از هرگونه نزدیکی روابط میان تهران و ریاض استقبال می‌کنیم

«ماریا خودینسکایا گولینشیوا» مشاور سیاسی وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه گفت که مسکو از هرگونه نزدیکی روابط میان تهران و ریاض استقبال می‌کند.

وی که در جریان نشست « روسیه در خاورمیانه، ترسیم راهبردها» صحبت می‌کرد، گفت: «نزدیکی ایران و عربستان سعودی بر اوضاع امنیتی در منطقه خاورمیانه تاثیر مثبتی خواهد داشت».

این مقام روس اضافه کرد: «همان طور که از حل اختلافات میان قطر و کشورهای عربی استقبال کردیم از نزدیکی ایران و سعودی‌ها نیز استقبال می‌کنیم».

گولینشیوا درباره برخی گزارش‌ها درباره گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی در بغداد گفت: «این موضوع پیامدهای خوبی در سوریه، لیبی و به خصوص یمن خواهد داشت».

وی گفت: «این موضوع بر اوضاع امنیتی در منطقه نیز تاثیر مثبت خواهد داشت همانطور که فرصت بیشتری برای تقویت هدف ما که امنیت در منطقه خلیج فارس است ایجاد می‌کند».

روزنامه «فایننشال تایمز» روز یکشنبه در گزارشی به نقل از «سه مقام» مدعی شد که مقام‌های ارشد عربستان سعودی و ایران در تلاش برای بهبود روابط بین این دو کشور رقیب در منطقه، در عراق مذاکره کرده‌اند. بنا بر این ادعا، اولین دور مذاکرات مستقیم عربستان سعودی و ایران در تاریخ نهم آوریل (۲۰ فروردین) انجام شده و به گفته یکی از مقام‌ها، این گفت‌و‌گوها «مثبت» بوده است.

ادعای فایننشال تایمز درباره مذاکرات مستقیم عربستان سعودی و ایران با ایفای نقش نخست‌وزیر عراق در شرایطی مطرح شده که به دنبال اعدام «شیخ النمر» روحانی شیعه برجسته عربستان سعودی و  اتفاق‌های صورت گرفته در مقابل سفارت ریاض در تهران، سعودی‌ها روابط دیپلماتیک این کشور با ایران را قطع کردند.

ساعاتی بعد از انتشار خبر روزنامه فایننشال تایمز، روزنامه «عرب نیوز» عربستان سعودی این خبر را تکذیب کرد. در گزارش این رسانه آمده است: «یک مقام ارشد سعودی انجام شدن مذاکرات مستقیم با ایران را تکذیب کرده است».

یک منبع ایرانی نیز بدون ذکر نام خود به شبکه المیادین گفت که خبر گفت‌وگوی ایران و عربستان سعودی در عراق صحت ندارد.