«برجام» نیازی به احیا ندارد

 علیرضا شیخ عطار سفیر اسبق  ایران در آلمان درباره نگاه رئیس جمهور جدید آمریکا و دولت او به « برجام » و ایران، گفت: « بایدن » با کلمات بازی می‌کند. برجام وجود دارد و از بین نرفته است. خروج آمریکا از برجام و عمل نکردن به تعهداتش، به منزله پایان برجام نیست. برای اینکه برجام کارکرد خود را داشته باشد باید کلیه مفادش انجام می‌شد، درحالی‌که متعهدین برجام به ویژه آمریکا و اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل نکرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه ایران تعهدات خود را تمام و کمال، انجام داد، افزود: بعد از ترور شهید فخری‌زاده، بنابر مصوبه مجلس ایران به تدریج از تعهداتش کناره‌گیری کرد، اما این برای فرستادن سیگنالی به طرف مقابل است تا غربی‌ها بدانند عدم انجام تعهداتشان بدون پاسخ نخواهد ماند.

قائم مقام اسبق وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه «برجام» یک تعهد و توافق یکطرفه نیست، افزود: برجام یک تعهد دوجانبه است که ابتدایی‌ترین پایه‌های دانش حقوق هم اجازه نقض یک‌طرفه آن را نمی‌دهد. همه‌چیز باید دوطرفه باشد و آمریکا با خروج از برجام یک اقدام خلاف عرف و اصول حقوقی انجام داده است.

شیخ عطار  یادآور شد: «اوباما» در دولت خود تحریم‌ها را از بین نبرد و «ترامپ» آن‌ها را تشدید کرد، چرا که براساس تئوری «فشار حداکثری» گمان می‌کردند مقاومت و قدرت ایران می‌شکند و نظام کشوربه خواسته‌های آمریکا تن می‌دهد. بازگشت آمریکا به برجام فقط یک عنوان است و برای تحقق آن، کافی‌ست متهعدین به مفاد برجام عمل کنند.

وی با بیان اینکه برجام به احیا نیازی ندارد و باید عملیاتی شود، گفت: الان این آمریکاست که اگر می‌خواهد برجام عملیاتی شود و به منصه عمل برسد باید تعهدات خود که در راس آنها رفع همه تحریم هاست عمل کند و بر آن پایبند باشد. این موضوع به سادگی قابل راستی آزمایی است. فروش نفت و انجام کارهای بانکی مسئله پیچیده‌ای نیست و ظرف چند روز قابل اجرا و اثبات است.

سفیر اسبق  ایران در آلمان درباره چگونگی مواضع ایران در مواجهه با عملیاتی کردن «برجام»، اظهار داشت: دولت باید به گونه‌ای رفتار کند که آمریکایی‌ها احساس نکنند ایران از بازگشت ایالات متحده به برجام ذوق کرده و التماس می‌کند. مردم هم در سال‌های اوج تحریم‌ مقاومت خود را اثبات کرده‌اند و در عین حال گام‌های قابل توجهی برداشته شده است.

شیخ‌عطار افزود: در خودکفایی، داخلی‌سازی صنعت، افزایش صادرات غیرنفتی و دیگر عرصه‌ها توانایی‌های مردم ثابت شده اس؛ بنابراین هیچ دلیلی برای دستپاچه شدن و ابراز خوشحالی وجود ندارد. اگر چنین علائمی از سوی ایران نشان داده شود، ‌ طرف مقابل آن را حمل بر ضعف و ذلت کرده و خواسته‌های غیرمنطقی و غیرحقوقی خود را افزون می‌کند.

وی  همچنین در پاسخ به این سوال که عملکرد دولت به چه اندازه با اسناد بالادستی تطابق دارد؟، افزود: اسناد بالادستی لازم الاجرا هستند؛   اگر دولت تخلف کند حتما مراجع قانونی می‌توانند با آن برخورد کنند. با این وجود نمی‌توان ادعا کرد اسناد بالادستی واو به واو اجرا و به تمام جزئیات آن عمل شده است. مواردی داشته‌ایم که به علت اعمال سلیقه‌های شخصی، بدسلیقگی‌ها، اهمال‌ها و بی‌توجهی‌ها برخی از مفاد این سیاست‌های کلی مورد غفلت قرار گرفته است.

قائم مقام اسبق وزارت امور خارجه گفت: در وهله اول رئیس ‌جمهور موظف است اگر در زیرمجموعه‌ دولت شاهد غفلت مسئولان از مفاد اسناد بالادستی‌ است، از آن جلوگیری کند. سیستم‌های نظارتی، خصوصا مجلس و قوه قضائیه در وهله بعدی وظیفه دارند با اهمال‌ها برخورد کنند.