خبر تبادل زندان‌ها میان ایران و آمریکا تأیید نمی‌شود

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز دوشنبه (۱۳ اردیبهشت ماه) با اصحاب رسانه که به صورت آنلاین برگزار شد، در مورد تبادل زندانی ایران و آمریکا طبق مذاکرات وین، گفت: موضوع زندانیان همواره یک موضوع انسانی بوده و در دستور کار ایران قرار داشته است، این موضوع جدا از گفت‌وگو‌ها و مسیر‌های دیگری که در حوزه برجام و دیگر مسیر‌ها بوده پیگیری شده و همچنان در دست پیگیری است. بر این اساس گزارش‌های منابع آگاه تایید نمی‌شود، در خصوص آزادی منابع مالی ایران در خارج سیاست ما همان سیاست سابق است و همه این‌ها در یکجا باید آزاد شود.

او درباره سفر ظریف به کشور‌های منطقه گفت: این سفر‌ها دلیل خاصی نمی‌خواهد و ارتباطاتی به مذاکرات وین ندارد، این سفر در چارچوب دیپلماسی رمضان انجام شد.

خطیب زاده درباره روابط ایران و عربستان تصریح کرد: تغییر لحن و تغییر گفتمان قطعا به کاهش تنش‌ها کمک زیادی خواهد کرد و زمانی که به تغییر رفتار منتهی نشود، نتیجه عملی ندارد. ما همواره آمادگی گفتگو در هر سطحی را با عربستان داشته و داریم. منطقه و ملت‌های دو کشور نتیجه و ثمره این گفت‌وگو‌ها را خواهند دید.

او با بیان اینکه وزارت خارجه ماموریت محور است، تاکید کرد: در وین هر سه کارگروه کار‌های جدی انجام دادند ما در قسمت هسته‌ای و رفع تحریم‌ها دو متن داریم، بر اساس دقت جلو می‌رویم، اما تعجیل نداریم و اجازه نمی‌دهیم گفت‌وگو‌ها در چارچوب برجام فرسایشی شود، برجام نه یک کلمه بیش و نه یک کلمه کم باید اجرایی شود.

خطیب زاده درباره آزادی نازنین زاغری، اظهار کرد: گفت‌وگو‌های حقوقی بین ایران و انگلیس در این خصوص در جریان نیست، قوه قضائیه باید در خصوص این پرونده اظهارنظر کند. دولت انگلیس در موضوعات مختلف نظراتش را به ما اعلام کرده و ما هم پاسخ‌های شفاف و روشنی را داده‌ایم.

سخنگوی وزارت خارجه موضع ایران در خصوص طولانی شدن مذاکرات وین گفت: سیاست قطعی ایران بازگشت همه جانبه آمریکا به قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام است و در این بازه عجله نداریم، این بازگشت یکجا قطعی و قابل راستی باشد. هر موقع متنی به مرحله نگارش می‌رسد کمی با دقت بیشتری جلو خواد رفت.