چرا ریاض چاره‌ای جز مذاکره با تهران ندارد؟

 محمد بن سلمان ولی‌عهد  عربستان سعودی در بن بستی قرار دارد که شاید مجبور شود سخت‌ترین گزینه پیش روی خود یعنی درخواست کمک از تهران را انتخاب کند تا بدین ترتیب بتواند از بحران یمن خارج شود.

روزنامه الاخبار با مقدمه فوق به بررسی مشکلات و بحرانهای ولی‌عهد سعودی پرداخت و نوشت، بن سلمان در تلاش بود که دشمن سعودیها و عربها را از اسرائیل به ایران تغییر دهد، ولی در حال حاضر چه اتفاقی رخ داده که مجبور است از ایران کمک بگیرد؟

به گزارش این روزنامه، بن سلمان نسبت به آینده خود نگران است؛ چرا که سرویس اطلاعات آمریکا با انتشار گزارشی، وی را شخصا مسئول قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار سعودی معرفی کرد، ولی اینکه دولت جو بایدن، او را مجازات نکرد، بدین معنا بود که واشنگتن نمی‌خواهد مستقیما در مسئله جانشینی پادشاه عربستان مداخله کند، ولی هیچ گونه اطمینانی به وی داده نشده است که پادشاه بعدی این کشور خواهد بود.

بنا بر این گزارش، ظاهرا تمامی بحرانهایی که ولی‌عهد سعودی مسئول آن است، پیامدهایی در داخل عربستان داشته است، ولی جنگ یمن، در صدر این پیامدها قرار دارد؛ به نحوی که این جنگ، طی هفت سال، مشکلات داخلی را برای ریاض به همراه داشته است.

الاخبار در ادامه نوشت، شاید بن سلمان آرزو داشته باشد که تهران به انصارالله اعمال فشار کند تا حملات موشکی و پهپادی خود به فرودگاهها و مراکز نفتی و مهم عربستان را متوقف کند، ولی ایران بارها تأکید کرده که این مسئله به ملت یمن مربوط است؛ ملتی که توقف حملات خود را به توقف حملات ائتلاف متجاوز سعودی و لغو محاصره کشور خود منوط می‌دانند. حملات یمن نیز خشم مردم عربستان را به همراه داشته است.

به گزارش این روزنامه، اما مهمترین تحول در روزهای گذشته، آغاز مذاکرات هسته‌ای وین و احتمال بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران است. به ویژه اینکه ریاض و تل‌آویو موفق نشدند مانع از بازگشت آمریکا به مذاکرات شوند و ریاض هم نتوانست حضور خود را در این مذاکرات تحمیل کند.

بنا بر این گزارش، اگر توافق هسته‌ای با ایران احیاء شود، این توافق، رکن اصلی راهبرد آمریکا برای خروج امن از خاورمیانه خواهد بود. لذا اگر واشنگتن، چنین راهبردی را اجرایی کند، می‌تواند هر گونه نقش منفی بن سلمان را خنثی کند و نیاز آمریکا به عربستان نیز کاهش خواهد یافت.

الاخبار با اشاره به اینکه بن سلمان در حال حاضر فقط یک برگه در اختیار دارد، نوشت، این برگه تهدید ضمنی آمریکا است مبنی بر اینکه اگر واشنگتن دست از حمایت او بردارد، جایگزین آن، تهدید منافع آمریکا در عربستان، بازار جهانی نفت و وضعیت خاورمیانه است. بدین معنا که بن سلمان سیاستهای ویرانگر بیشتری در پیش خواهد گرفت، اما این بار در داخل کشور خود.

به گزارش این روزنامه، آمریکا در حال حاضر –و لو به صورت ظاهری- مجبور شده است که پرونده مسائل داخلی سعودی را به تعویق بیاندازد. این در حالی است که حتی عادی‌سازی روابط ریاض با تل‌آویو نیز برای ولی‌عهد سعودی کارگشا نیست؛ زیرا وی مطمئن است که چنین ماجراجویی می‌تواند خشم مردم عربستان را در پی داشته باشد و مشروعیتش به صورت کامل از بین خواهد رفت.