در سفر وزیر خارجه اسلام‌ آباد به تهران چه گذشت؟

 «شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران بعدازظهر ۳۱ فروردین  وارد تهران شد.  «سید رسول موسوی» مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه که به استقبال قریشی رفته بود،  این سفر همزمان با افتتاح سومین مرز رسمی بین دو کشور در پیشین -‌مند بود.

شاه محمود قریشی در این سفر با حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

این سومین سفر وزیر امور خارجه پاکستان به ایران در طول ۳ سال گذشته است. قریشی سوم دی سال ۹۷ و ۲۱ دی سال ۹۸ دو سفر رسمی به ایران داشت. وی در آخرین سفر خود ضمن حضور در مشهد مقدس و پس از زیارت بارگاه مطهر حضرت امام رضا (ع) به تهران رفت و سپس دیدار‌های مهمی با حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان انجام داد.

امنیت؛ دغدغه مشترک تهران و اسلام آباد

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی اول اردیبهشت روز چهارشنبه در دیدار با شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان، اهمیت همکاری‌ها با این کشور به عنوان همسایه مسلمان ایران را مورد اشاره قرار داد و بر توسعه و تعمیق روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف از جمله روابط اقتصادی و تجاری و همچنین توسعه و تقویت بازارچه‌های مرزی تاکید کرد. رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت تامین صلح و ثبات در منطقه با محوریت سازوکار‌های منطقه‌ای، بر ضروت تامین امنیت مرز‌های دو کشور همسایه، ایران و پاکستان تاکید کرد و گفت: امنیت، دغدغه مشترک دو کشور است و تقویت همکاری‌ها در این زمینه لازم و ضروی است.

روحانی با اشاره به تصمیم آمریکا برای خروج از افغانستان، با بیان اینکه حضور نظامی آمریکایی‌ها در منطقه کمکی به حفظ امنیت و ثبات نکرده است، گفت: ایران و پاکستان به عنوان مهمترین و موثرترین کشور‌های همسایه افغانستان باید با تعامل و همکاری نقش خود را برای مدیریت روند صلح در این کشور ایفا کنند و جمهوری اسلامی ایران برای ایفای نقش خود در این راستا از همکاری با پاکستان و افغانستان استقبال می‌کند. روحانی در این دیدار همچنین با اشاره به توافقات قبلی دو کشور در راستای توسعه همکاری ها، بر ضرورت اجرایی و عملیاتی شدن توافقات تاکید و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای تامین نیاز‌های پاکستان در زمینه انرژی اعلام کرد.

وزیر امور خارجه پاکستان نیز در دیدار با رئیس جمهوری کشورمان، روابط با جمهوری اسلامی ایران را منحصر بفرد، ارزشمند و برادرانه توصیف و بر تقویت و تحکیم این روابط در همه زمینه‌ها تاکید کرد. شاه محمود قریشی با اشاره به تاکید عمران خان نخست وزیر پاکستان بر توسعه بیش از پیش روابط با ایران، ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک روابط دو جانبه وارد مرحله جدیدی شده و شاهد گشایش‌های نوینی در توسعه روابط دو کشور بویژه در حوزه‌های تجاری و اقتصادی باشیم.

وزیر امور خارجه پاکستان همچنین با قدردانی از مواضع ایران در حمایت از پاکستان در موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی، با اعلام حمایت کشورش از برجام به عنوان یک دستاورد بزرگ دیپلماسی در عرصه جهانی، گفت: از اینکه با تلاش‌های ایران برجام حفظ شده و امروز شاهد مذاکرات دوباره برای احیای این توافق چند جانبه هستیم، بسیار خوشحالیم.

پیوند عمیق و مشترکات فرهنگی دو ملت ایران و پاکستان/ افتتاح گذرگاه مرزی پیشین -‌ مند

در ادامه وزیر امور خارجه پاکستان با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار  و در خصوص موضوعات مورد علاقه دو کشور به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداخت. ظریف ضمن خوش آمدگویی به وزیر امور خارجه پاکستان، با اشاره به همزمانی سالروز درگذشت محمداقبال لاهوری و روز سعدی در اول اردیبهشت ماه، تصریح کرد: اینکه شما در پاکستان سعدی را گرامی می‌دارید و ما در ایران محمد اقبال لاهوری را تکریم می‌کنیم، نشان دهنده پیوند عمیق بین دو ملت ایران و پاکستان است و به خوبی مشترکات فرهنگی دو کشور را نشان می‌دهد.

