بایدن باید بدون پیش‌شرط به توافق هسته‌ای با ایران برگردد

« فیصل المقداد »، وزیر امور خارجه سوریه گفت که مهمترین دشمن این کشور رژیم صهیونیستی است و گفت که آمریکا به فشارهای و مشوق‌های صهیونیست‌ها از توافق هسته‌ای خارج شد.

او سه‌شنبه در نشست «پویایی منطقه‌ای» در  تهران از طریق ویدیو کنفرانس گفت: «همه می‌دانند که دشمن اصلی ما اسرائیل است و اقدام دولت سابق آمریکا (دوره ترامپ) در ارتباط با جولان اشغالی سوریه و شناسایی شهر قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر ارزش قانونی ندارد».

وزیر خارجه سوریه ادامه داد: «این اشغالگر اسرائیلی بود که واشنگتن را به خروج از توافق هسته‌ای با ایران و تصمیمات دولت آمریکا درباره قدس و جولان اشغالی سوریه تشویق کرد و دولت جدید آمریکا به ریاست جو بایدن باید با تلاش‌های بین‌المللی همکاری کرده و بدون پیش‌شرط به توافق هسته‌ای برگردد».

او با این حال گفت که شواهدی که نشان دهد این دولت به دنبال تغییر روش دولت پیشین آمریکا در برابر توافق هسته‌ای است، وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) ادامه داد: «ایالات متحده آمریکا با رفتارها و روش‌های خود تنش در دنیا به ویژه بعد از نقض منشور سازمان ملل متحد را افزایش داده و بدون نیت واقعی از سوری دولت بایدن برای پایان دادن به این رفتارها و بدون تغییر رفتارهای اروپا که علیه سوریه سیاست‌‌های خصمانه اتخاذ کرده و از گروه‌های تروریستی در داخل و خارج سوریه حمایت کرده، هرگز هیچ تغییر واقی در اوضاع بین‌المللی رخ نخواهد داد».

فیصل المقداد گفت که کشورش خواستار صلح و حل درگیری‌های به صورت رسمی است و بر ضرورت ایجاد نظامی جهانی مبتنی بر عدالت بر اساس منشور سازمان ملل متحد و همچنین قوانین بین‌المللی دیگر تأکید دارد.

وزیرخارجه سوریه در پایان با بیان اینکه این کشور با حمایت متحدان و دوستانش توانسته مناطق زیادی را از تروریست‌ها آزاد کند، اظهار داشت که این درحالی است که نیروهای آمریکایی به اشغال بخش‌هایی از اراضی سوریه دست زده و از شبه نظامیان جدایی طلب در منطقه الجزیره (شمال شرق سوریه) حمایت می‌کند که در نقض منشور سازمان ملل متحد بوده و «رژیم ترکیه» نیز اقدام  مشابهی کرده و از تروریست‌ها حمایت می‌کند.

فیصل المقداد تروریسم را ابزار برخی کشورهای استکباری دانست و گفت که کشورهای مخالف سوریه بعد از شکست طرح‌ها و توطئه‌هایشان اقدام به جنگ علیه این کشور کردند و طی آن از گروه‌های تروریستی که از اقصا نقاط دنیا جمع آوری شده بود، استفاده کردند و از آن‌ها حمایت مالی و تسلیحاتی کردند تا سوریه را به زانو درآورده و توانمندی‌هایش را تضعیف کنند.