نشست کمیسیون مشترک برجام در وین پایان یافت

نشست کمیسیون مشترک برجام که بعدازظهر امروز (شنبه) در سطح معاونان با حضور هیأت‌های ایران و گروه 1+4 در گرندهتل وین آغاز شده بود، پایان یافت.

حاضران در این نشست به بررسی روند گفت‌وگوها در روزهای گذشته پرداخته و گزارش گروه‌های کارشناسی در خصوص حوزه‌های تحریم و هسته‌ای را دریافت کردند.

در این نشست مقرر شد گفت‌وگوهای دو و چندجانبه و همچنین رایزنی‌های فنی در روزهای آینده ادامه یافته و در صورت نیاز کمیسیون مشترک بار دیگر تشکیل جلسه دهد.

روز پنجشنبه ۲۶ فروردین ماه نشست کمیسیون مشترک برجام در حدود دو‌ ساعت با حضور هیأت های ایران و ۱+۴ و نماینده اتحادیه اروپا در شهر وین برگزار و طرفین توافق کردند که گفت‌وگوهای فنی در نشست‌های کارشناسی در دو حوزه رفع تحریم ها و مسائل هسته‌ای، ادامه یابد.

همچنین مقرر شد نتایج نشست‌های این دو گروه کارشناسی به کمیسیون مشترک اعلام‌شود.

بعد از آن رایزنی های دو‌ و ‌چندجانبه که قبل از نشست کمیسیون هم برگزار شده بود، در جریان بود و در ادامه رایزنی‌های تیم‌های مذاکره‌ کننده ایران و گروه ۱+۴ در وین، روز جمعه دیداری با حضور هیأت های سه کشور اروپایی و هیأت ایرانی به ریاست عراقچی برگزار شد.

علاوه بر این، نشست سه‌ جانبه ای نیز بین رؤسای هیأت‌های ایران، چین و روسیه در محل اقامت عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت مذاکره ‌کننده کشورمان برگزار شد.

عراقچی سه شنبه ۲۴ فروردین ماه در رأس هیأتی از سازمان انرژی اتمی، بانک مرکزی و وزرات نفت وارد وین شد. قرار بود نشست کمیسیون مشترک برجام روز چهارشنبه ۲۵ فروردین در وین برگزار شود که به دلیل ابتلای یکی از اعضای هیأت اتحادیه اروپا این نشست روز گذشته در وین برگزار و حدود دو ساعت به طول انجامید. عراقچی قبل از این نشست در اظهاراتی گفت که هیأت ایرانی به دنبال مذاکرات فرسایشی نیست.  

معاون وزیر امور خارجه ایران همچنین در پایان این نشست آن را بسیار جدی و چالشی خواند و بار دیگر بر رفع همه تحریم ها تأکید کرد و گفت: اروپایی ها باید جدیت را در مذاکرات نشان دهند.