کنعانی مقدم: ریل گذاری سیاست خارجی توسط رهبری ابلاغ می‌شود

 حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه در سخنان زنده تلویزیونی تأکید کردند: سیاست کشور از انواع برنامه‌های اقتصادی، نظامی، اجتماعی، علمی، فرهنگی و همچنین سیاست خارجی تشکیل شده که همه این بخش‌ها باید با هم به پیش برود و نفی هر یک از این بخش‌ها خطای بزرگی است که نباید از مسئولان کشور سر بزند. رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه سیاست خارجی در همه جای دنیا در مجامع بالادستی تعیین می‌شود و نه در وزارت امور خارجه، افزودند: وزارت امور خارجه در تعیین سیاست‌ها مشارکت دارد، اما تصمیم‌گیر نیست بلکه مجری است.

حسین کنعانی مقدم کارشناس مسائل بین الملل درباره اهمیت سیاست خارجی گفت: سیاست‌خارجی در تمام دنیا به لحاظ اینکه فرا حاکمیتی است و همه ارکان یک نظام درگیر این تصمیم گیری هستند، توسط بالاترین مقام یا مرجع سیاست گذاری تعیین می‌شود و وزارت خارجه به عنوان مشورت دهنده و مجری سیاست خارجی هستند.

او با بیان اینکه این چنین نیست سیاست خارجی را وزارت خارجه خودش تعیین و خودش هم اجرا کند، تصریح کرد: در جمهوری اسلامی ایران در اصل دهم قانون اساسی مشخص شده که سیاست‌های کلی نظام توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین و توسط مقام معظم رهبری تصویب و به دستگاه‌ها برای اجرا ابلاغ می‌شود، سیاست خارجی هم در این چارچوب است.

کنعانی مقدم ادامه داد: در حال حاضر هم محور‌های اصلی سیاست‌های کلان خارجی ما توسط مجمع تشخیص به تصویب رسیده و توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، بنابراین ریل گذاری سیاست خارجی به لحاظ اینکه همه ارکان نظام درگیر این تصمیم گیری خواهند بود توسط مقام معظم رهبری ابلاغ می‌شود و در آن چارچوب وزارت خارجه باید مجری سیاست‌های کلان که به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام  رسیده، انجام شود.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره اینکه در کشور‌های دیگر مانند آمریکا سیاست خارجی چگونه تعیین می‌شود، گفت: آمریکا یک شورای عالی سیاست‌های خارجی دارد که فراحاکمیتی است و خود رئیس جمهور و ارکان‌های مختلف آن مانند پنتاگون، وزارت خارجه و مراکز مختلف مانند شورای عالی امنیت ملی ایران، شورای عالی سیاست گذاری می‌کنند که در آنجا سیاست‌های خارجی آمریکا تصویب و به همه ارکان‌های حاکمیتی برای اجرا ابلاغ می‌شود.

او با بیان اینکه در انگلیس، پارلمان مسئول تعیین سیاست خارجی است، گفت: نخست وزیر و کابینه هم مجری و اجرا کننده این سیاست در انگلیس هستند.

کنعانی مقدم تصریح کرد: در قانون اساسی بحث جنگ و صلح جزء وظایف رهبری و فرماندهی کل قوا هم در اختیار رهبری است، به همین دلیل سیاست خارجی باید در چارچوب سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری که توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ می‌شود و وزیر خارجه سیاست گذار نیست.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: سخنان مقام معظم رهبری در دوازهم اردیبهشت کاملا منطبق بر قانون اساسی است و روالی است که در دنیا به آن توجه می‌شود، در سیاست خارجی که جنگ و صلح را در اختیار رهبری قرار داده، وزات خارجه نمی‌تواند به تنهایی در این خصوص عمل و سیاست‌های خودش را اعمال کند.