پیام‌های ایران با غنی‌سازی 60 درصدی

  سازمان انرژی اتمی در همین راستا، چهارشنبه گذشته دستور راه‌اندازی  غنی‌سازی  60 درصد را داد و پنجشنبه نیز محصول 60 درصد را گرفت.

آغاز غنی‌سازی 60 درصدی در تاسیسات هسته‌ای  نطنز به این معنا است که بر خلاف ادعای صهیونیست‌ها، غنی‌سازی در این تاسیسات متوقف نشده و بلکه میزان غنی‌سازی به 60 درصد افزایش یافته است و الان حدود 9 گرم در ساعت( اورانیوم 60 درصد) تولید می‌شود. بلافاصله بعد از اعلام این خبر، "حسن روحانی" رئیس‌جمهوری ایران تصریح کرد که در صورت اراده، میزان غنی‌سازی می‌تواند به 90 درصد نیز برسد.

تصمیم ایران به افزایش میزان غنی‌سازی- که در پاسخ به تروریسم هسته‌ای اسرائیل اتخاذ شد- و نیز اجرای فوری این تصمیم موید این واقعیت است که فناوری هسته‌ای در ایران نهادینه شده و روند علمی، که از 40 سال پیش آغاز شده است، با ترورها و اقدامات خرابکارانه متوقف نخواهد شد. قدرت ایران در مغزهای فرزندانش و موسسات پژوهشی و مراکز علمی و دانشگاه‌های بسیار پیشرفته‌اش و نیز تصمیمات مستقل و اراده ملت و درایت و تدبیر رهبری‌اش است و این قدرت را نه می‌توان ترور کرد و نه بمباران.

غنی‌سازی 60 درصدی اورانیوم همچنین به مثابه پیام محکمی به غرب به‌ویژه به آمریکا است تا "بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر اسرائیل را که خیال می‌کند با اقدامات کودکانه‌اش می‌تواند چرخ پیشرفت علمی در ایران را متوقف کند یا در مسیر نشست‌های وین سنگ‌اندازی کند، مهار کنند.

به رغم همه ترفندهای نتانیاهو و چشم بستن آمریکا بر روی این اقدامات او و نیز به رغم دورویی صریح اروپا، ولی ایران تعاملی بسیار مسئولانه با پرونده توافق هسته‌ای دارد و حتی چند روز پس از حمله تروریستی اسرائیل به تاسیسات نطنز، ایران در نشست‌های وین مشارکت داشت و از زبان مسئولان ارشدش اعلام کرد که در صورت اقدام آمریکا به لغو کامل تحریمها، جمهوری اسلامی به تمامی تعهدات هسته‌ای خود بازخواهد گشت.

بعد از غنی‌سازی 60 درصدی، برای همگان محرز شد که ایران نه از موضع ضعف بلکه از موضع قدرت و مسئولیت در نشست‌های وین مشارکت می‌کند و آمریکا و اروپا نیز باید از سیاست تقسیم نقش‌ها دست بردارند و به سیاست مذاکرات فرسایشی پایان دهد؛ چنین سیاست‌هایی ناکارآمد و بیهوده است و همچنین از فرصت نشست‌های وین برای بازیابی اعتبارشان استفاده کنند چرا که چنین فرصتی ممکن است دیگر تکرار نشود و اگر تکرار شود برای آمریکا و اروپا بسیار هزینه‌بردار خواهد بود.