حمایت آمریکا از رایزنی‌های ایران و عربستان

طی روز‌های اخیر اخباری مبنی بر دیدار برخی مقامات کشورمان با مقامات ارشد عربستانی در عراق منتشر شده است که مورد تایید قرار گرفت.

اخباری که حکایت از مذاکرات مستقیم میان برخی مقامات ایران و عربستان سعودی پس از گذشت پنج سال از قطع روابط دیپلماتیک ریاض و تهران دارد.

گفته می‌شود، خالد حمیدان رئیس دستگاه اطلاعات عربستان سعودی و سعید ایروانی معاون دبیر شورای امنیت ملی ایران هدایت این گفتگو‌ها را بر عهده دارند و محور اصلی این رایزنی‌ها نیز موضوع یمن است.

از سوی دیگر عراق نیز اعلام کرده است که این موضوع با میزبانی عراق بار‌ها تکرار شده است و این نخستین بار نیست.

با وجود این رخدادها، جوئی هود یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا در این راستا مدعی شده است که، کشورش نقشی در این گفتگو‌ها ایفا نمی‌کند.

دستیار موقت وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: آمریکا از گفتگو‌های میان ایران و عربستان حمایت می‌کند.

با این حال برخی خبرگزاری‌ها اخباری در راستای نتیجه این مذاکرات نیز منتشر کردند و مدعی شده اند که قرار است ایران در راستای توقف حملات انصارالله به عربستان سعودی اقداماتی انجام دهد و ریاض نیز در مقابل قرار است از گفتگو‌های هسته‌ای حمایت کند.

راید کریملی، رئیس برنامه ریزی سیاسی در وزارت خارجه عربستان مدعی شد: ریاض و تهران در حال مذاکره مستقیم هستند.

این مقام سعودی هدف از مذاکرات بین عربستان و ایران را کاهش تنش‌های منطقه‌ای عنوان کرد و گفت: قضاوت درباره نتیجه کار خیلی زود است و ریاض قصد دارد بررسی کند که اقدامات قابل تایید کدام هستند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا از مذاکرات میان ایران و عربستان استقبال کرد و گفت: گزارش‌ها در خصوص مذاکرات عربستان و ایران دلگرم کننده است و بهتر است مدیریت اختلافات با گفت و گوی مستقیم انجام شود.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه مدعی شد: گفتگو‌های وین پیشرفت داشته و در برابر ما مسیری طولانی است و ایران باید به پایبندی خود به توافق هسته‌ای بازگردد.