هیچ دولتی قادر نخواهد بود بدون حضور مردم مشکلات را حل کند

حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور ، عصر امروز (دوشنبه ۳۰ فروردین) در دیدار جمعی از خیرین کشور گفت: در جامعه‌ای که ما زندگی می‌کنیم، هم محیط ما نیازمند به کمک هست هم انسان‌ها نیازمند به کمک. نیازمندی‌ها متفاوت است، برخی کمک بیشتری نیاز دارند، برخی کم‌تر. امّا در عین حال بدون اینکه خود مردم در صحنه مشکلات حضور فعال پیدا کنند، حتماً مسائل کشور حل و فصل نخواهد شد.

وی ادامه داد: اینکه فکر کنیم دولت، هر دولتی در هر جامعه‌ای حتی جوامع پیشرفته قادر است همه مشکلات و گره‌ها را باز کند و شرایط و محیط مناسب را برای زندگی انسان‌ها فراهم کند، اینچنین نیست. بدون حضور مردم امکان‌پذیر نیست. چه ما که مسلمان هستیم و اعتقاد به خدا و روز قیامت داریم و تأکیداتی که در زندگی پیامبران بویژه پیامبر اسلام نسبت به دستگیری دیگران شده و چه جامعه‌ای که جامعه ایرانی است و دارای یک تمدن کهن و بزرگی است.

روحانی تصریح کرد: اگر بخواهیم کشور و نظام‌مان را حفظ کنیم و مردم را در مسیر سعادت و تعالی قرار دهیم بدون کمک یکدیگر امکان‌پذیر نیست.

رییس جمهور با اشاره به نقش احزاب سیاسی در ارتقای مردم‌سالاری در جامعه خاطرنشان کرد: احزاب در مسیرآگاه سازی بیشتر مردم، در مسیر دموکراسی جامعه و آشنا کردن مردم به اهداف مهم کشور رسالت‌ها و وظایفی دارند اما کار سیاسی احزاب که جای خودش بسیار مهم است، نباید با فعالیت خیران و سمن‌ها و آنهایی که کاری ماورای حزب و گروه و جناح و مسائل سیاسی انجام می‌دهند، آمیخته شود.

روحانی با بیان اینکه در مسائل سیاسی رقابت وجود دارد و فعالیت حزبی بدون رقابت امکانپذیر نیست، خاطرنشان کرد: احزاب هر چند همه ممکن است قصد خیر داشته باشند اما برای تصاحب قدرت فعالیت می‌کنند اما بحث سمن‌ها و خیران، شرایط متفاوت است و رقابت‌ها طوری نیست که یکی بخواهد آن یکی را از صحنه بیرون کند و قدرت در اختیار او باشد.

وی تصریح کرد: در موضوع سمن ها، هر چقدر تعداد سمن ها و خیران بیشتر باشد به نفع جامعه است و اگر تعداد کنونی آنها که چندهزارتاست، به چند ده هزار هم برسد ما ضرر نمی کنیم. در عین حال وجود هماهنگی بین سمن‌ها ضروری است زیرا گاهی وقت‌ها جایی تکرار نیاز نیست و گاهی تکرار بیشتر نیاز است.

 رییس جمهوری ادامه داد: بسیار ارزشمند است که ما بتوانیم در سامانه‌هایی، همه سمن‌ها را جمع کنیم و آنها از همدیگر باخبر باشند و بدانند که دیگران چه کار می‌کنند و همدیگر را در کار خیر یاری و فعالیت‌ها را هماهنگ کنند.

روحانی با تاکید بر حضور جوانان در سمن‌ها افزود: در این کار خیر جمعی، حضور جوانان بسیار مهم است و نسل جوان پرانگیزه و پرنشاط ما لازم است حضور پررنگ‌تری داشته باشند. جوان‌های ما غیر از تحصیل و کار و اشتغال، اوقات فراغتشان را صرف کارهای خیر کنند تا این مسیر بتواند با قدرت ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه بعضی ها فکر می‌کنند کار خیر مربوط به سنین بازنشستگی و زمانی است که باید به فکر قبر و قیامت و آخرت بود، خاطرنشان کرد: انجام کار خیر و جامعه را در مسیر تعالی قرار دادن، رسالت و وظیفه انسانی و دینی همه ماست. در طول دولت یازدهم و دوازدهم تلاش ما این بود که سمن‌ها را تقویت کنیم و راه را برای فعالیت بیشتر آنها باز کنیم.