شیطنت‌های کارشناسی!

 امروز دیگر ثابت‌شده مسئله جمعیت همان‌قدر که برای ما ایران ی‌ها استراتژیک و حیاتی است و با منافع ملی‌مان گره‌خورده، برای دشمنان این سرزمین هم حیاتی و منشأ به خطر افتادن منافع است. مرور تاریخچه، سیر، ریشه‌ها، دست‌اندرکاران و پشت پرده‌های سیاست‌های تعدیل جمعیت کشور چه قبل از انقلاب چه بعد از انقلاب، وجود صحنه‌گردانی پنهان و آشکار دشمنان ایران، با اسم‌های فریبنده و اغواگرانه سازمان‌ها و بنیادهای بین‌المللی را اثبات می‌کند. مقام معظم رهبری سال ۹۳ در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در ایامی که به‌تازگی طرح جمعیت و تعالی خانواده توسط مجلس نهم تدوین‌شده بود، به این موضوع اشاره فرمودند: «یک مسئله هم مسئله‌ جمعیت است که حالا سیاست‌هاى جمعیت ابلاغ شد؛ خوشبختانه مسئولین هم تجاوب کردند به این سیاست‌های جمعیت. شنیدم در مجلس هم طرحى در مورد افزایش بارورى و پیشگیرى از کاهش جمعیت وجود دارد. مسئله‌ کاهش جمعیت مسئله‌ بسیار مهمى است.

 براى دشمنان … بهترین چیز این است که ایران یک کشورى باشد با بیست، سى میلیون جمعیت که نصف این جمعیت هم کهنسال و میانسال و ازکارافتاده باشند؛ این برایشان بهترین چیز است؛ براى این برنامه‌ریزى بتوانند بکنند، حتمامی‌کنند، پول بتوانند خرج کنند، حتماخرج می‌کنند. ما باید حرکتمان در مقابل این حرکت، حرکت صحیح ،منطقى، خردمندانه و عالمانه باشد که خب خوشبختانه شنیدم در مجلس دوستان دنبال این قضیه هستید و امیدواریم که خداوند به شما کمک کند.»

در بیان ایشان هشداری نسبت به کارشکنی‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و پول پاشی‌های دشمنان برای توقف حرکت‌هایی نظیر طرح مجلس وجود داشت. اتفاقی که دقیقا در همان ایام در حال وقوع بود.

می‌دانیم که قریب سه دهه کشور تحت سفت‌وسخت ترین سیاست‌های کاهش جمعیت قرار گرفت که موجب افت هفتاددرصدی رشد جمعیت شد و کشور جوان و بالنده  ما را به رتبه سوم جهان دررسیدن به مرزهای سالخوردگی رساند. ( طبق گفته  دکتر ناظمی اردکانی، رئیس سابق سازمان ثبت‌احوال کشور) طرح جمعیت مجلس، برای اولین بار پس از ۲۵ سال می‌خواست با چنبره پرقدرت سیاست‌های غلط کاهش جمعیت بر عرصه‌های اجرایی کشور مقابله کند و از سراشیبی افت رشد جمعیت جلوگیری کند، اما نتیجه چه شد؟ طرح برای سال‌ها مسکوت ماند و به بهانه بار مالی از کمیسیون فرهنگی مجلس فراتر نرفت. دلیل چه بود؟ گزارش‌هایی که از طرف افرادی به نام متخصصین جمعیت‌شناسی کشور برای رؤسای جمهور، مجلس و مجمع تشخیص مصلحت فرستاده و برخلاف گزارش‌ها و مستندات حاکی از بحرانی بودن شرایط، القا کرد وضعیت جمعیتی کشور بحرانی نیست و نگرانی‌ها بی‌مورد است. 

