دولت روحانی، معادلات خارجی را با رقابت‌های انتخاباتی گره می‌زند

 حسین نجابت نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در رابطه با گفته‌های اخیر آمریکایی‌ها مبنی بر برداشته شدن بخشی از تحریمها ، نه تمام آنها اظهار داشت: بدعهدی آمریکا را یک بار تجربه کردیم و نباید این تجربه تکرار شود. بنابراین اساساً اگر تحریم‌های متن  برجام  برداشته شود ما جاهای دیگر گرفتار هستیم.

وی عنوان کرد: آنها شرط و محور موضع‌گیری‌های نظام که شورای عالی امنیت ملی تصویب کرد؛ یعنی الزامات طرح قانونی مجلس به اضافه تأکیدات مقام معظم رهبری به عنوان ارکان که موضع‌گیری‌های ایران در برابر آمریکا را مشخص می‌کرد، خیلی راحت زیر پا گذاشتند.

این نماینده ادوار مجلس بیان کرد: رهبری گفتند مذاکره نکنید، عملاً دارند مذاکره می‌کنند. مردم هم می‌فهمند که آمریکایی‌ها به دنبال صرف مذاکره هستند. حتی یکی از مقامات آمریکایی گفت مذاکره برای ما از محتوای مذاکره مهم است و ما این حرف‌ها را ندیده می‌گیریم.

نجابت تصریح کرد: ما یا اهداف سیاسی انتخاباتی داریم یا به دنبال اثبات حرف خودمان هستیم. دولت دارد به یک راه رفته غلط و بر تکرار آن پافشاری می‌کند که باعث تأسف است. با ارزیابی دقیق برجام و متنی که در ژنو نوشته شد، اولین کلاه سر ما رفت و بعد به لوزان و وین کشیده شد و در مجموع دستاوردی نداشتیم.

وی با بیان این سوال که چه کسی مخالف برداشتن تحریم در کشور ولو برای یک ساعت است؟ گفت: این حرف‌های پوپولیستی عوام‌پسندانه دیگر نمی‌تواند مردم را فریب دهد. نباید معادلات خارجی را با رقابت‌های داخلی گره زد، اما دولت متأسفانه گره می‌زند و مردم را شرطی می‌کند.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: امروز اساساً روز مذاکره نیست زیرا ما دست برتر داریم و در برجام ماندیم و آنها به تعهدات خود عمل نکردند و این منطقی است که تمام دنیا آن را پذیرفته است، اینکه این را زیر پا بگذاریم و دوباره به سمت مذاکره برویم درست نیست.

نجابت تاکید کرد: این تیم مذاکره کننده‌ای که آقایان ظریف و عراقچی آن را جلوداری می‌کنند، کسانی نیستند که بتوانند از منافع ملت ایران دفاع کنند. اینها وارد مذاکره می‌شوند چون طرف مقابل را قدرتمند می‌بینند و می‌روند یک قراردادی را امضا کنند. این جمله آقای ظریف که «هر توافقی، از توافق نکردن بهتر است» ما را بیچاره کرد.

وی ادامه داد: می‌خواهند بگویند ما دیپلماسی و زبان دنیا را می‌فهمیم. فکر می‌کنند زبان دنیا را فهمیدن یعنی انگلیسی فهمیدن. زبان بین‌الملل و استکبار، زبان زور است. آقای ظریف و تیم مذاکره کننده این زبان را نمی‌فهمند و نمی‌خواهند بفهمند. به کرات سر تیم مذاکره کننده کلاه رفته و امتیاز دادند. نباید این راه را دوباره تکرار کنیم.