وزیر امور خارجه کشورمان افتتاح گذرگاه مرزی پیشین -‌مند بین دو کشور که سومین گذرگاه مرزی بین ایران و پاکستان محسوب می‌شود را نشانه عزم طرفین برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری دانست و ابراز امیدواری کرد با امضای «یادداشت تفاهم همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان برای ایجاد بازارچه‌های مرزی در طول مرز دو کشور»، این بازارچه‌های مرزی هرچه زودتر اجرایی شود. با وجود سه گذرگاه رسمی مرزی و ایجاد شش بازارچه مرزی، تجارت دو سوی مرز رونق می‌گیرد و بر وضعیت مردم منطقه تاثیر خواهد گذاشت.

وزیر امور خارجه کشورمان خواستار ارتقاء همکاری‌های کنسولی و معاضدت‌های قضائی بین دو کشور شد و گفت که این همکاری‌ها شرایط اتباع دو کشور در کشور مقابل را بهبود خواهد بخشید و ارتباطات مردمی بین دو کشور را تقویت خواهد کرد.  امنیت و ثبات در مرز‌های ایران و پاکستان، عنصر کلیدی در بهبود وضعیت مرزنشینان، مقابله با جرائم سازمان یافته و جلوگیری از مهاجرت‌های غیر قانونی می‌باشد. گسترش مناسبات دو کشور برادر و دوست ایران و پاکستان بایستی به گونه‌ای طراحی شود که کمتر از تحریم‌های ظالمانه آمریکا متاثر شود.

وزیر امور خارجه پاکستان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به جمهوری اسلامی ایران، بر گسترش روابط دوجانبه با ایران در همه ابعاد تاکید کرد. وی افزود: روابط طرفین مبتنی بر پایه‌های عمیق تاریخی – تمدنی و مردمی است. دو کشور در بسیاری از زمینه‌ها دارای دیدگاه‌های مشترک و همگرایی هستند که این امر موضوعات روابط دوجانبه، تحولات منطقه‌ای از جمله وضعیت مسلمانان و موضوع فلسطین و مسائل بین المللی مانند چند جانبه گرائی را در بر می‌گیرد.

وزیر امور خارجه پاکستان خواستار گسترش مناسبات تجاری و اقتصادی بین دو کشور شد و بر لزوم همکاری‌های نزدیکتر برای مبارزه با کرونا تاکید کرد. شاه محمود قریشی با اشاره به برگزاری کمیسیون مشترک برجام در وین، از مذاکرات جاری در قالب این کمیسیون مشترک حمایت کرد. وزیر امور خارجه پاکستان با استقبال از افزایش همکاری‌های کنسولی و معاضدت‌های قضائی بین دو کشور تاکید کرد: پاکستان آماده همکاری‌های نزدیکتر با جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسائل کنسولی و وضعیت زندانیان دو کشور می‌باشد.

خانم «زبیده جلال خان» وزیر صنایع دفاعی پاکستان در گفت‌وگویی با بیان اینکه گشایش سومین مرز مشترک یک اقدام تاریخی است که موجب تامین منافع مشترک ایران و پاکستان می‌شود، گفت که تهران و اسلام‌آباد در مسیر تعمیق روابط دیرینه قدم برمی‌دارند و تحولات اخیر در مرز‌های مشترک نیز مظهر عزم و تعهد آنان برای تحکیم مناسبات به ویژه اهمیت بهبود زندگی مرزنشینان دو کشور است. یکی از اهداف سیاست خارجی پاکستان و چشم انداز رویکرد دولت عمران‌خان نخست وزیر این کشور، توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران است و ما گشایش سومین مرز رسمی با کشور همسایه خود را در زمره تحقق همین هدف مشاهده می‌کنیم.

