ثروت ۱.۴ تریلیون دلاری خاندان سعودی

 تاریخچه خانواده سلطنتی سعودی به ۳۳۴ سال پیش باز می‌گردد و شامل حدود ۱۵ هزار شاهزاده است.

این خاندان به طور مشترک در ثروت دزدی شده از حق مردم عربستان و ثروت این کشور نفت خیز سهیم هستند. اگرچه تنها حدود ۲ هزار نفر از آن‌ها مقامات حاکم بر خانواده را تشکیل می‌دهند.

دولت عربستان سعودی ۹۸.۲ درصد از سهام بزرگترین شرکت نفتی این کشور را در اختیار دارد.

این غول نفتی بر مقدار زیادی از ذخایر نفت موجود در شبه جزیره عربستان سیطره دارد که در حال حاضر ۲ تریلیون دلار ارزش دارد و آن را به ارزشمندترین شرکت در جهان تبدیل می‌کند. شرکت آرامکو در واقع منبع اصلی درآمد خاندان آل سعود است.

سبک زندگی تجمل‌گرایانه

اعضای خانواده سلطنتی آل سعود بر خلاف سایر طبقات بزرگ و اقشار جامعه عربستان، سبک زندگی بسیار تجملاتی دارند به گونه‌ای که محمد بن سلمان، ولی عهد این کشور در صدر شاخص هزینه‌های خانواده قرار دارد.

او پیش از این ۵۰۰ میلیون دلار برای یک قایق تفریحی، ۳۰۰ میلیون دلار برای یک عمارت فرانسوی و ۴۵۰ میلیون دلار برای یک تابلوی متعلق به لئوناردو داوینچی هزینه کرده است.

وی در مصاحبه‌ای در مورد عادت‌های عجیب و غریب خود در هزینه‌ها پاسخ داد: در مورد هزینه‌های شخصی، باید بگویم که من یک فرد ثروتنمد هستم نه فقیر.

بن سلمان ادعا کرده است: من گاندی یا [نلسون] ماندلا نیستم. من عضوی از خانواده حاکم هستم که صد‌ها سال قبل از تأسیس پادشاهی عربستان سعودی وجود داشته است.

با وجود تلاش‌های زیادی که خانواده سلطنتی برای حفظ و تداوم خود انجام داده است؛ اما اکنون واقعیت‌ها نشان می‌دهد رژِیم سعودی وضعیت خوبی ندارد. بن سلمان پس از برکناری محمد بن نایف، پسرعموی خود از ولیعهدی، مقاماتی را منصوب کرد که دارای تجربه و دانش کمتری نسبت به اسلاف خود بودند..

همچنین، در دوره بن سلمان، مالیات‌های زیادی وضع شد، حقوق‌ها کاهش یافت، هزینه‌های مصرف خدمات عمومی افزایش یافت و مبالغ زیادی از پول از خزانه دولت ناپدید شد.

یکی از نتایج این امر افزایش تعداد شهروندانی بود که برای پناهندگی از این کشور خارج شدند. تعداد پناهجویان سعودی در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال ۲۰۱۲ سه برابر شده است. کسانی هستند که پس از مصادره پول ثروتمندان توسط بن سلمان، برای فرار با خانواده و پول خود به خرید تابعیت خارجی روی آوردند.

حصه الماضی، محقق سعودی در سازمان عدالت حقوق بشر، می‌گوید که محمد بن سلمان پایان حکومت خانواده خود را تسریع کرده و تاج و تخت آن‌ها را که تقریباً صد سال طول کشیده است، سرنگون خواهد کرد.