تحریم ها بهانه دولتی ها برای پوشاندن ضعف هایشان است

مسعود گودرزی به افکارنیوز گفت: اگر قرار باشد اصلاحی در این توافق صورت گیرد و ساختار و سیمای برجام اصلاح شود فقط به دلیل این بوده که آمریکا به تعهدات خود در قبال این توافقنامه عمل نکرده است. بنابراین در مذاکرات وین نکته و مساله ای بیشتر از آنچه در فرآیند برجام توافق شده، دارا نیست. 

وی تصریح کرد: بعد از خروج یک جانبه آمریکا از برجام ، بدون اطلاع طرفین و بی توجه به در نظر گرفتن ملاحظات و تعهداتی که برعهده داشتند، جمهوری اسلامی ایران نیز بیش از یکسال صبر کرد تا سایر کشورهای عضو توافق برجام به تعهدات خود عمل کنند که انجام نشد ؛ بنابراین بر اساس مفاد برجام مبنی بر گام های مرحله و مرحله برای کاهش تعهدات و در چارچوب رفتار متقابل،‌اقداماتی انجام شد. 

عدم پایبندی آمریکا و اروپایی ها به تعهدات خود 

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه گفت: در جریان مذاکرات وین باید دید آنچه آمریکائیها گفته اند در عمل نیز دنبال می شود یا خیر.  

وی تاکید کرد: آمریکا را باید به عنوان کشوری در نظر گرفت که هر جا به نفع خود احساس می کند به موارد و تعهدات پایبند است و همچنین سعی می کند تا نظر دیگران را نیز نسبت به موضوع مورد نظر خود به اجماع برساند و بر عکس هرجا موضوعی به نفع آمریکا نباشد به ویژه در قبال کشورهای آزادی‌خواه مانند جمهوری اسلامی ایران ، فارغ از هرگونه احساس مسئولیتی به راحتی ساز مخالف می زند. 

وی توضیح داد: در مساله ای عدم پایبندی آمریکا به تعهدات خود و مشکلاتی که برای جمهوری اسلامی به وجود آورد، متاسفانه اروپائی ها هم اگرچه مباحثی را مطرح و مکانیزم مالی اینستکس تاکید می کردند اما در عمل به جز انجام یکی دو تراکنش مالی بسیار سبک، اقدام خاصی انجام نشد. با روی کار آمدن دولت بایدن، صحبت ها و وعده هایی داده شده اما در عمل اقدامی صورت نگرفت. 

فرمایشات رهبر معظم انقلاب، تعیین کننده چارچوب مذاکرات 

گودرزی تصریح کرد: فکر می کنم آخرین فرمایشات مقام معظم رهبری به نوعی یک چارچوب و نقشه راهی برای انجام و ادامه مذاکرات بین‌المللی است . نباید این مذاکرات را به برخی از مسائل داخلی کشور گره بزنیم زیرا باید در جریان نشست ها منافع کلی کشور بررسی و لحاظ شود و موضوعی نباشد که در آینده دوباره آمریکا نسبت به آن بهانه‌جویی کند. 

مسعود گودرزی تصریح کرد:آمریکایی ها اعتقادی به اسناد امضا شده خود ندارند بنابراین در این نشست ها و مذاکرات باید به گونه ای عمل کنیم که همان شرط های 9گانه ای که مقام معظم رهبری در اوایل توافق برجام نسبت به آنها تاکید کردند، در نظر گرفته شود و همچنین ضمانت اجرایی قوی تری برای لحاظ شود. بنابراین اگر آمریکا نسبت به موضوعی متعهد شد باید مواردی را در ظنر گفت که برای خروج از آن متحمل هزینه هایی نیز شود تا در آینده نسبت به شیطنت ها و بدعهدی آمریکا راهکار داشته باشیم. 

ضرورت بررسی نتایج مذاکرات وین در مجلس 

گودرزی درباره ضرورت بررسی نتایج نشست های وین در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: به نظرم اگر همان موارد برجام باشد چون مجلس یک بار درباره آن نظر داده است، نیازی تصویب مجدد نتیجه این نشست ها نیست. 

وی تاکید کرد: با این حال ضرورت دارد تا نمایندگان ملت نتایج و موارد توافق شده در قالب نشست وین را بررسی کرده و نظر خود را اعمال کنند. 

