ای با مجلس نداشته است و نظرات خود را به شورای نگهبان منتقل کرده است و شورای نگهبان به مجلس آن را ارائه داده است؛ ما دیروز این مسائل را مطرح کردیم و با همکاران کمیسیون تلفیق هم جلسه‌ای گذاشتیم و مسیر قانونی آن طی شده است.