اعتراض نامزدهای انتخابات شوراها به نتایج بررسی صلاحیت‌ها طبیعی است

 سید حمیدرضا کاظمی رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا با اشاره به نشست قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با رحمانی فضلی وزیر کشور درباره بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی شوراها و اعتراض برخی به نتایج رسیدگی‌ها گفت: این اعتراض‌ها طبیعی است؛ با توجه به فرصت بررسی صلاحیت‌ها و اعتراضات در هیئت‌های عالی استان‌ها، این جلسه برای هماهنگی بیشتر تشکیل شد.

وی افزود: چون رسیدگی هیئت‌های اجرایی به صلاحیت‌ها تمام شده و هیئت‌های نظارت شهرستان‌ها هم بررسی خود را انجام داده‌اند، وزیر کشور از رئیس مجلس درخواست می‌کند هم گزارشی از عملکردها دهند و هم درباره صلاحیت‌ها گفت‌وگویی داشته باشند.  با توجه به سیاست هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا و رئیس مجلس، در بررسی صلاحیت‌ها باید دقت نظر صورت بگیرد تا به مستندات و ادله کافی توجه شود.

 آمار «وزارت کشور» از بررسی صلاحیت داوطلبان شورا‌های شهر وجاهت قانونی ندارد/ هیچ مقامی حق ندارد نامزد‌ها را برای انصراف از انتخابات تحت فشار قرار دهد

کاظمی با بیان اینکه تا ۲۲ اردیبهشت فرصت اعتراض به بررسی صلاحیت‌ها در هیئت‌های عالی استانی است، اظهار کرد: تمام افرادی که در هیئت‌های اجرایی شهرستان‌ها و هیئت نظارت شهرستان‌ها رد صلاحیت شده‌اند، اعتراضشان به هیئت‌های عالی استان‌ها داده می‌شود و هیئت‌ استان‌ها هم تا روز یاد شده نظرش را درباره اعتراض نامزدهای رد صلاحیت شده  اعلام می‌کنند.

رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا تصریح کرد: در مرحله آغازین رسیدگی‌ها، هیئت‌های اجرایی با برگزاری جلسات خود، نظرشان را به هیئت نظارت اعلام می‌کنند. ما به عنوان هیئت مرکزی نظارت گفته‌ایم تا زمانی که هیئت نظارت بررسی نکند و نظرش را اعلام نکرده باشد، هرگونه آماردهی از نتایج بررسی صلاحیت‌ها خلاف قانون است؛ پیش از آنکه فرماندار نظر هیئت نظارت و اجرا را به نامزدها اعلام کند، برخی شروع به اعلام آمار و ارقام کرده بودند. وقتی نتایج هنوز رسماً به کاندیدا اعلام نشده و آنها منتظر اظهار نظر هیئت نظارت درباره رسیدگی به صلاحیت‌ها بودند، چطور آمار می‌دهند؟

وی یادآور شد: در هر مرحله‌ای که آمار به فرمانداران اعلام شد و افراد ذینفع یا کاندیداها را مطلع کردند، بیان آمار از بررسی صلاحیت‌‌‎ها مشکلی ندارد؛ ولی آمار نهایی زمانی است که هیئت مرکزی نظارت با رسیدگی به اعتراضات، نظر نهایی خود را اعلام کند.