سهم تحریم ها در مشکلات اقتصادی کشور 

وی درباره سهم تحریم در مشکلات اقتصادی و داخلی کشور بیان کرد: متاسفانه تحریم تبدیل به یک گریزگاه برای کسانی که به دنبال پوشاندن ضعف های خود در برنامه‌هایی اجرایی هستند، این مساله به دولت فعلی اختصاص ندارد زیرا ما از روزی که انقلاب اسلامی پیروز شد شاهد تحریم ها با اشکال و شیوه های مختلف بوده ایم . 

این کارشناس مسائل سیاسی و نماینده سابق مجلس خاطرنشان کرد: باید بپذیریم که در حوزه اقتصادی برای توانمند کردن اقتصاد کشور، ضعف هایی نیز داشته ایم؛ در اینکه تحریم اثرگذار است شکی نیست زیرا در بحث مراودات با دنیا نیز دچار مشکلاتی هستیم به طوری که برخی کشورها از آمریکا تبعیت می کنند و این مساله می تواند موجب بروز اثرات اقتصادی در تجارت و مراودات ما داشته باشد. زمانی این تحریم ها اثر می کند که در داخل نیز ضعف ها و حفره هایی داشته باشیم. 

وی گفت: آنچه امروز برای ما در حوزه تحریم‌ها ایجاد ضعف می کند، عموما مسائل اقتصادی است برای نمونه در اقتصاد داخلی کشور، هزینه ای را صرف خرید کالاهایی می کنیم که در سال های گذشته می توانستیم با برنامه ریزی نسبت به تولید آنها اقدام کنیم. 

خروج هزاران میلیارد دلار ارز برای واردات 

وی ادامه داد: آیا شایسته است که جمهوری اسلامی ایران  جزو 5 کشور واردکننده روغن نباتی باشد این در حالی است که ما جزو 5 کشور قدرت موشکی جهان هستیم اما متاسفانه برای واردات خوراک دام 20 هزار میلیارد دلار ارز از کشور خارج می شود. 

مسعود گودرزی تصریح کرد: اگر بتوانیم شرکت های داخلی را توانمند سازیم می توانیم از منابع عظیم ارز استفاده کنیم. 

وی گفت: اگر در داخل هماهنگی و توجه به اقتصاد داخلی را نهادینه می کردیم به حتم می توانستیم اثر تحریم ها کاهش دهیم. 

وجود ضعف در برقراری همکاری با سایر کشورها 

وی ادامه داد: در همکاری و ایجاد مناسبات با سایر کشورها، ما مشکل و ایراد داشته ایم زیرا باید پذیرفت در این رابطه ضعف هایی داشته ایم برای مثال بندر چابهار به سبب حضور و سرمایه گذاری سایر کشورها نظیر هند از تحریم ها معاف بوده اما ما نتوانسته ایم از این ظرفیت بهره ببریم. همچنین واردات برق عراق از ایران و همچنین واردات نفت ترکیه از ایران معاف از تحریم ها بود اما از این مساله استفاده نکردیم. 

وی تاکید کرد: کشور ما دارای ظرفیت های فراوانی در سواحل، نفت، صنعت و ... است اگر می توانستیم همکاری های اقتصادی با سایر کشورها و همسایگان را در این موارد داشته باشیم، به حتم اثرات تحریم ها بسیار کمتر بود و در مقابل برای ما آورده اقتصادی و ارزی داشت . 

وی خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری اقتصادی سایر کشورها در ایران می توانست تبدیل به حریم امنی در حوزه امنیتی شود و سپر دفاعی برای فشارهای سیاسی علیه کشور بود. 

این نماینده سابق مجلس گفت: در حوزه اقتصاد داخلی برنامه ریزی دقیقی نداشته ایم برای نمونه اگر برای واردات خوراک دام برنامه ریزی می کردیم در یک مورد از خروج سالانه 20 هزار میلیارد دلار ارز جلوگیری می شد و این مساله را می توان به سایر حوزه ها تعمیم داد. 

عناد برخی کشورها با ایران همیشگی است 

وی در پایان اظهار کرد: حتی اگر مساله برجام حل شود نباید فراموش کرد که عناد و دشمنی برخی کشورها با جمهوری اسلامی ایران همیشگی است و بر مبنایی جهت‌گیری و هنجاری است بنابراین در صورت همکاری ها و سرمایه گذاری سایر کشورها در ایران می توانستیم اثرات تحریم ها خنثی کنیم و در مرحله بعد تحریم ها رفع می شد.