وزیر صنایع دفاعی پاکستان تاکید کرد: گشایش گذرگاه پیشین-مند باعث ایجاد فرصت‌های شغلی برای ساکنان هر دو سوی مرز، بهبود امرار معاش قشر ضعیف، رونق همکاری‌های اقتصادی سطح بالا و همچنین تقویت تجارت قانونی میان ایران و پاکستان می‌شود. وی در پایان با ابراز خرسندی از مواضع همسو و هماهنگ مسئولان ایران و پاکستان در مدیریت مرزی و نگاه مثبت به لزوم گسترش همکاری‌های تجاری، از آمادگی خود برای انجام سفر رسمی به جمهوری اسلامی ایران در آینده نزدیک خبر داد.

تفاهم همکاری میان تهران و اسلام آباد برای ایجاد بازارچه‌های مرزی

یادداشت تفاهم همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان برای ایجاد بازارچه‌های مرزی در طول مرز دو کشور از سوی وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و پاکستان عصر  چهارشنبه اول اردیبهشت ماه به امضا رسید. با امضای این یادداشت تفاهم و با هدف ارتقای روابط اقتصادی دو کشور و رفاه مرزنشینان، طرفین توافق کردند بازارچه‌های مرزی مشترک را در طول مرز مشترک دو کشور ایجاد کنند.

بر این اساس، در مرحله اول سه بازارچه در نقاط مرزی کوهک-چدگی، ریمدان-گبد و پیشین-مند افتتاح می‌شود و بازارچه‌های مرزی مشترک در سه نقطه مرزی دیگر نیز بعدا ایجاد خواهد شد. این بازارچه‌ها بر اساس توافقات به عمل آمده میان طرفین و طبق روش‌های تعیین شده توسط دو کشور اداره خواهند شد. پیش از این تردد رسمی بین ایران و پاکستان از دو گذرگاه میرجاوه در شمال استان سیستان و بلوچستان و جالق در میانه این استان جنوب شرقی کشور انجام می‌شد، بنابراین مرز پیشین جنوبی‌ترین گذرگاه استان سیستان و بلوچستان با پاکستان خواهد بود.

عزم جدی سران ایران و پاکستان برای افزایش تعاملات و رفع موانع

سید محمدعلی حسینی سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان با اشاره به توسعه مناسبات دو کشور طی سال‌های اخیر و آمادگی تهران برای گسترش همکاری‌های همه‌جانبه با اسلام‌آباد، گفت که سفر وزیر امور خارجه پاکستان به ایران فصل جدیدی را در روابط دو کشور رقم می‌زند. سفر کنونی "شاه محمود قریشی" به تهران بخشی از تداوم دیپلماسی سطح بالای دو کشور برای توسعه روابط و همکاری‌ها به ویژه در بخش تجارت و مراودات مرزی است.

وی با بیان اینکه بازدید وزیر امور خارجه پاکستان از کشورمان کمتر از ۶ ماه از یازدهمین سفر ظریف وزیر امور خارجه ایران به اسلام‌آباد انجام می‌شود، تاکید کرد که  تبادل هیئت‌های بلندپایه میان دو کشور همسایه بیانگر عزم جدی سران ایران و پاکستان برای افزایش تعاملات و رفع موانع در مسیر همکاری‌های دوجانبه است.

حسینی همچنین گفت که دستور کار سفر آقای قریشی شناسایی راه‌های جدید برای تقویت تجارت دوجانبه، افزایش تجارت مرزی، بررسی طرح احداث بازارچه‌های مرزی و افتتاح گذرگاه مرزی بیشتر است. رایزنی‌های منطقه‌ای و بین المللی تهران و اسلام‌آباد به ویژه درخصوص صلح و ثبات افغانستان همواره بخشی از دیپلماسی دو کشور بوده است و در این سفر مقام‌های ایران و پاکستان درباره مواضع یکدیگر در خصوص صلح افغانستان تبادل نظر خواهند کرد.

