پشت پرده حملات به قالیباف در نزدیکی انتخابات/ مردم بهترین قاضی برای مقایسه عملکرد مدیریت شهری

به گزارش افکارنیوز، در این سال ها مدیریت شهری مبلغ بدهی شهرداری تهران را بارها و بارها افزایش داده و هر از گاهی ادعاهای پوچ و خالی از سند برای حمله به قالیباف مطرح می کنند.

تخلفات گسترده در دوره قبلی مدیریت شهری کلید واژه مدیران فعلی شده تا با فرافکنی و لجن پراکنی به خواسته های سیاسی خود برسند.

بارها از سوی مدیران قبلی شهر تهران این ادعاهای واهی رد شده و این افراد خواستار ارائه اسناد و مدارک برای بررسی شده اند اما تاکنون سند و مدرکی برای صحت این ادعا ارائه نشده است. 

در هفته‌های اخیر و با توجه به نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و همچنان شوراهای شهر و روستا بر میزان حملات بر مدیریت قبلی شهرداری افزوده و روزانه و انتقادات فراوانی بر محمدباقر قالیباف می شود. 

این مساله ار سوی پیروز حناچی، شهردار فعلی تهران، برخی اعضای شورای شهر و مسوولان شهری مطرح می شود و در این راه سعی می کنند خود را از ارتکاب هرگونه اشتباه مبرا کنند. 

جالب آنکه شهردار فعلی بر نفروختن شهر برای اداره پایتخت تاکید می کند در حالی که به تایید کارشناسان و مسوولان از ابتدای تاسیس بلدیه تا امروز، درآمد شهرداری‌ها بیشتر از صدور پروانه، فروش املاک و سهم شهرداری در پروژه‌های مشارکتی بوده  و برخی این امر را اجتناب‌ناپذیر می دانند. 

به گفته قدرت الله گودرزی، معاون مالی و اقتصادی شهری قالیباف در شهرداری تهران؛ در سال 97 میزان شهرفروشی اندکی در تهران کم بوده است، اما در سال 98، 99 و  حتی در بودجه 1400 بخش عمده‌ای از درآمد به شهر فروشی اختصاص یافته است. در سال 99 شهرداری  60 درصد از کل درآمد خود را  از محل صدور پروانه و سایر آیتم‌ها همانند فروش املاک سهم پروژه مشارکتی کسب کرده و عمده درآمد از محل صدور پروانه بوده است.

لزوم ارائه اسناد و مدارک به مراجع ذی صلاح 

اقبال شاکری که سابقه حضور در شورای شهر تهران را در کارنامه دارد،  درباره حملات و انتقادات به محمدباقر قالیباف به افکارنیور گفت: پرداختن به این موضوع تاثیری ندارد و این دوره مدیریت شهری هم به پایان می رسد و مردم می توانند دستاوردهای دوره مدیریت شهردار فعلی را با مدیریت زمان قالیباف مقایسه کنند. 

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مردم بهترین قاضی برای مقایسه این مساله هستند. 

وی افزود: پیشنهاد می کنم همکاران مدیریت شهری اعلام کنند در این دوره چه اقداماتی انجام داده اند. بهتر است به جای پرداختن به این موضوعات، عملکردها را با هم مقایسه کنیم. مدیریت شهری اعلام کند چه اقداماتی انجام داده و نحوه انجام کارها و امور چگونه بوده است. 

وی تصریح کرد: تاریخ مصرف پرداختن به عملکرد گذشتگان تمام شده است اگر سند و مدرکی در اختیار دارند و فکر می کنند تخلفی صورت گرفته این مدارک را به دستگاه های بازرسی و قضایی ارسال کنند تا بررسی شود.

تمرکز مردم بر روی عملکرد مدیریت شهری 

شاکری اظهار کرد: طرح چنین مواردی بر تغییر دیدگاه مردم تاثیری ندارد و نظر مردم بر روی عملکرد مدیریت شهری متمرکز است. 

وی ادامه داد: مدیریت فعلی اعلام کند در پروژه‌های اساسی برای مردم چه کرده است؟ 

افزایش چشمگیر عوارض در پایتخت 

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی درباره ادعای نفروختن شهر و اداره تهران با سایر درآمدها گفت:  این سخن دارای تناقض است زیرا هزینه های عوارض مربوط به ساخت و ساز شهری را بیش از 90 درصد افزایش داده اند، بنابراین باید پرسید این پول به کجا می رود؛ غیر از این است که به بودجه شهرداری می رود. بنابراین وقتی یک آیتم بیش از 90درصد افزایش می یابد یعنی یکی از ردیف های درآمدی شهرداری مرتبط با این موضوع است و با این افزایش شاهد صعود این ردیف در سال‌های بعدی خواهیم بود. 

شاکری خاطرنشان کرد: این مورد نشان دهنده وجود ایرادات است و در سال‌های اخیر و تاکنون سابقه نداشته که ردیف های عوارضی در شهرداری این چنین افزایش یابد. 

وی عنوان کرد: از اقدامات فرمانداری تعجب می کنم که چگونه با این افزایش ها موافقت می کند در حالی که در دوره قبل فرمانداری با بیش از 10 تا 15 درصد افزایش عوارض به سبب حمایت از مردم و شهروندان به هیچ وجه موافقت نمی کرد اما اکنون شاهد موافقت با افزایش عوارض‌های سنگین در شهر هستیم. 

فرافکنی اصلاح طلبان و حمله به قالیباف برای فرار از پاسخگویی 

شاکری درباره علت بیان این انتقادات در آستانه برگزاری انتخابات و احتمال نامزدی محمدباقر قالیباف در این انتخابات توضیح داد: این حمله تنها به آقای قالیباف نیست بلکه به نظر می رسد دید بسیار منفی عموم مردم به عملکرد نامزد ریاست جمهوری اصلاح طلبان یعنی دولت فعلی در جامعه وجود دارد و با این کارها و تلاش ها به دنبال دادن آدرس غلط به مردم و فرار از زیربار مسوولیت پاسخگویی نسبت به عملکرد دولت هستند. 

وی ادامه داد: به نظر می رسد هر کاری می کنند تا فرافکنی کرده و حواس مردم را از این موضوع پرت کنند تا مجبور به پاسخگویی نشوند بنابراین این مساله بی فایده است و تاریخ مصرف این روش ها گذشته زیرا مردم آنچنان از کارکرد دولت فعلی ناراحت هستند، هرکس دیگری را قبول می کنند به جز گروهی که اکنون مدیریت کشور را بر عهده دارند. 

شاکری تاکید کرد: مطرح کردن این انتقادات و حملات به مدیریت قبلی شهر تهران، هیچ تاثیری در سرنوشت آتی گروه مورد حمایت آنها ندارد و مردم نظر خود را قاطعانه در انتخابات 1400 خواهند داد و اجازه ادامه این مسیر را نمی دهند.