روحانی: رعایت پروتکل‌ها باید به ۹۰ درصد برسد

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (شنبه) در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: شرایط امروز ما با شرایط قبل متفاوت است. براساس حرفی که روزهای اخیر سازمان جهانی بهداشت زد و اعلام کرد شرایط در دو ماه گذشته بسیار نگران کننده بوده است به طوری که گفته شد در این دو ماه گذشته، هر هفته سرایت ویروس دو برابر شده است. پیداست امروز با یک حرکت بسیار وسیع از طریق ویروس جهش یافته با مشکلات زیادی مواجه هستیم. با چند نفر از سران کشورهای اطرافمان صحبت کردم، همه با موج جدید و فزاینده مواجه هستند.

وی عنوان کرد: حالا با این موج فزاینده چه باید کرد؟ در این داستان برای به دست آوردن یک موفقیت، یک پروتکل نمی‌تواند چاره ساز باشد بلکه همه پروتکل ها باید دست به دست هم بدهند. اگر کسی بگوید من به جای روزی سه مرتبه ده مرتبه دست خود را می‌شویم، خب دست شستن یک مرحله است. باید ماسک هم بزند، باید فاصله را هم مراعات کند.‌ این باز هم کافی نیست و ترددها باید ضروری باشد، تجمع نباید صورت بگیرد، فضا باید دارای تهویه باشد، شخص مبتلا باید بلافاصله ایزوله شود، اگر شخصی ایزوله بود و تخلف کرد باید با آن شدید برخورد شود.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه در این داستان هیچ عاملی به تنهایی نمی‌تواند قضیه را حل کند، افزود: همه مردم دورهمی انجام ندهند و بقیه کارها انجام گیرد باز همان است. اگر تا شش ماه دیگر اصلا مسافرت نرویم باز هم حل نمی‌شود. اگر سفر نرویم، سفر درون شهری هم باید به حداقل برسد و باز هم باید پرتکل را مراعات کنیم. پس هیچ‌کس نیاید بگوید مشکل فقط این یک مورد است و همین یکی هم باید حل شود. نه، همه موضوعات باید با هم حل شود و همه باید به یک موضوع برگردد و همه اینها در یک کلمه قابل جمع است و آن این است که باید «سبک زندگی» را تغییر دهیم.

روحانی خاطرنشان کرد: سبک زندگی در مورد ماسک، در مورد ایزوله شدن، در مورد تجمعات دورهمی و در مورد سفر به ما می‌گوید چه کار باید انجام دهیم. اگر همه این‌ها را در کلمه سبک زندگی جمع کنیم شاید بتواند مسیر و راه را برای ما کامل روشن کند. اگر در شرایط آرامش قرار بگیریم و مرگ و میرها کاهش پیدا کند و مثلا دو رقمی شویم، مسابقه‌ای آغاز می‌شود و یکی می‌گوید من این کار را کردم و دیگری می‌گوید ستاد معجزه کرد، آن یکی می گوید قرارگاه معجزه کرد و... وقتی مردم پروتکل‌ها را مراعات نمی‌کنند و با ویروس جهش یافته مواجه می‌شویم، اینجا داستان تغییر می‌کند و هر کسی می‌خواهد این را به گردن دیگری بیاندازد.

وی تصریح کرد: در شرایطی که مشکل پیش می‌آید همه باید به فکر باشیم و دست به دست هم دهیم. در همه تریبون‌ها، هم باید هشدار باشد و هم آرامش. ما نباید تریبونی داشته باشیم که آرامش را بهم بریزد و ندانند چه باید کنند. تریبون باید به مردم آموزش، آرامش و هشدارهای لازم را بدهد. باید متوازن در کنار هم، برای رسیدن به نقطه مطلوب تلاش کرد.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: تاکنون سه موج داشتیم و به حمدالله از سه موج هم عبور کردیم. جوری هم نبوده که موج‌های ما سنگین‌تر از موج هایی باشد که در اروپا و جاهای دیگر پیش آمده است. ما تجربه موج دوم و سوم را داریم البته موج چهارم موج بلندتر، متفاوت و سخت‌تری است اما باید از همان تجربه ها استفاده کنیم تا از موج چهارم عبور کنیم. هفته ای که در آن قرار گرفتیم، هفته سخت‌تری است و همه باید مراعات کنیم و دست به دست هم بدهیم. واقعا در این هفته پروتکل‌ها باید به ۹۰ درصد برسد. هفته‌های گذشته مراعات ۷۵ درصد بود و این کافی نیست. مراعات‌ها باید به ۸۵، ۹۰ درصد برسد تا بتوانیم در هفته‌های آینده به تدریج این موج را مهار و کوتاه کنیم و به نقطه با ثبات برسیم.

روحانی بیان کرد: البته استان‌ها مثل هم نیستند و بسیاری از استان‌هایی که امروز بودیم هنوز در موج حرکت به سمت بالا هستند و هنوز به نقطه پیک نرسیدند. بسیاری از استان‌ها در مسیر پیک بالاتر هستند. در مجموع به همه ما هشدار می‌دهد که همه ما باید به طور کامل به مسائل توجه کنیم.

