یادداشت انتقادی لاریجانی درباره سیاست‌های دولت

 آقای محمدجواد لاریجانی رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و معاون اسبق وزارت امور خارجه کشورمان طی یادداشتی به برخی رویکردهای دولت آقای روحانی در قبال دولت بایدن و مسئله برجام و برخی همکاری‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعتراض کرده و نقدهایی درباره آن مطرح کرده است. متن کامل این یادداشت را در ذیل می‌خوانید:

1. روشن است که آمریکا و متحدان اروپایی او، آنچه تاکنون از برجام به‌دست آورده ‌اند توفیقی بدون هزینه بوده است به‌تعبیر آقای بایدن: «ما می­‌خواستیم توانمندی هسته‌­ای ایران را تضعیف و آن را داخل جعبه‌­ای محبوس کنیم که کردیم.»، حال درصدد آن هستند که این مهار ـ و به­‌عبارت درست‌­تر پروسه تضعیف و انهدام توانمندی ملت را ـ دائمی نمایند و محورهای دیگر قدرت ملی ما را در مسیر این تضعیف و انهدام قرار دهند. عنوان نگرانی­‌های تبلیغاتی آنان نظامی است، ولی اصل، مجموعه عظیمی از علوم و فنون است که ایران اسلامی را به قابلیت‌های چشمگیر در حوزه‌های متنوع زندگی می‌رساند.

محور برجامیِ فعالیت­‌های آمریکا و متحدان اروپایی‌اش در چنین مسیری است و معتقدند که با افزایش فشارها و استمرار آن و تقویت خط فکریِ استیصالِ داخلی، همان‌طور که موفق شدند توافق­نامه سرتاپا خسارت، مملو از بی­‌دقتی و خطاهای مهلک و فاحش را به مسئولان دولتی جمهوری اسلامی تحمیل کنند، دنباله آن را هم موفق می­‌شوند.

2. اما نکته مهم دیگر، آغاز مسیر دوم دشمنی برعلیه ایران، باز هم تحت عنوان هسته‌­ای است و آن پروسه «پرونده­‌سازی جدید اتمی» علیه ایران توسط آژانس بین‌­المللی اتمی است، دقیقاً همان سیر منتهی به برجام به‌شکل موازی آغاز شده است: به‌اصطلاح افشاگری­‌های صهیونی (با کمک منافقین) و سپس فضاسازی­‌های سیاسی و تبلیغاتی و فشار و گروکشی­‌های مختلف غربی و سپس تسلیم ایران در قبال تقاضای بازدیدهای «به‌اصطلاح فنی» و هرچه بیشتر قطور کردن پرونده جدید با ادعاهای «تازه‌کشف‌شده» و بالاخره دستیابی به مقاصد نهایی که خلاصه آن اعلام شده است. متأسفانه این مسیر دوم که دولت محترم نام آن را «همکاری­‌های فنی با آژانس» نهاده است و البته هیچ ربطی به «همکاری» ندارد، صرفاً «پرونده‌­سازی خصمانه جدید» علیه جمهوری اسلامی است و با تصمیم  دولت در اجازه بازدید از چند نقطه ادعایی وارد مرحله عملیاتی شد و این یک خطای فاحش و سنگین بود! در اقدام بعدی با قبول زمان­‌بندیِ سه‌ماهه و نشست مجدد در تهران با عناصر پرونده­‌ساز چرخش بیشتری پیدا کرده است، نکته مهم این است که این «مسیر دوم» قطع‌نظر از برجام ادامه خواهد داشت حال اگر منجر به برجام­‌های 2، 3 و... (تحت عنوان مذاکره درباره برجام، بازنگری و...) شود که برای آمریکا یک پیروزی سریع است و اگر هم چنین اتفاقی نیفتد، می­‌تواند خود در آینده ـ بدون برجام ـ «مایه» فعالیت و پیگیریِ اهداف آنان گردد.

3. باتوجه به اینکه، هیچ قرینه­ قابل اعتمادی مبنی بر تصمیم دولت آمریکا و متحدان غربی او برای «برداشتن» که هیچ، حتی تعلیقِ موقتِ تحریم­‌های مصرح برجامی(!) علیه ایران در آینده نزدیک وجود ندارد، لذا انتظار طبیعی در ماه‌­های پایانی عمر دولت محترم این است که برای تمهید مسیر جهت دولت جدید، تمام تعهدات برجامی را بدون اعلام خروج از آن، به­‌طور موقت و در استقبال از دولت جدید در ایران معلق اعلام نماید تا دست دولت آینده در تعامل باز باشد، فراموش نکنیم که در اردوگاه دشمن، دولت ترامپ عملاً همین کار را برای دولت بایدن انجام داد! و اگر ـ چنین عزمی وجود ندارد ـ باتوجه به این­که علامتی دال بر رفع تحریم‌­ها در این چند ماه باقی از عمر دولت فعلی، به چشم نمی­‌خورد، لذا حداقل هیچ غل و زنجیر جدیدی بر دست و پای ملت اضافه نکنند و خصوصاً تحت نام پرفریب «همکاری­‌های فنی» با آژانس انرژی اتمی زمینه پرونده­‌سازی­‌های تازه‌­ای را تقویت ننمایند! «عسی اللّه ان یحدث بعد ذلک امرا»