سند همکاری ایران و چین تحقق پیروزی تهران است

 امضای سند جامع همکار ی های ایران و چین نگاه رسانه های گروهی کشورهای جهان به ویژه کشورهای عربی از جمله مصر را متوجه خود کرد و در مطبوعات این کشور به طور چشمگیری انعکاس یافت.

رسانه های گروهی مصر از جمله روزنامه های "المصری الیوم"، "الوفد" و "الوطن" سند مذکور را که در روز شنبه هفتم فروردین ماه جاری میان وزیران خارجه دو کشور در تهران امضا شد، از زوایای مختلف مورد بحث و کنکاش قرار دادند.

خنثی شدن تحریم ها  علیه ایران

روزنامه "المصری الیوم" در گزارشی با عنوان "سند همکاری ایران و چین باعث بی تاثیری و بی نتیجه ماندن تحریم های آمریکا می شود" نوشت: رییس جمهوری آمریکا حق دارد از توافق مشارکت راهبردی ایران و چین دچار نگرانی شود، زیرا این توافق تا سطح یک ائتلاف ارتقا یافته است و باعث می شود تا تاثیر تحریم های آمریکا علیه ایران به شدت کاهش یابد.

"اسامه غریب"، نویسنده این گزارش با اشاره به اینکه "چین بر اساس سند همکاری ۲۵ ساله علاوه بر همکاری نظامی و اطلاعاتی در ازای دریافت نفت، مبلغ ۴۰۰ میلیارد دلار در تاسیسات زیربنایی و صنایع نفت و بنادر ایران سرمایه گذاری خواهد کرد" افزود: این توافق باعث می شود تا تحریم های آمریکا علیه ایران تاثیر خود را به طور کامل از دست داده و بی نتیجه شود.

وی می افزاید: واشنگتن از توان اقتصادی و نفوذ خود در جهان برای رام کردن همپیمانان و ترساندن رقبای خود سوء استفاده می کند و تحریم ها هم اکنون منحصر به ایران نیست، بلکه آمریکایی ها از آن به عنوان یک سلاح تهدیدآمیز علیه همگان سود می برند.

غریب از سند همکاری ایران و چین به عنوان «پایان دهنده به سلطه غرب بر مراکز تصمیم گیری جهان» نام برده و خاطرنشان کرده است: آمریکا و همپیمانانش نیز به چنین نتیجه ای دست یافته اند و در صورت تحقق یافتن توافق ایران و چین دیگر تهران نیازی به بازگشت آمریکا به توافق هسته ای و لغو تحریم ها نخواهد داشت.

گزارشگر روزنامه المصری الیوم معتقد است که بهترین گزینه برای ایران در حال حاضر آن است که بدون دادن امتیازات در خصوص پرونده هسته ای بتواند با استفاده از توافق همکاری خود با چین تاثیر تحریم های آمریکا علیه خود را از بین ببرد.

وی همچنین با اشاره به احتمال شکل گیری سند همکاری مشابه میان ایران و روسیه نیز نوشته است، در صورت تحقق این امر ما با «پیدایش جهان جدیدی» مواجه خواهیم شد و در آن صورت نگرانی رئیس جمهور بایدن بسیار بیشتر خواهد بود.

غریب از نزدیک شدن ایران، روسیه و چین به یکدیگر به عنوان یک «کابوس واقعی» نام برد که به تسلط دلار بر جهان پایان خواهد داد و در آن صورت یوان چین به ارز قابل قبول جهانی تبدیل خواهد شد.

در ادامه این گزارش از ائتلاف تهران، پکن و مسکو به عنوان «چالش» فراروی جهان غرب نام برده شده که در سال های آینده مراکز تحقیقاتی و پژوهشی و سیاسی آمریکا و انگلیس را به خود مشغول خواهد کرد.

تحقق پیروزی تهران بر آمریکا

الوفد دیگر روزنامه مصری امضای این سند را تحقق پیروزی تهران بر آمریکا خواند.

الوفد در گزارشی به قلم "سناء السعید" از سند همکاری ایران و چین به عنوان یک «گزینه کارآمد» برای دور زدن تحریم های آمریکایی - اروپایی اعمال شده علیه ایران نام برد.

السعید می نویسد: بر اساس توافق به عمل آمده میان ایران و چین دو کشور در زمینه های سیاسی، اقتصادی، فناوری، دفاعی، نظامی، رزمایش های مشترک و روزآمد کردن فرودگاه ها و بنادر ایران و ساخت بنادر جدید و بهینه سازی خطوط راه آهن و تقویت تاسیسات زیربنایی در ایران و همچنین در بخش انرژی، نفت و پتروشیمی با یکدیگر به همکاری خواهند پرداخت.

وی می افزاید، این سند همکاری به ایران این انگیزه را داد تا با روسیه نیز به یک توافق مشابه درازمدت دست یابد که می توان از آن به عنوان نقشه راه همکاری اقتصادی میان دو کشور نام برد.

السعید در ادامه از انعقاد سند همکاری ایران با چین به عنوان «پیروزی ایران بر آمریکا» نام برده و تاکید کرده «تهران هم اکنون دریافته که انجام مذاکره با آمریکا چیزی جز هدر دادن وقت نیست و سودی از آن نخواهد برد».

سرمایه گذاری 450 میلیارد دلاری چین در ایران

روزنامه الوطن مصر هم از تاثیر گذاری امضای این سند بر تحولات منطقه در آینده نوشته، اقدامی که تغییر و تحولات بسیاری برای منطقه به همراه خواهد داشت.

روزنامه الوطن در گزارشی به قلم "محمد بسیونی" نوشت: بر اساس سند همکاری چین با ایران، پکن به مدت ۲۵ سال مبلغ ۲۸۰ میلیارد دلار در صنعت نفت و گاز و ۱۲۰ میلیارد دلار نیز در صنعت حمل و نقل و بنادر ایران سرمایه گذاری خواهد کرد و ایران نیز در ازای آن نفت و گاز و مواد پتروشیمی به چین صادر خواهد کرد.

بسیونی به نقل از گزارش های انتشار یافته از سوی روزنامه های ایران و چین در ارتباط با دیدار وزیران خارجه دو کشور می افزاید، میزان ارزش سرمایه گذاری های چین در ایران تا سقف ۴۵۰ میلیارد دلار افزایش می یابد.

وی تاکید کرد: نزدیک شدن ایران و چین حتی اگر یک مانور سیاسی بیش نباشد باز هم از تغییر و تحولات بسیاری حکایت دارد که ممکن است در آینده در منطقه ما روی دهد.