سفیر ایران در پاکستان اظهار کرد: خبر‌های خوشی درخصوص توسعه تجارت میان دو کشور در راه است و طرفین مصمم به همکاری نزدیک برای دستیابی به منافع مشترک و تقویت ارتباطات مردمی هستند. ایران اقدامات لازم در مرز‌های مشترک با پاکستان در بحث بازارچه‌های مرزی و توسعه زیرساخت‌ها را انجام داده و ما امیدواریم با سفر وزیر امور خارجه پاکستان شاهد اقدامات متقابل کشور همسایه در گذرگاه‌های مشترک مرزی و فعالیت به موقع بازارچه‌های مرزی باشیم.

حسینی گفت: جمهوری اسلامی ایران و پاکستان از منافع و نگرانی‌های مشترکی در منطقه برخوردارند، افغانستان نیز فرصتی برای تقویت تعاملات منطقه‌ای دو کشور در جهت کمک به استقرار صلح در این کشور مشترک همسایه است.

روابطی که علی رغم میل دشمنان، گرم تر می‌شود

در ادامه شاه محمود قریشی ظهر چهارشنبه اول اردیبهشت‌ با حضور در مجلس شورای اسلامی با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد. قالیباف در ابتدای این دیدار ضمن ابراز رضایت از ارتباط خوب و صمیمی میان ایران و پاکستان، گفت: سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران، همکاری نزدیک با کشور‌های همسایه است. زمانی که می‌بینیم دشمنان ما با دخالت‌های خود، به دنبال از بین بردن ارتباطات عمیق و قلبی ما هستند، برای تقویت روابط مصمم‌تر می‌شویم.

وی در ادامه با ابراز خرسندی از اینکه ایران و پاکستان توانسته‌اند روابط خوبی بین خود برقرار کنند، اظهار کرد: پیش از این در ملاقات با سفیر پاکستان در تهران بر توسعه همکاری‌های مرزی، تجارت و افتتاح بازارچه‌های مرزی تاکید کردم. اکنون از امضای یادداشت تفاهم بازارچه‌های مرزی و گشایش پایانه مرزی «پیشین-مند» خرسندیم. قالیباف همچنین با اشاره به سطح مطلوب همکاری‌های سیاسی و امنیتی فیمابین، تصریح کرد: سطح ارتباطات اقتصادی نسبت به ظرفیت‌های دو کشور دچار خلاء‌هایی است که با در نظر داشتن مشکلات تحریم و شیوع کرونا باید از ظرفیت‌های بالای دو کشور بیش از پیش استفاده کرد.

وی همچنین با تشکر از مواضع پاکستان برای مبارزه با اسلام هراسی بیان کرد: دولت، پارلمان و ملت جمهوری اسلامی ایران با هرگونه صدای تفرقه افکنانه میان امت اسلامی مخالف بوده و به دور از اختلافات قومی و مذهبی در سایه وحدت امت اسلامی زندگی می‌کنند. قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اخیراً وبینار روسای مجالس کشور‌های همسایه افغانستان برگزار شد. ایده‌های مهمی برای همکاری اقتصادی و مبارزه با تروریسم مطرح و ارتقای صلح و امنیت افغانستان و منطقه مورد تاکید قرار گرفت.

شاه محمود قریشی نیز در این دیدار با بیان اینکه در ماه رمضان، ماه مغفرت می‌توانیم به درون خود بنگریم، اظهار کرد: تبادلات پارلمانی باعث هماهنگی و نزدیک شدن برای درک بهتر مفاهیم شده و پارلمان‌ها می‌توانند ملت‌ها را به هم نزدیک‌تر کنند. قریشی با اشاره به افتتاح پایانه مرزی پیشین-مند تصریح کرد: یادداشت تفاهم برای افتتاح بازارچه‌های مرزی باعث تقویت تجارت و باز شدن بازارچه‌های مرزی جدید می‌شود.

وزیر خارجه پاکستان در ادامه با اشاره به روند اتفاقات افغانستان گفت: هیچ یک نمی‌خواهیم داعش و تروریسم گسترش یابد و هر دو کشور خواستار صلح و آبادانی هستیم که این موضوع قطعا باعث تقویت روابط می‌شود. وزیر خارجه پاکستان در پایان پیام اسد قیصر رئیس مجلس پاکستان مبنی بر دعوت از رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان جهت سفر به این کشور را به قالیباف ارائه کرد.