وی ادامه داد: امروز در جلسه، در مورد واکسن صحبت مفصلی شد که واکسن از چه زمانی به بازار آمد، از چه زمانی کشورها سفارش دادند، ما چه کردیم؟ امروز داریم چه می‌کنیم و واکسن چه نقشی می‌تواند داشته باشد. ممکن است واکسنی که ما می‌زنیم ۶ ماه بعد نیاز به تزریق مجدد داشته باشد و داستان این‌ها روشن نیست. امروز وزارت بهداشت می‌گوید واکسن طوری نیست که مصونیت دو ساله ایجاد کند. بنابراین باید به فکر تهیه واکسن انبوه برای ماه‌های بعد، سال بعد و حتی سال‌های بعد باشیم.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: برخی حافظه‌شان ضعیف شده است؛ یادمان نرود روزی که رفتیم از روسیه و چین واکسن تهیه کنیم چه فضایی درست شد. در فضای مجازی و روزنامه‌ها و در برخی مراکز رسمی آدم‌هایی بودند که مسئولیت داشتند و با افتخار گفتند من واکسن نمی‌زنم. یکی دیگر متخصص بود گفت اگر از روس بیاورید من نمی‌زنم. یکی گفت از چین بیاورید نمی‌زنم.

روحانی گفت: نامه‌هایی که برای من فرستادند در دفتر من هست. برخی از تشکیلات پزشکی نامه نوشتند که این واکسن ها را از روس و چین نیاورید و خطرناک است. آن روز که ما واکسن را آوردیم برای آنهایی که دنبال خرید و تهیه واکسن بودند تزلزل درست کردید. ما یادمان نرود دیروز چه گفتیم. حالا همان آدم‌ها امروز می‌گویند چرا کم خریدید؟ چرا زودتر نخریدید؟ چرا آن جوری و از آن جا نخریدید؟ بیایید منصفانه رفتار کنید.

روحانی با بیان اینکه همه می‌دانیم واکسن یک ضرورت است و واکسنی هم که به درد می‌خورد را حتما باید وزارت بهداشت تایید کند، تاکید کرد: ما نمی‌توانیم بگوییم از فلان کشور فلان واکسن را بخرید. البته من تاکید کردم و می‌کنم و خوشبختانه وزیر بهداشت هم تایید می‌کند اگر شرکت معتبری که مورد تایید وزارت بهداشت ما است و توان خرید و آوردن واکسن با قیمت نیمایی وارد کند، اهلا و سهلا، مشکلی نداریم. اگر بیمارستان خصوصی یا شرکت و نهادی هست که می‌تواند بیاورد مشکلی ندارد اما باید نوع واکسن و چارچوب از سوی وزارت بهداشت تایید شود.

وی اضافه کرد: ما همه توان خود را می‌گذاریم که واکسن داخلی ما زودتر به نتیجه برسد. برای ما مهم است روی پای خود بایستیم و خیلی امید داریم تابستان بتوانیم از واکسن داخلی خود استفاده کنیم. در دو ماه اول بهار که روزهای پایانی آن هستیم باید هر چه می‌توانیم از خارج واکسن بخریم و بیاوریم. چه آن ۱۶ میلیون که از کواکس گرفتیم را باید بیاوریم، چه از آن کشورهایی که قرارداد بستیم و بخشی را آوردیم باید بیاوریم.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: خوشبختانه مشخص شد تا پایان همین هفته تزریق نزدیک به یک میلیون و چهارصد هزار واکسن، انجام می‌گیرد و گروه اولی که برای ما خیلی مهم بود واکسن را دریافت می‌کنند و وارد گروه دوم می‌شویم. حدود ۹ میلیون نفر هستند که اگر بتوانیم واکسن را برای آنها بیاوریم و تزریق کنند و سن‌شان از ۶۵ به بالا هست، شرایط خیلی متفاوت می‌شود. همه تلاش‌ها بر این است که واکسن بیاوریم و در اختیار مردم قرار دهیم و مردم با اطمینان خاطر بیشتری به آینده نگاه کنند.

روحانی اظهار داشت: ما برای تخت بیمارستانی تلاش خواهیم کرد. در این چند ماهه باقی مانده از دولت، ان شاءالله هزاران تخت بیمارستانی فراهم کنیم. آقای نمکی تخت‌ها را آماده کرده و تزریق مالی لازم انجام می‌گیرد و بقیه تخت‌ها آماده می‌شود تا با آرامش بیشتر این هفته‌های سخت را پشت سر بگذاریم.

وی در پایان گفت: تردیدی ندارم که با همکاری یکدیگر و تلاش کادر درمان، ان شاءالله ظرف یکی دو هفته آینده از این موارد عبور کنیم و خط هایی که اوج می‌گیرد سرهایش به سمت پایین خم می‌شود و با آرامش مواجه می شویم. ان شاءالله ماه رمضانی پر برکت و پر رحمت از جانب خداوند برای همه ما مقرر شده باشد.