روحانی: مراسمات مذهبی در شهرهای نارنجی و قرمز ممنوع است

 حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با  کرونا  ضمن تشکر از رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم گفت: امروز در بررسی‌ها دیدیم در دو استان موج چهارم شروع شده و اگر در برخی استا‌ن‌های دیگر هم رعایت نکنند وارد این موج می‌شوند.

وی ادامه داد: ما امسال در سال ۱۴۰۰ که در سال پایان قرن هستیم اگر به کل صد سال نگاه کنیم، حوادث فراوانی داشتیم اما بی تردید یکی از حوادث مهم همین پاندومی کرونا است. می‌بینیم که چه جمعیت زیادی مبتلا شده‌اند و چه جمعیتی از بین رفته‌اند. 

رئیس جمهور تصریح کرد: در ایران ما دو حادثه بی نظر پاندومی کرونا و تروریسم اقتصادی را داشتیم که بی نظیر بوده است. اینم سه سال جنگ اقتصادی در صد سال بی نظیر بوده است. 

روحانی افزود: کرونا و جنگ اقتصادی فشار زیادی به مردم آورد و مردم در سختی بسیاری قرار گرفتند اما با یاری و فداکاری در مجموع کارنامه قابل قبولی گرفتند. ما همواره در همه مراحل قدرت ملی ما یک قدرت بسیار مهم و قابل افتخاری بوده است و دولت که تقریبا ۴ ماه از دوران مسئولیتش باقی مانده یکی از اولویت‌ها مقابله با این ویروس است.

وی تاکید کرد: چهار اصل مقابله با ویروس کرونا، شکستن تحریم، معیشت مردم و تکمیل طرح‌های مهم اقتصادی موضوعاتی است که دولت در این مدت باقی نمانده پیگیری می‌کند. 

رئیس جمهور گفت: اگر سبک زندگی در دوران کرونا را رها کنیم به مشکل بر می‌خوریم. این ویروس ضعیف نشده است و از این ویروس‌هایی نبود که برود و ایستادگی کرده و بدتر و جهش یافته شده است. ما در یکی دو استانی که جهش چهارم شروع شده مانند یک خط مستقیم بالا می‌رود و کج شدگی ندارد و معنی آن این است که چقدر قوی شده و سریع منتشر می شود. 

وی با تاکید بر اینکه ابتلا به کرونا خانوادگی شده است، اظهار داشت: تنها راه فعلی مقابله با کرونا، توانمند سازی جامعه است که یکی از بهترین راه‌های آن واکسن است. مردم بدانند با کمترین علامت باید رابطه را با دوستان و اقوام قطع و به مراکز بهداشتی و پزشک مراجعه کنند. آمار می‌گوید رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در جامعه کاهش یافته است. 

رئیس جمهور تاکید کرد: هر وقت مردم عادی انگاری کردند با یک معضل بزرگی مواجه شدیم. در جلسه امروز گزارشی از شرایط استان‌ها داده شد. بنابراین در جلسه تاکید شد آن‌هایی که تستشان مثبت شد با همه توان از قرنطینه آنها مراقبت کنیم و این موضوع تخلف بزرگی است و به نوعی جرم است و باید برخورد جدی با آن‌ها شود. 

وی افزود: در دستورالعمل‌های ستاد ملی هیچ دوگانه‌ای وجود ندارد. هر کشوری که دچار مشکل است ما نسبت به آن کشور دستورالعمل‌هایی را اجرا می کنیم. حدود سی تا چهل کشور است که برای آن‌ها دستورالعمل‌هایی رعایت می‌وشد و فرقی بین کشورها نیست. 

روحانی با توجه به نزدیکی ماه مبارک رمضان، بیان داشت: در مناطق آبی و زرد برگزاری مناسک مذهبی آزاد است و برای شهرهای نارنجی و قرمز ممنوع است اما برای شب‌های قدر وقت هست و تصمیم می‌گیریم.