اصلاح‌طلبان چاره‌ای جز ائتلاف ندارند

 محمدعلی وکیلی نماینده اصلاح طلب مجلس دهم با بیان اینکه جریان اصلاح‌طلب و اعتدالی در انتخابات ریاست‌جمهوری دچار سرگردانی در استراتژی هستند، گفت: حدود دو ماه به انتخابات ریاست‌جمهوری باقی مانده است اما هنوز هیچکدام از مبانی حضور در انتخابات از سوی جریان اعتدالی و اصلاح‌طلب اعلام نشده است.

انتقاد از بلاتکلیفی در اردوگاه اصلاح طلبان و اعتدالیون

مدیر مسئول روزنامه اصلاح‌طلب ابتکار تصریح کرد: آرایش سیاسی جریان‌های اصلاح طلب و اعتدالی باید حداقل یک سال پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری تعیین می‌شد، این بلاتکلیفی در اردوگاه اصلاح طلبان و اعتدالیون موجب پیچیدگی در اردوگاه اصول گرایان شده است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: بلاتکلیفی اردوگاه اصلاح طلبان موجب تکثر عجیبی در اردوگاه اصولگرایان شده است. گویا اگر زمین بازی جریان اصلاح طلبی شکل می‌گرفت کمک شایانی به شکل‌گیری زمین بازی اصولگرایان می‌کرد.

وی گفت: اما چون زمین بازی اصلاح طلبان شکل نگرفته، زمین بازی اصولگرایان دچار به هم ریختگی و آشوب است. ناروشنی استراتژی انتخاباتی اصلاح طلبان کمک چندانی به اصول گرایان نکرده است بلکه اوضاع آنان را نیز به هم ریخته است.

وکیلی افزود: شاهد شکل گیری کلونی‌هایی در اردوگاه اصولگرایان هستیم که این کلونی‌ها هر کدام ظرفیت این را دارند که قطبی‌سازی‌های جدیدی را شکل دهند.

اصلاح‌طلبان نمی‌توانند سراغ عدم ائتلاف بروند

نماینده اصلاح طلب مجلس دهم تصریح کرد: ائتلاف اصلاح طلبان و اعتدالیون فرع بر نحوه حضور در انتخابات است. اگر بنا باشد اصلاح طلبان در انتخابات شرکت کنند تا به مشارکت حداکثری کمک شود، به نظر می‌رسد دستشان آنقدر پر نیست که بتوانند به سراغ روش‌های ناب گرایی و عدم ائتلاف بروند.

مدیر مسئول روزنامه اصلاح طلب ابتکار با بیان اینکه بدنه اصلاح طلبان خود را آماده کرده است که در غیاب اصلاح طلبان از بین نامزدهای اردوگاه اصولگرایان چه کسی را انتخاب کند، گفت: در چنین شرایطی بحث عدم ائتلاف و ائتلاف بحثی فانتزی است.

وی تأکید کرد: اگر اصلاح طلبان روزی به این نتیجه برسند که حضور نتیجه بخش در انتخابات داشته باشند حتماً ائتلاف یک اصل خواهد بود. فکر کردن به عدم ائتلاف در چنین شرایطی موضوعیت ندارد. زیرا ائتلاف تنها راه نتیجه بخشی است.

عدم ائتلاف منجر به حضور سمبلیک اصلاح‌طلبان در انتخابات می‌شود

فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: مگر اینکه گروهی به حضور سمبلیک اعتقاد داشته باشند و بگویند حالا که جریان اصلاح طلب شانسی در نتیجه انتخابات ندارد پس به صورت سمبلیک به شکل صد درصد اصلاح طلبانه در انتخابات حضور یابند و لزومی ندارد به سمت ائتلاف بروند.

وی اظهارداشت: اگر جریان اصلاح طلب به دنبال حضور سمبلیک باشد، عدم ائتلاف معنا دارد اما اگر به دنبال حضور نتیجه بخش باشد، ائتلاف نه تنها با اعتدالیون بلکه ائتلاف با طیفی از اصول گرایان می‌تواند انجام شود.

وکیلی در خصوص ائتلاف اصلاح طلبان و اعتدالیون بر سر کاندیداتوری لاریجانی، تأکید کرد: حضور لاریجانی در انتخابات مشخص نیست اما آقای لاریجانی می‌تواند موضوع ائتلاف باشد.

لاریجانی نیمه اصلاح‌طلب، نیمه اعتدالی می‌تواند موضوع ائتلاف باشد

نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم گفت: ممکن است آقای لاریجانی حاضر نباشند در این فضای پر ریسک در انتخابات حضور یابند زیرا ممکن است ائتلاف را هم نتیجه بخش ندانند.

مدیر مسئول روزنامه اصلاح‌طلب ابتکار با بیان اینکه نامزدی آقای لاریجانی می‌تواند به ائتلاف کمک کند، خاطرنشان کرد: اگر حسن خمینی یا ظریف نامزد شوند نیز می‌توانند موضوع ائتلاف باشند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: تا به امروز هیچکدام از این گزینه‌ها حتی به شکل ضمنی نیز حضور خود در انتخابات ریاست جمهوری را اعلام نکرده‌اند.

وی افزود: وقتی شرایط به گونه‌ای است که بدنه اصلاح‌طلبی حتی به دنبال انتخاب گزینه از میان اصولگرایان شناسنامه‌دار است، رفتن به سمت گزینه نیمه اصلاح‌طلب، نیمه اعتدالی مثل لاریجانی جواب روشنی دارد.