بروجردی: عاملان انتشار مصاحبه ظریف باید شناسایی شود

 علاء الدین  بروجردی رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص صوت منتشر شده از وزیر امورخارجه گفت: با توجه به اینکه این مصاحبه ۶ اسفند گرفته شده و ۶ اردیبهشت منتشر شده است، به نظر می‌رسد این کار برنامه ریزی شده است.

وزارت اطلاعات عاملان انتشار مصاحبه ظریف را شناسایی کند

وی ادامه داد: در طول مصاحبه بارها آقای ظریف اعلام می‌کند که این مصاحبه به هیچ وجه نباید پخش شود، سیستم امنیتی باید ردیابی کند که چه کسانی اظهارات وزیر امور خارجه را که قابل انتشار نبوده و به منافع ملی ضربه وارد می کرده است، منتشر کرده‌اند، این موضوع اهمیت بیشتری از متن مصاحبه دارد.

رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی ادامه داد: به نظر می‌رسد این اقدام طراحی برای انتخابات باشد زیرا مصاحبه کننده، پس از پاسخ ظریف به یکی از سئوالات اعلام می‌کند که این موضع گیری شما ده میلیون به رأیتان اضافه می‌کند و آقای ظریف پاسخ می‌دهد این متن به هیچ وجه منتشر نخواهد شد.

منافع ملی پای انتخابات ذبح شد

وی افزود: ادبیات موجود در مصاحبه و درز آن، نشان دهنده بی توجهی به منافع ملی و اصول سیاست خارجی است و در واقع منافع ملی پای انتخابات ذبح شده که خیانت اشکاری است و قابل پیگرد قانونی است، باید مسئولان ذی ربط امنیتی پیگیری کنند، که با چه اهدافی این مصاحبه منتشر شده است.

نماینده ادوار مجلس تأثیر دیپلماسی و حرکت میدانی را در حفظ منافع ملی بسیار مهم خواند و گفت: معتقدم در سیاست گذاری راهبردی کشور، دستگاه دیپلماسی بدون پشتوانه میدان قدرت قابل توجه و تأثیرگذاری در مذاکرات نخواهد داشت و طرف مقابل هم حسابی روی آن باز نمی‌کند. واقعیت این است که اگر تلاش‌های سردار شهید سلیمانی نبود اهرمی در اختیار آقای ظریف و دیپلماسی برای مذاکرات نبود.

تلاش‌های سردار شهید سلیمانی نبود ظریف اهرمی برای مذاکرات نداشت

وی در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه مبنی بر اینکه دیپلماسی هزینه میدان شد گفت: معتقدم میدان که به معنای حضور میدانی شخصیت‌های باتجربه نظامی جمهوری اسلامی ایران به عنوان شخصیت‌های مستشاری در سوریه بود اگر خودشان را فدا نمی‌کردند و هزینه نمی‌شدند اصولاً دیپلماسی برای مذاکرات و جلو رفتن قدرتی نداشت. قدرت همیشه پشتوانه دیپلماسی است و دیپلماسی منهای قدرت کاربردی در عرصه بین المللی نخواهد داشت.

بروجردی گفت: ورود روسیه به میدان عملیات نظامی، تصمیم راهبردی نظامی بود.اقای ظریف نظامی نبود، که آقای پوتین را تشویق کند در سوریه حضور نظامی داشته باشد. یک عنصر بلند پایه نظامی چنین اقدامی را انجام داد. به گفته اقای ظریف سردار سلیمانی در تهران با آقای لاوروف دیدار تأثیر گذاری داشته است، چنین عنصری می‌تواند کشور قدرتمندی مانند روسیه را وارد عرصه قدرتمند نظامی کند.

رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی بیان کرد: در سوریه عملیات چهار جانبه نظامی بین عراق، روسیه، سوریه و ایران انجام شد اگر اقدامات نظامی سردار سلیمانی نبود و اگر از ظرفیت مستشاری نیروی قدس استفاده نمی‌شد، امروز سوریه و عراقی وجود نداشت؛ طرح آمریکا جلو می‌رفت و دولت‌های سوریه و عراق سرنگون می‌شدند.

وی تاکید کرد: بسیار متأثر شدم که در مقطعی که با سفر اقای لاوروف به ایران گام بلندی در امضای سند فرهنگی ایران و روسیه برداشته شد و به دنبال این هستیم، کار دراز مدتی را با روسیه انجام دهیم، چنین اظهاراتی از سوی وزیر امور خارجه پخش می‌شود.

غربگرایان و نفوذی‌ها به دنبال ضربه زدن به گسترش روابط ایران با چین و روسیه هستند

بروجردی تصریح کرد: این اظهارات به روابط ایران و روسیه ضربه می‌زند و تأثیرات منفی در عرصه سیاست خارجی کشورمان دارد. موضوعات مربوط به سیاست خارجی غیرقابل انتشار بوده و اسناد طبقه بندی شده است. به همین دلیل بارها در این مصاحبه آقای ظریف تاکید می‌کند که این مطالب قابل پخش نیست، چرا چنین خیانتی به منافع ملی ما صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: آمریکا، غرب، رژیم صهیونیستی و غرب گرایان از گسترش روابط ایران با چین و روسیه ناراحت هستند و ضربه دیده‌اند لذا از اهرم‌های نفوذشان استفاده می‌کنند و چنین اتفاق ناگواری در عرصه سیاست خارجی ما رقم می‌خورد.

بروجردی تاکید کرد: آقای ظریف در این فایل از روابط گسترده ایران و چین و روسیه استقبال کرد، اما اظهارات ایشان در این فایل صوتی تعابیری نبود که به گسترش این روابط کمک کنند.روسیه و چین می‌دانند برخی عوامل نفوذی به دنبال بر هم زدن این روابط هستند.

رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی اظهار داشت: انتشار این فایل صوتی نشان دهنده این است که عده‌ای تلاش دارند منافع ملی را پای منافع انتخاباتی ذبح کنند.