لزوم عمل ایالات متحده به همه تعهدات برجامی

محمد‌جواد ظریف  وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (شنبه) در تهران میزبان «وانگ یی» عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه  چین  بود.

وزرای خارجه دو کشور در محل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به گفت‌وگو نشستند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این دیدار ضمن خوشامدگویی به وزیر امور خارجه چین، به پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین ایران و چین اشاره کرد و افزود: البته سابقه روابط دو تمدن بزرگ ایران و چین به قرن‌ها قبل باز می‌گردد و با امضای نقشه راه برنامه همکاری جامع جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین روابط دو کشور بیش از پیش مستحکم‌تر خواهد شد.

* چین دوست دوران سختی‌ها

ظریف چین را دوست دوران سختی‌ها خواند و گفت: بر همین اساس ما از مواضع و اقدامات چین در دوران تحریم‌های ظالمانه علیه ایران تشکر و قدردانی می‌کنیم. 

وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر لزوم عمل ایالات متحده به همه تعهدات برجامی خود اضافه کرد: رفع تحریم‌ها علیه ایران، می‌تواند زمینه اجرای کامل برجام را فراهم کند.

ظریف برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی در پکن در سال  ۲۰۲۲ را رویدادی مهم برشمرد و تلاش‌های سیاسی برای کم اهمیت جلوه دادن این رویداد بین‌المللی را رد کرد. 

* چین به دنبال ارتقای همه جانبه روابط با جمهوری اسلامی ایران

 وانگ یی عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین نیز در این دیدار فرا رسیدن سال نو و نوروز ۱۴۰۰  را تبریک گفت و با اشاره به بزرگداشت پنجاهمین سالگرد روابط دیپلماتیک فیمابین تصریح کرد: روابط دو کشور در حال حاضر به سطح مشارکت راهبردی رسیده و چین به دنبال ارتقای همه جانبه روابط با جمهوری اسلامی ایران است.

وزیر امور خارجه چین تصریح کرد: امضای نقشه راه همکاری‌ جامع دو کشور نشان دهنده اراده پکن برای تنظیم روابط در بالاترین سطح ممکن است.

به گزارش فارس، سند برنامه همکاری جامع جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین موسوم به برنامه ۲۵ ساله بعدازظهر امروز (شنبه) در تهران به امضای محمدجواد ظریف و «وانگ یی» وزرای خارجه دو کشور رسید.

در سال ١٣٩۴ جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین بیانیه مشترک جامع راهبردی دو کشور را صادر کرده و دو طرف برای انعقاد یک برنامه همکاری جامع توافق کردند. بعد از رایزنی‌ها و مذاکرات روز ٧ فروردین ١۴٠٠ محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وانگ یی عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین «برنامه همکاری جامع فیمابین  جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین» را در تهران امضا کردند.

این سند ظرفیت‌ها و چشم انداز همکاری دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصادی، فرهنگی و غیره را مورد بحث قرار داده است.

وزیر خارجه چین که بنا به دعوت همتای ایرانی خود و در پنجاهمین سالگرد روابط دیپلماتیک ایران و چین عصر جمعه (ششم فروردین) وارد تهران شد، صبح امروز (شنبه) به همراه محمدجواد ظریف نمایشگاه اسناد روابط ایران و چین را در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه افتتاح کرد.