رایزنی آمریکا با فرانسه، آلمان،انگلیس و ایتالیا درباره ایران

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده بامداد پنجشنبه از دیدار و رایزنی خود با همتایان فرانسوی، آلمانی، انگلیسی و ایتالیایی خبر داد.

بلینکن که برای شرکت در نشست سازمان پیمان آتلانتیک شمالی به بروکسل سفر کرده با «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه، «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان، «دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس و «لوئیجی دی‌مایو» وزیر خارجه ایتالیا دیدار کرد.

وی در صفحه توئیتر خود نوشت: «دیدار خوبی با همتایان آلمانی،‌فرانسوی، ایتالیایی و انگلیسی خود برای گفت‌وگو درباره اوکراین، روسیه، ایران و دیگر چالش‌ها داشتم. همکاری‌های فراآتلانتیک برای دفاع از ارزش‌ها و منافع مشترک‌مان ضروری است».

وزارت خارجه آمریکا نیز با صدور بیانیه‌ای درباره این دیدار، نوشت: «آنها بر حمایت خود از استقلال و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کرده و از خویشتن‌داری اوکراین در برابر اقدامات تحریک‌آمیز روسیه تمجید کردند».

به نوشته وبگاه این وزارتخانه، در این بیانیه با متهم کردن روسیه به انباشت نیروی نظامی در مرز اوکراین و حملات به خط تماس بین دو کشور، آمده است: «آنها بر لزوم تنش‌زدایی فوری توسط روسیه با اوکراین، تاکید کردند».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین افزود: «آنها درباره دیگر اولویت‌ها و چالش‌های مشترک از جمله افغانستان، ایران و یمن نیز صحبت کردند».

بلینکن پیشتر در نشست خبری که در مقر ناتو داشت، با تحریک‌آمیز خواندن اعلامیه ایران مبنی بر غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم، مدعی شد این اطلاعیه سوالاتی را درباره جدی بودن ایران درخصوص مذاکرات هسته‌ای ایجاد می‌کند.