پست جدید یکی از معماران برجام در وزارت دفاع آمریکا

بعد از دو ماه بررسی صلاحیت « کالین کال » به‌عنوان گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور جدید آمریکا برای معاونت پنتاگون در امور سیاسی، مجلس سنای این کشور شامگاه چهارشنبه با این انتصاب موافقت کرد.

به نوشته خبرگزاری «جوئیش تلگرافیک»، کال که یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده آمریکا در زمان حصول توافق هسته‌ای ایران بود، با حاشیه کم ۴۹ رأی مثبت و ۴۵ رأی منفی توسط سناتورهای آمریکایی برای سمت معاون وزیر دفاع این کشور در امور سیاسی تایید شد.

در جلسه بررسی صلاحیت کال در کمیته نیروهای مسلح سنا که حدود دو ماه پیش برگزار شد قانونگذاران جمهوری‌خواه او را بر سر مواضع گذشته‌اش در خصوص برجام به شدت سوال‌پیچ کردند.

وی در آن جلسه که ۱۴ اسفندماه برگزار شد دلیلش مخالفتش با سیاست موسوم به «فشار حداکثری» علیه ایران را اینطور توصیف کرد: «نگرانی من درباره فشار حداکثری این بود که ایران را به سمت شتاب دادن به برنامه هسته‌ای خود و دامن زدن به اقدامات تحریک‌آمیزش برای به دست آوردن اهرم فشار ترغیب خواهد کرد. هر دوی این اتفاقات رخ داده‌ است».

برخی از سناتورها در آن جلسه برخی از توییت‌های کال را که در بردارنده موضع‌گیری‌های تندی علیه جمهوری‌خواهان بود نمایش داده و گفتند برخی از اظهارات هیجان‌محور او موجب می‌شود او فرد مناسبی برای قرار گرفتن در جایگاهی که نیازمند تعامل با همه گروه‌ها جهت اتخاذ تصمیم‌های سیاسی مناسب است، نباشد.

او در آن جلسه با حمایت از ترور جنایتکارانه و بزدلانه سردار سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، به سئوال سناتوری که پرسیده بود که آیا دنیا بدون سردار سلیمانی به مکان بهتری تبدیل شده پاسخ مثبت داد، اما گفت از تبعات تنش‌زای اقدام ترامپ در انجام این عملیات نگران بوده است.

کال همچنین گفت که تحریم‌های «حقوق بشری» و «تروریستی» علیه ایران باید حفظ شوند و تحریم‌های هسته‌ای نیز تا هنگام بازگشت ایران به پایبندی به تعهداتش در برجام نباید رفع شوند. 

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش، از اقدام دولت ترامپ در انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس نیز حمایت کرد.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا بامداد امروز با تکرار اتهام‌زنی‌های بی‌اساس و نخ‌نما شده علیه جمهوری اسلامی ایران، مدعی شد که دولتش به همراه متحدان واشنگتن برای مقابله با تهدیدهای برنامه هسته‌ای تهران از طریق دیپلماسی و بازدارندگی همکاری می‌کند.