باوجود تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری بر لزوم تغییر سیاست‌های جمعیتی و حتی ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت، شیطنت‌های کارشناسی کار خود را کرد و القا نمود که سیاست افزایش جمعیت روش مناسبی برای مقابله با سالمندی جمعیت نیست و درنتیجه مسئله جمعیت به‌عنوان یک ضرورت از دستور کار مسئولان کشوری، تصمیم‌گیران عرصه سلامت و حتی جامعه علمی کشور خارج شد. امروز که ارتباطات آن افراد و مأموریتشان از سوی صندوق جمعیت سازمان ملل و بنیادهای بین‌المللی فعال در حوزه جمعیت و سرویس‌های جاسوسی در راستای کارشکنی در مسیر تغییر سیاست‌های جمعیتی کشور افشا شده و در دادگاه تحت محاکمه هستند، نقش دشمن در این‌همه سال معطل ماندن طرح جمعیت را به‌وضوح می‌بینیم و دیگر کسی نمی‌تواند به این نوع نگاه، برچسب توهم توطئه بزند. 

سال گذشته طرح جمعیت با عنوان طرح جوانی جمعیت و سلامت خانواده در مجلس یازدهم جان گرفت و بعد از اصلاح و تکمیل شدن در کمیسیون جمعیت بالاخره توانست راند بهارستان را پشت سر بگذارد و به مرحله شورای نگهبان برسد. طی این مدت بنگاه‌های برهم زننده محاسبات، تلاش بسیاری برای ایجاد نگرانی ،جنجال ، تحقیر و تضعیف نسبت به طرح کردند و به دلیل ضعف مجلس محترم در اطلاع‌رسانی کافی و یارگیری از میان جامعه سلامت کشور، فشار رسانه‌ای زیادی به مجلس آوردند. این فشارها باعث توقف چندماهه طرح و بازماندن از بودجه ۱۴۰۰ هم شد. اما به‌هرحال به‌سلامت به 

شورای نگهبان رسید. امروز که جریان مرموز ضد جمعیتی کشور، بیش از ۱۰ سال پیش نسبت به نتیجه بخشی طرح جمعیت احساس خطر می‌کند، بانفوذ و هزینه کرد، در حال تکرار همان شیطنت‌های کارشناسی سه دهه گذشته است تا با تحریف و دروغ، جامعه علمی کشور، مسئولان و مردم را نسبت به برخی بندهای طرح بدبین کرده و وانمود کند مواد مربوط به لغو اجبار غربالگری جنین و لزوم تغییر دستورالعمل قبلی سقط درمانی موجب تولد نوزادان معلول بیشتر خواهد شد. بدون این‌که به نقاط قوت فراوان موجود در آن اشاره‌ای داشته باشد.

نگرانی‌های منتقدین بارها توسط نمایندگان مجلس و کارشناسان موافق طرح پاسخ‌داده‌شده. ولی وقتی می‌بینیم کسانی به اسم آکادمی ژنتیک ایران و جامعه پزشکان زنان و زایمان به‌جای نقد اصولی و واقع بینانه، با تحریف و مغلطه و بزرگنمایی پویش‌هایی در سطح رسانه‌ها به راه می‌اندازند و حمایت هم می‌شوند، به یاد همان شیطنت‌های کارشناسی می‌افتیم و برای نشانه رفتن مجدد دستگاه محاسباتی مسئولان نگران می‌شویم. 

طی سال‌های گذشته دیدیم که جمعیت شناسان نفوذی با آبروی جمعیت شناسان متعهد کشور بازی کردند و با گزارش‌های غلط موجب تأخیر نابخشودنی در تغییر سیاست‌های جمعیتی کشور شدند. امروز اگرچه مسئولان سلامت و جامعه پزشکی کشور درگیر جدال فرساینده با کرونا هستند؛ اما باید هوشیار باشند و نگذارند این تحریف‌ها از طرف مغرضان و منتفعان مالی شرایط فعلی، به نام جامعه محترم پزشکی و متخصصین متعهد ژنتیک کشور تمام شود. آیندگان ما را به خاطر قصور و تقصیر امروز نخواهند بخشید. 

 محمد عبداللهی