استرالیایی‌هایی که از هند به کشورشان بازگردند جریمه می شوند

 دولت استرالیا اعلام کرده مجازات‌هایی از جمله حبس و جریمه نقدی را برای هر کسی که تلاش کند از هند به کشورش بازگردد، در نظر می‌گیرد.  «جاش فریدنبرگ» وزیر خزانه‌داری استرالیا با حمایت از این اقدام، آن را «شدید» اما «لازم» خوانده است.

این تدابیر بعد از آن اتخاذ شد که دو کریکت‌باز استرالیایی که در هند بودند، روز پنجشنبه از طریق قطر به کشورشان بازگشتند، این در حالی بود که پیشتر دولت استرالیا همه پروازهای مستقیم از هند را ممنوع کرده بود.

به گزارش روزنامه انگلیسی «گاردین»، «گرگ هانت» وزیر بهداشت استرالیا شب گذشته (جمعه) از تقویت کنترل مرزها خبر داد و افزود هر کسی که تلاش کند از قوانین سرپیچی کند، با جریمه تا ۶۶.۶۶۰۰ دلاری یا پنج سال زندان و یا هر دو مورد مواجه خواهد شد.

وی گفت: دولت این تصمیمات را به راحتی نمی‌گیرد، اما اهمیت دارد که از تمامیت سیستم سلامت عمومی استرالیا و قرنطینه محافظت شود و تعداد موارد قرنطینه به دلیل کووید-۱۹ در مراکز به سطح قابل کنترلی کاهش یابد.

وی افزود این تدابیر از روز دوشنبه اجرایی خواهد شد و ۱۵ مه (۲۵ اردیبهشت) مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

امروز صبح وزیر خزانه داری در پاسخ به انتقادات مبنی بر این که رها کردن استرالیایی‌ها در هند در شرایطی که این کشور با کمبود اکسیژن مواجه است، اقدامی غیرمسئولانه است، آن را انکار کرد و گفت: ما برای محافظت از استرالیایی‌ها اقدامات شدیدی را به کار گرفته‌ایم و چیزی که در هند شاهد آن هستیم وضعیتی بسیاری جدی است. ما بر اساس توصیه‌های پزشکی عمل کرده‌ایم.

وی افزود: وضعیت در هند بسیار وخیم است. خیلی جدی است. بیش از ۲۰۰ هزار نفر فوت کرده و بیش از ۳۰۰ هزار ابتلا در روز وجود دارد.

طبق این گزارش، مقررات امنیت زیستی که در دوران همه‌گیری در این کشور برای مدیریت سلامت عمومی به آن استناد شده، به مقامات دولتی اختیارات گسترده‌ای می‌دهد.

این در حالی است که وضعیت بیماری کرونا در هند هر روز از قبل وخیم‌تر می‌شود و امروز (شنبه) این کشور بار دیگر رکورد ابتلای روزانه خود و جهان را جابه‌جا کرد و ۴۰۱ هزار و ۹۹۳ ابتلا در یک روز را به ثبت رساند.

طبق اعلام وزارت بهداشت هند، با احتساب این تعداد، شمار کلی مبتلایان از ۱۹ میلیون نفر فراتر رفت.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی»، در همین حال، کشور کرونازده هند همچنین ۳۵۲۳ فوتی جدید را در یک شبانه‌روز به ثبت رساند و شمار کلی قربانیان این کشور به ۲۱۱ هزار و ۸۵۳ نفر رسید.

از ۲۲ آوریل (برای نهمین روز متوالی) این کشور هر روز شاهد بالای ۳۰۰ هزار ابتلا بوده که نظام بهداشت و درمان آن را در هم شکسته و بیمارستان‌ها در هند به شدت با کمبود اکسیژن، تخت و دارو مواجه هستند.

طبق آمار، دهلی نو پایتخت هند که با کمبود شدید اکسیژن مواجه است، بیش از ۲۷ هزار  مورد ابتلا را در روز جمعه ثبت کرد. علاوه بر این، به دلیل خیز موارد فوتی، ظرفیت مراکز مخصوص سوزاندن اجساد هم تکمیل شده است. 

«نارندا مودی» نخست‌وزیر هند که با انتقادات شدید به دلیل ناکامی در مدیریت موج دوم مواجه است، اقدامات بیشتری را برای مقابله با شرایط موجود اعلام کرده است. شورای وزیران هند بعد از جلسه روز جمعه وضعیت موجود را «بحران قرن» نامید.