سند ایران و چین جایگزین برجام نیست

حجت الاسلام سیدرضا تقوی درباره سند همکاری ایران و چین اظهار داشت: سند همکاری راهبردی بین ایران و چین یکی از کارهای بسیار ارزشمندی است که می‌تواند در منطقه شرق و غرب آسیا تأثیرگذار باشد.

وی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای تأثیرگذار در منطقه است و طبعاً هر تحولی که در کشورمان به وجود آید و هر حرکتی که در جهت استحکام فعالیت‌های ایران انجام شود، در تحولات منطقه اثرگذار است و می‌تواند بسیار مثمر ثمر باشد.

جهان فقط در غرب خلاصه نمی‌شود

رئیس مجمع نمایندگان تهران تصریح کرد: البته ما از گذشته با چین ارتباط داشتیم اما تقویت ارتباط جمهوری اسلامی ایران با چین این پیام را به غربی‌ها می‌دهد که جهان فقط در غرب خلاصه نمی‌شود و غربی‌ها نباید اینگونه تصور کنند که ملت‌های جهان در همه مسائل به آنها نیاز دارند و نمی‌توانند روی پای خودشان بایستند.

تقوی افزود: قطعاً همه ملت‌های جهان می‌توانند روی پای خود بایستند و با همکاری با سایر کشورها به ویژه کشورهایی که قصد استعمار و استثمار آنان را ندارند، امور خود را پیش ببرند.

ایران تک بُعدی فکر نمی‌کند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ایران با هر کشوری که قصد استعمار و استثمار ما را نداشته باشد حاضر است ارتباط برقرار کند و پیام ما به غربی‌ها این است که ما می‌خواهیم روی پای خودمان بایستیم و اینگونه نیست که در ارتباط با کشورها یک بُعدی فکر کنیم.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران با جهان شرق ارتباط برقرار می‌کند و البته هر کشور غربی که به حقوق جمهوری اسلامی ایران توجه داشته باشد و آن را به رسمیت بشناسد و از منظر تحقیر با کشورمان برخورد نکند، ایران با آنان هم همکاری می‌کند.

تقوی ادامه داد: بر این اساس ایران در ارتباط با کشورهای جهان تک بُعدی نیست و چند وجهی فکر می‌کند اما به شرطی که کشورهای جهان در ارتباط با ایران حقوق ملت ما را مورد توجه قرار دهند و ضوابط را رعایت کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: کشورهای غربی در برجام از ابتدا نیت‌هایی داشتند و زمانی هم که این قرارداد را امضا کردند، به هیچیک از امضاهای خودشان متعهد نبودند و می‌خواستند با سیاست‌های سلطه گرایانه خود ملت ما را به حقارت بکشانند.

تقوی ادامه داد: البته مجلس شورای اسلامی قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران را در راستای مقابله با این حربه غربی‌ها به تصویب رساند و مقام معظم رهبری هم هدایت‌های داهیانه‌ای داشتند و تاکید فرمودند که ما باید روی پای خودمان بایستیم و غربی‌ها اگر می‌خواهند به برجام بازگردند باید در وهله اول تحریم‌های ایران را لغو کنند.

رئیس مجمع نمایندگان تهران تاکید کرد: پیام سند ایران و چین این است که ما می‌توانیم با سایر کشورهای جهان ارتباط برقرار کنیم و نیازهایمان را از این طریق تأمین کنیم و به غربی‌ها هم نیاز نداریم.

چین تحت تأثیر آمریکا قرار نمی‌گیرد

تقوی در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه همکاری راهبردی ایران و چین چقدر می‌تواند تحریم‌های آمریکا را بی اثر کند گفت: قطعاً مؤثر است و شکی در این مساله نیست اما برای دستیابی به میزان تأثیر آن باید منتظر بمانیم و اجازه دهیم زمان به جلو برود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: چین با توجه به سندی که امضا کرده است، می‌تواند در طرح‌های زیربنایی کشورمان و قراردادهای مهم ایران شرکت کند و از سوی دیگر چین کشوری نیست که تحت تأثیر آمریکا قرار گیرد. حتماً ما می‌توانیم بخشی از نیازمندی‌هایمان را از طریق چین تأمین و تحریم‌ها را خنثی کنیم.

رئیس مجمع نمایندگان تهران تاکید کرد: البته مساله اصلی برای خنثی کردن تحریم‌ها این است که ما باید روی پای خودمان بایستیم و نباید با امضای چنین توافقنامه‌هایی تصور کنیم کار خودمان تمام شده است. باید به این مساله واقف باشیم که آن چیزی که ما را نجات می‌دهد و می‌تواند به پیروزی برساند این است که بتوانیم روی پای خودمان بایستیم.

نباید سیاست تکیه بر توان داخلی سست شود

رئیس مجمع نمایندگان تهران گفت: امضای قرارداد با کشورهای جهان نباید این سیاست مبنی بر تکیه بر توان داخلی خودمان را سست و لرزان کند. سیاست «ما می‌توانیم» یک مساله بسیار مهم است که باید همواره مورد توجه قرار گیرد و با هر کشوری که قرارداد امضا می‌کنیم نباید این سیاست تضعیف شود. همواره باید بدانیم که راهکار خنثی کردن تحریم‌ها ایستادن روی پای خودمان است.

وی افزود: البته این مساله هم باید مورد توجه قرار گیرد که در کشورهای جهان هم امکاناتی وجود دارد که ما باید از آن امکانات هم استفاده کنیم اما سیاست «ما می‌توانیم» هم باید همواره مورد توجه قرار گیرد.

سند ایران و چین جایگزین برجام نیست

تقوی در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه برخی عنوان کردند که این سند جایگزینی برای برجام است و آیا این تحلیل را صحیح می‌دانید، گفت: خیر، بنده فکر نمی‌کنم قرارداد ایران و چین سنخیتی با برجام داشته باشد و اگر مفاد برجام را هم مطالعه کنید متوجه می‌شوید که سند ایران و چین با برجام سنخیتی ندارد و بر این اساس نباید تحلیل جایگزینی سند ایران و چین به جای برجام را قبول داشته باشیم.

رئیس مجمع نمایندگان تهران تصریح کرد: تا آنجایی که بنده اطلاع دارم سند ایران و چین با این نیت که جایگزین برجام باشد، امضا نشده است و بحث و گفتگو درباره این سند مدت هاست مطرح است و این نظر و تحلیل درست نیست که سند ایران و چین جهت خنثی کردن برجام و جایگزینی آن منعقد شده است.