ایزدی: هدف آمریکا در مذاکرات وین تاثیرگذاری بر انتخابات ایران است

  فواد ایزدی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در واکنش به ادعای رئیس‌جمهور مبنی بر زمان‌بر نبودن راستی آزمایی برای لغو تحریم‌ها گفت: آقای روحانی به درستی صحبت کردند و راستی آزمایی زمان‌بر نخواهد بود چراکه ظاهرا بحث راستی‌آزمایی اصلا در مذاکرات وین مطرح نشده است. با توجه به اظهارات مقامات آمریکایی که در سایت وزارت خارجه آمریکا قرار گرفت، یکی از مقامات آمریکایی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص مطالبه جمهوری اسلامی ایران برای رفع تحریم‌ها می‌گوید این موضوع در مذاکرات و جلسات ایران و اعضای ۱+۴ مطرح نشده است.

ایزدی گفت: رسانه ها می توانند این موضوع را  از مقامات قوه مجریه سوال کنند، زیرا بر اساس ادعای مقامات آمریکایی بحث راستی‌آزمایی برای لغو تحریم به کلی در جریان مذاکرات مطرح نشده است. اگر این موضوع درست باشد، در این صورت ادعای آقای روحانی برای زمان‌بر نبودن راستی‌آزمایی‌ها مورد تایید است.

این کارشناس مسائل آمریکا همچنین افزود: اما اگر موضوع راستی‌آزمایی برای لغو تحریم در مذاکرات مطرح شده باشد این موضوع بر اساس نظر کارشناسان و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی حتما زمان‌بر خواهد بود.

ایزدی در مورد نحوه اجرای راستی آزمایی برای رفع تحریم ها گفت: در مرحله اول لازم است تحریم‌ها تعلیق شود، سپس در عمل نیز ثابت شود. در دوره رئیس‌جمهور سابق امریکا نیز وقتی برخی از تحریم‌ها تعلیق می‌شد، برخی مقامات و نهادهای دولتی آمریکا، شرکت های خارجی مرتبط با این تعلیق‌ها را نسبت به همکاری با ایران تهدید می کردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در واکنش به صحبت های اخیر رئیس جمهور تاکید کرد: آقای رئیس‌جمهور به گونه‌ای صحبت می‌کند که انگار دچار فراموشی شده است، ما امیدواریم وی دچار بیماری آلزایمر نشده باشد!

وی همچنین افزود: زمان زیادی از تجربه برجام نگذشته و افرادی که اکنون در کاخ سفید هستند همان افرادی‌اند که برای برجام مذاکره کردند اما هفته بعدش، آن را نقض کردند. لذا اگر هدف این باشد که، هر توافقی بهتر از عدم توافق است، در این صورت مباحث جدی مانند راستی‌آزمایی در مذاکرات مطرح نمی‌شود.

استاد دانشگاه مطالعات جهان دانشگاه تهران ضمن اشاره به فرارسیدن ایام انتخابات گفت: باید تجربه برجام را به یاد داشته باشیم و به دنبال توافقی باشیم که به نفع مردم باشد نه به نفع صحنه‌های سیاسی و انتخاباتی. اگر هدف کمک به وضعیت مردم باشد و نه پیروزی در انتخابات در اینصورت هرتوافقی خوب نخواهد بود و باید حتما مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد.

ایزدی همچنین در پیش‌بینی رفتار آمریکایی‌ها در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران گفت: آمریکایی‌ها نسبت به کشور ما می‌توانند سه نوع رفتار داشته باشند، اول لغو تحریم ها است که بنظر می‌رسد در مذاکرات فعلی مطرح نیست. دوم تعلیق تحریم‌ها است که برای همه تحریم‌ها مطرح نیست و صرفا مختص به بخشی از تحریم‌های هسته‌ای است. زیرا برخی از تحریم‌های هسته‌ای برچسب‌هایی با موضوعات دیگر دارند.

وی در پایان نیز گفت: رفتار سوم نیز اقداماتی همچون آزادسازی بخشی از پول‌های ایران است که این صرفا مرتبط با دستورات اجرایی وزارت خزانه‌داری امریکا است. حتما شاهد اقدامات دسته سوم با کارکردهای انتخاباتی خواهیم بود زیرا ممکن است بعد از انتخابات، همان مبالغ و حتی بیشتر را هم مجددا مسدود کنند.