افشای اسناد شکست سیاست ضدایرانی ترامپ

اسنادی که به‌تازگی از‌سوی یک روزنامه لبنانی افشا شده بیانگر شکست سیاست دولت پیشین آمریکا به ریاست‌جمهوری « دونالد ترامپ » در اتحاد با کشور‌های عربی برای منزوی کردن ایران است.

روزنامه الاخبار در این باره اعلام کرد: «این اسناد شامل ۹ سند ازجمله اسناد سیاستگذاری و صورتجلسات است که احتمال می‌رود تنها نمونه‌ای از اسناد فاش شده باشند.»

همچنین گفته می‌شود این اسناد بیانگر شکست ترامپ در آن‌چیزی است که «اتحاد با ناتوی عربی» یا «اتحاد استراتژیک در خاورمیانه (MESA)» نامیده می‌شود و با هدف منزوی کردن ایران صورت گرفته است.

این اسناد عربی زبان که باید اصالتشان تایید شود نشان می‌دهد: «ترامپ از اولین سفر خود به خاورمیانه در ماه مه سال ۲۰۱۷ به‌دنبال جلب توجه شرکایی برای اتحادی ضدایرانی بوده تا از بار چالش امنیتی بر دوش آمریکا بکاهد. همچنین او در نظر داشته تا با اجبار ملت‌های عربی به خرید سلاح از آمریکا از آن‌ها منفعت ببرد.»

براساس این اسناد «عربستان سعودی مشتاق‌ترین کشور عربی برای اتحاد ضدایرانی با ترامپ بوده و حتی پیش از ریاست‌جمهوری او نیز پیشنهاداتی علیه ایران را مطرح کرده است.»

اما علی‌رغم این اشتیاق، اسناد افشا شده نشان می‌دهد کشور‌های عضو، و به‌طور خاص عربستان، ناامیدی بسیاری در جلسات مشترک با آمریکا تجربه کرده‌اند.

در سندی محرمانه به تاریخ ۴ ژوئیه ۲۰۱۹ ناامیدی عربستان از این اتحاد با آمریکا آشکارا مشخص است. در این سند اشاره شده است که «دولت‌ها موظف به تسریع روند معاملات تسلیحاتی با آمریکا و انعقاد قراردادی برای سیستم مشترک هشدار موشکی هستند، اما در مقابل واشنگتن موظف به تعیین فرماندهی نظامی یک‌پارچه یا ادغام نیرو‌های نظامی با کشور‌های عضو اتحاد ناتوی عربی نیست.»

در سندی دیگر از جلسه نمایندگان شورای همکاری خلیج فارس در تاریخ ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۹ مقامات آمریکایی این موضوع را تصریح کرده‌اند که «چنانچه حمله‌ای به هریک از کشور‌های عضو اتحاد انجام شود آمریکا وظیفه‌ای نخواهد داشت و تنها مشاوره امنیتی خواهد داد.»

در مقابل عربستان سعودی در تاریخ ۴ ژوئیه ۲۰۱۹ پیشنهادی متقابل داده تا «اتحادی نظامی-امنیتی» تشکیل شود و هیچ انتظاری در زمینه «سیاسی، اقتصادی و انرژی» از آمریکا نباشد و اعلام کرد ترجیح می‌دهد تا نتیجه آن دوجانبه مطرح شود.

در بخشی از متن الاخبار آمده است: «در این سند پیشنهادی برای این اتحاد بود تا منافع بسیاری برای آمریکا داشته باشد، اما در مقابل برای دیگر کشور‌های عضو منفعتی به‌همراه نداشت.»

سندی دیگر از جلسه‌ای به تاریخ ۱۹ فوریه ۲۰۱۹ با حضور عربستان سعودی، امارات، بحرین، و عمان بیانگر خشم ریاض از فقدان تضمین امنیتی از‌سوی واشنگتن را نشان می‌دهد.

در این جلسه هیئت سعودی اعلام کرد: «هیچ ضمانتی از‌سوی آمریکا نیست و کشور‌های عضو هیچ منفعتی نخواهند داشت.»

در تمام جلسات بعدی نیز عربستان براین اعتقاد خود پافشاری کرده و خواسته است تا منفعتی برای دیگر کشور‌ها نیز تضمین شود. در جلسات بعدی سایر متحدان ازجمله امارات و بحرین در تلاش بوده‌اند تا تضمینی برای ایجاد تنوع در تسلیحات و افزایش توانایی‌های خود را ایجاد کنند.

بحرین در نشست ۱۹ فوریه ۲۰۱۹ اعلام کرد: «ما می‌خواهیم تضمینی داشته باشیم که آمریکا آنچه در قبال توافق هسته‌ای ایران انجام داد را درباره اتحاد ما انجام ندهد.»

امارات نیز در این نشست اعلام کرد: «آمریکا هیچ تضمینی ارائه نکرده است که اطمینان داشته باشیم خروج یک‌جانبه نخواهد داشت. بار مالی این اتحاد بر دوش کشور‌های خاورمیانه است.»

اسناد افشا شده از جنبه‌ای دیگر شکافی میان کشور‌های عربی در این اتحاد را نشان می‌دهد. به‌طور مثال، کویت از ابتکار عمل عربستان برای اتحاد با آمریکا برای همکاری اقتصادی، سیاسی و در زمینه انرژی انتقاد کرده است.